Uw opdrachtgever zoals hij is Nicoline Mulder 16 november 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectief coachen van vrijwilligers
Advertisements

Professioneel sturen.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Advent Week 1.
Lotgenotencontact.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Succesvol communiceren met je klant!
Andere tijden, ander leiderschap?
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
God prijzen omdat je vreugde vindt in Hem Prijs de HEER, mijn ziel.
Een startersgids voor innovatie
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Effectief werken en organiseren
Kwaliteitsagenda 2012 Van, voor en door werkgever en werknemers 6 september 2012.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Proces en Product.
van onschatbare waarde...
PLATO™-Intensief- Leadership
GO/NOGO RAPPORTERING Bij uitwerking van eender welke opdrachten.
Leidinggeven en coachen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
emotionele bankrekening
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Communicatie met de arts
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Project Management Fails
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Wij de mannen.
Zo creëren we samen met u een win-win situatie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Gespreksvaardigheden
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Lang geleden, in een grote kille stad ergens op de wereld, lag tussen het afval een klein, bruin stoffen beertje... Weggegooid, omdat het niet meer nodig.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Effectief communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamica wc 5
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Bepaal jouw SuperPowers!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Kenmerken van een goed team
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Kenmerken van een goed team
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Basistekst : Talentontwikkeling
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Uw opdrachtgever zoals hij is Nicoline Mulder 16 november 2006

Uw opdrachtgever zoals hij is 1.De stijl van leidinggeven van dit moment 2.Signalen voor een vertrouwensrelatie 3.De emotionele bankrekening 4.Over storten en opnemen 5.De kwaliteiten van de opdrachtgever 6.Benaderingswijzen 7.Wat te doen?

Leiderschapsstijlen in ontwikkeling Krachtig en dominant leiderschap Warm en gevoelig leiderschap zwak sterk zwak sterk Ongedifferentieerd leiderschap Masculien leidersschap VERLIEST AAN POPULARITEIT EN EFFECTIVITEIT Feminien leiderschap Androgyn leiderschap WINT AAN POPULARITEIT EN EFFECTIVITEIT Bron: Intermediair onderzoek 2005

Signalen voor een vertrouwensrelatie Humor: -Glimlach -Ruimte voor grapje -Zelf lachen Fysieke aandacht: -Naam onthouden -Stevige handdruk -Oogcontact -Niet te dichtbij / niet te veraf

Emotionele bankrekening Een metafoor voor de verhouding tussen projectmanager en opdrachtgever Een soortgelijke rekening als een financiële bankrekening Eén van Covey’s zeven (acht) eigenschappen van effectief leiderschap (òòk voor projectleiding!)

Emotionele bankrekening De emotionele bankrekening tussen projectmanager en opdrachtgever: De opdrachtgever beheert hem De projectmanager kan hem managen

‘Scoren’ bij uw opdrachtgever Pas de basiscommunicatievaardigheden in het androgyne projectleidersschap toe: luisteren, doorvragen, begrijpen, inleven Kom altijd uw afspraken na (of meld uw opdrachtgever wijzigingen daarin) Kijk naar de kwaliteiten van uw opdracht- gever, sluit daarbij aan en voeg toe Geef feedback, geef feedback, geef feedback, geef feedback, geef feedback

Doelgericht investeren inspirerend loyaal vasthoudend flexibel resultaatgericht procedureel ondernemend zekerheid zoekend mensgericht inhoudelijk Hoe draagt hij het project uit? Hoe gaat hij om met risico’s? Hoe geeft hij leiding? Hoe gaat hij om met de processen? Hoe reageert hij naar zijn omgeving?

Wat te doen met de opdrachtgever? 1.Veranderen  wanneer bent u voor het laatst veranderd omdat een ander dat vroeg? 2.Opvoeden  dat hebben velen voor u geprobeerd 3.Negeren  prima, als u er geen last van heeft, en anders: 4.Neem uw opdrachtgever zoals hij is!

Tja maar het is wel mijn opdrachtgever... En juist daarom verdient hij een hoogwaardig professionele benadering van de interactie van u!