Uw opdrachtgever zoals hij is Nicoline Mulder 16 november 2006
Uw opdrachtgever zoals hij is 1.De stijl van leidinggeven van dit moment 2.Signalen voor een vertrouwensrelatie 3.De emotionele bankrekening 4.Over storten en opnemen 5.De kwaliteiten van de opdrachtgever 6.Benaderingswijzen 7.Wat te doen?
Leiderschapsstijlen in ontwikkeling Krachtig en dominant leiderschap Warm en gevoelig leiderschap zwak sterk zwak sterk Ongedifferentieerd leiderschap Masculien leidersschap VERLIEST AAN POPULARITEIT EN EFFECTIVITEIT Feminien leiderschap Androgyn leiderschap WINT AAN POPULARITEIT EN EFFECTIVITEIT Bron: Intermediair onderzoek 2005
Signalen voor een vertrouwensrelatie Humor: -Glimlach -Ruimte voor grapje -Zelf lachen Fysieke aandacht: -Naam onthouden -Stevige handdruk -Oogcontact -Niet te dichtbij / niet te veraf
Emotionele bankrekening Een metafoor voor de verhouding tussen projectmanager en opdrachtgever Een soortgelijke rekening als een financiële bankrekening Eén van Covey’s zeven (acht) eigenschappen van effectief leiderschap (òòk voor projectleiding!)
Emotionele bankrekening De emotionele bankrekening tussen projectmanager en opdrachtgever: De opdrachtgever beheert hem De projectmanager kan hem managen
‘Scoren’ bij uw opdrachtgever Pas de basiscommunicatievaardigheden in het androgyne projectleidersschap toe: luisteren, doorvragen, begrijpen, inleven Kom altijd uw afspraken na (of meld uw opdrachtgever wijzigingen daarin) Kijk naar de kwaliteiten van uw opdracht- gever, sluit daarbij aan en voeg toe Geef feedback, geef feedback, geef feedback, geef feedback, geef feedback
Doelgericht investeren inspirerend loyaal vasthoudend flexibel resultaatgericht procedureel ondernemend zekerheid zoekend mensgericht inhoudelijk Hoe draagt hij het project uit? Hoe gaat hij om met risico’s? Hoe geeft hij leiding? Hoe gaat hij om met de processen? Hoe reageert hij naar zijn omgeving?
Wat te doen met de opdrachtgever? 1.Veranderen wanneer bent u voor het laatst veranderd omdat een ander dat vroeg? 2.Opvoeden dat hebben velen voor u geprobeerd 3.Negeren prima, als u er geen last van heeft, en anders: 4.Neem uw opdrachtgever zoals hij is!
Tja maar het is wel mijn opdrachtgever... En juist daarom verdient hij een hoogwaardig professionele benadering van de interactie van u!