Communiceren Leidinggeven Blz. 53.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Advertisements

Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Communiceren met ouders
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
voor familie en vrienden van
Onze doelen en visie in beeld
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie is de basis
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Algemene PREVENTIE & VOORLICHTING
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Basics over communicatie
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Omgaan met verschillen
Besturen en Communiceren
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Communiceren Leidinggeven Blz. 53

Wat is communicatie Het bewust of onbewust overbrengen en uitwisselen van informatie tussen 2 of meer personen. - Verbaal (20%) - Non verbaal (80%) We spreken van een: zender -> boodschap -> ontvanger Communicatie: best belangrijk

Communicatieproces 3 Fases: - fase 1: zenden van de boodschap (zender) - fase 2: ontvangen, begrijpen en accepteren van de boodschap (ontvanger) - fase 3: terugkoppelen (reageren door de ontvanger)

Fase 1: zenden van de boodschap Bestaat uit 2 niveaus - Inhoudsniveau: de letterlijke tekst van de boodschap die wordt overgedragen - Betrekkingsniveau: Dit is het niveau waarop de boodschap wordt overgedragen, de manier waarop dit wordt gedaan. Bijv. Vraag: wil je de deur dicht doen of, toon: doe de deur dicht!

Fase 2: ontvangen, begrijpen en accepteren Als de ontvanger de boodschap niet helemaal heeft begrepen, kan er miscomminicatie ontstaan. Voorkom dit door de taal van de ontvanger te spreken…. Miscommunicatie Wil de boodschap effect hebben, dan zal de ontvanger de boodschap moeten accepteren. Vaak zie je je zaken vooral vanuit je eigen standpunt. Dit noem je je referentiekader. Dit speelt een rol bij het accepteren van de boodschap

Fase 3: terugkoppelen De ontvanger kan een boodschap alleen en juist interpreteren als hij: - de inhoud begrijpt (spreekt de taal) - de bedoeling ervan begrijpt Let goed op de ontvanger (non-verbaal) of verbaal) Ontvanger geeft feedback (terugkoppeling) Feedback LSD-Techniek

Communicatievormen Interne en externe communicatie Een- en tweezijdige communicatie Formele en informele communicatie Verbale en non-verbale communicatie

Interne en externe communicatie Intern: leidinggevende met medewekers Etern: Leidinggevende met klanten, leveranciers Je communiceert dus met verschillende groepen mensen, dus met verschillende communicatiedoelgroepen. Met elke groep communiceer je anders.

Een- en tweezijdige communicatie Eenzijdig: een richtings verkeer, leidinggeven spreekt tegen werknemer en werkneme luistert en kan er niet op reageren. Tweezijdig: Wanneer je met een collega een gesprek hebt en collega vraagt je iets en jij antwoord.

Formele en informele communicatie Formeel: Functioneringsgesprek, vergadering Informeel: gesprek met collega over het weer Geruchten en roddels komen uit het informele circuit. Het verschil tussen informele communicatie en een gerucht is dat een gerucht niet te controleren valt en wel tot opschudding kan leiden

Roddelen?

Verbale communicatie D.m.v. gesproken of geschreven taal, dus door woorden. Twee vormen: - Mondelingen communicatie - Schrijftelijke communicatie

Non-verbale communicatie Commuicatie d.m.v. lichaamstaal. Lichaamstaal is een combinatie van: - Gezichtsuitdrukking - Lichaamshouding (vorm: pictogrammen) - Gebaren

Klank

Communicatielijnen Verticaal Horizontaal

Laterale communicatie lijnen

Communicatiemiddelen Inzet is afhankelijk van de doelgroep! Soorten: - Radio / TV - Computer - telefoon - brieven en boeken - Kranten, tijdschriften, folders

Gesprekken op het werk Formeel gesprek: - doel - inhoud (boodschap) - voorbereiding - tijd en ruimte - tweezijde communicatie - bewust en actief - Stilte

Fase in een gesprek Een gesprek kan ingedeeld worden in 4 fasen: Voorbereiding Organisatie Uitvoering Nawerk

Voorbereiding Bepaal eerst het doel van het gesprek! Wat wil je bereiken met het gesprek? Welke punten worden de kern van het gesprek? Waar onderwerp laat ik buiten beschouwing?

Organisatie Technisch deel - Wanneer - Waar - hoeveel tijd - Schriftelijk of mondelijk uitnodigen Inhoudelijk deel - Wie is mijn gesprekpartner (relatie met hem)? - Hoe verplaats ik mij in de situatie? - Hoe begin je het gesprek - Hoe zou de ander kunnen reageren en hoe reageer ik dan? - Welke afspraken moeten er gemaakt worden

Uitvoering van het gesprek Hoe is de opbouw van het gesprek… - inleiding (kort praatje) - kern (afhandeling gesprekspunten) - Afronding (maak afspraken, zet ze op papier)

Nawerk Gespreksverslag Afsprakenlijst Belangrijk voor archief, doe je dit niet dan is het later ook moeilijk te controleren

Gesprekstechnieken Voorbeelden van gesprekstechieken Stilte laten vallen Vragen stellen Feedback geven Negatieve feedback geven Samenvatten