Interventies RALFI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Sprint Jabbla.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Informatieavond groep 4 5 september 2013
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Communicatie & Presentatie
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
bij juf Ineke en juf Caroline
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Kurzweil in de praktijk
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Portfolio
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Voor leesplezier én resultaat!
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
De leesseries van Delubas
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Een prachtige kans voor uw kinderen
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Waar is de zevende dwerg?
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Vrijdag 17 februari 2017.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Informatieavond Kurzweil (basis).
Informatieavond Schooljaar
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Interventies RALFI

Programma Afkorting RALFI RALFI voor wie? Uitgangspunten Doel RALFI Uitvoering Structuur programma CUVAR Geven van feedback Aandachtspunt Zelfstudie

RALFI R = repeated: dezelfde stuk tekst A = assisted: voorlezen, voorzeggen en bijwijzen L = level: teksten zijn op minimaal AVI 7-8 niveau F = feedback: directe, neutrale feedback op fouten I = interaction: over inhoud van tekst I = instruction: veel boogjes, visueel markeren om woordstructuur te verduidelijken R= repeated, zelfde stuk tekst. Herhaald lezen werkt effectief ten aanzien van vloeiendheidsbevordering A=assisted, voorlezen, voorzeggen en bijwijzen. Hierdoor wordt het lezen vergemakkelijkt en wordt er aangestuurd op succeservaring. L=level, teksten zijn op minimaal AVI 7-8 niveau F= feedback, directe neutrale feedback op fouten I= interaction, over inhoud van tekst. Vooral tijdens het voorlezen enthousiaste interactie op gang brengen over de tekst. I= instruction veel boogjes, visuel markeringen om woordstructuur te verduidelijken. Vooral bij meerlettergrepige woorden.

RALFI voor wie? Voor zeer zwakke lezers waarbij het AVI-niveau stagneert Spellende leeshandeling wordt (grotendeels) beheerst Lezen blijft traag Niveau van automatisering wordt niet gehaald (Gokkend leesgedrag) Het complete draaiboek van RALFI is te downloaden van www.letop.be onder de link ‘infotheek’ met als zoekterm ‘ralfi’.

Uitgangspunten Herhaald lezen Ondersteunend lezen Veel lezen Leesbegrip centraal Tekstniveau aangepast aan de leeftijd Relatief moeilijke teksten Interesse van de kinderen staat voorop Lengte van de tekst 100 tot 300 woorden

Doel RALFI Verhogen van het technisch leesniveau Komen tot leesvloeiendheid

Uitvoering Hetzelfde stukje tekst dagelijks, 5 dagen in de week herhaald lezen In een klein, homogeen groepje zwakke lezers, niet noodzakelijk op hetzelfde AVI-niveau Binnen of buiten de groep

Structuur programma: sessie 1 Tekst voorlezen in vloeiend leestempo Kinderen lezen mee en wijzen bij Moeilijke woorden bespreken (CUVAR) Na het voorlezen lezen de kinderen hardop in koor; leerkracht leest mee Leerlingen lezen de tekst in duo’s om en om; leerkracht observeert. Voorzeggen van een niet (direct) herkend woord

Structuur programma: sessie 2 en 3 Tekst voorlezen in vloeiend leestempo Kinderen lezen mee en wijzen bij Moeilijke woorden uit vorige sessie terug laten komen Leerkracht stelt open vragen De kinderen lezen de tekst hardop in koor; leerkracht leest mee Leerlingen lezen de tekst in duo’s om en om; leerkracht observeert Voorzeggen van een niet (direct) herkend woord Let op bij Sessie 3: Lukt het de derde keer nog niet om vloeiend te lezen, dan is de tekst te moeilijk. Lukt het de eerste keer al vloeiend te lezen, dan is de tekst te gemakkelijk.

Structuur programma: sessie 4 Tekst voorlezen in vloeiend leestempo Kinderen lezen mee en wijzen bij Leerkracht stelt open vragen Moeilijke woorden uit vorige sessie terug laten komen Leerlingen lezen de tekst in duo’s om en om; leerkracht observeert. Voorzeggen van een niet (direct) herkend woord Dus in sessie 4 wordt niet meer koorgelezen.

Structuur programma: sessie 5 Leerlingen lezen de tekst zelfstandig Leerkracht observeert en registreert

CUVAR Doel: uitbreiding van de woordenschat CU = context + uitleg V = variatie A = aanvulzin R = registratie CU= context + uitleg. Aan de hand van de context woorden uit het verhaal uitleggen. Leerlingen zeggen vervolgens het woord na. V= variatie. Het woord binnen verschillende contexten aan bod laten komen. A= aanvulzin. De leerkracht zegt een aanvulzin met het te leren woord. Om beurten herhalen de leerlingen het beginstuk van de zin, waarna ze hem op hun eigen manier afmaken. R= Registratie. Het woord komt op een flap-over te staan. Wanneer de leerling het woord zelf actief gebruikt, komt er een streepje achter het woord.

Geven van feedback Praten over de inhoud, betekenis (o.a. woordenschat), beleving, waardering Directe, specifieke, positieve feedback (voorkomt inslijpen fouten) Voorkomen van fouten (woord voorzeggen) Voorbeeld van gerichte positieve feedback “Ik vind het knap dat je <moeilijk woord> vandaag goed leest”. Leerling kan ook eigen leesproces/-prestaties evalueren door gerichte vragen te beantwoorden: Lukt het om lange woorden te lezen? Lees je spannend voor? Word je nog moe van lezen? Wat vind je makkelijk, moeilijk om te lezen? Waarom?

Aandachtspunt RALFI werkt alleen wanneer het programma strikt volgens de handleiding wordt uitgevoerd. Scholing om ermee te werken is meestal gewenst.