Piepen de jongen nog wel zoals de ouden zongen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
CHARI SMA NIEUW AKADEMIA.
GEWELD & LEIDERSCHAP OLL ELSPEET
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Omgaan met geschiedenis
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Is de kinderziel veranderd?
De aanspreker en de aangesprokene ROC α COLLEGE 4 januari 2010.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Dans van Vos Weg van Wolf
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Kennismanagement & Sociale media
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Iedereen gebruikt social media.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling en de basisschool
Oic.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
§2: politieke stromingen en partijen:
SJJ Is de Jongerenziel veranderd?
Brandweer Gelderland Zuid Ochten 19 November Collegiale ondersteuning.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Topsport en breedtesport
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Piepen de jongen nog wel zoals de ouden zongen? Milieu en Veiligheid in Ziekenhuislaboratoria Borger & Burghouts, Amersfoort 27 januari 2011 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL

Waar gaan we het over hebben? ©vandeSandeinlezingen,2011 Over laboratoria Over veiligheid Over milieu Over mensen Over generaties Over regels Over procedures Over gewoonten Over arousal Over crisis

Met dank aan Ingrid van Rijn Goed Bezig HvdSande RuG Met dank aan Ingrid van Rijn Geef ik aan studenten. ook aan Jullie GB: onder indruk van congres. Geweldig veel inhoud, gerund als POW kamp

De mens reist langs twee sporen © 2011 JP van de Sande RuG NATUUR Voortplanting Kinderzorg Erbij horen Verkennen Status Agressie Communicatie Eten/Drinken Voorraad maken Territorium maken Jagen Bouwen Ruilen Lichaamsverzorging Uitrusten Migratie Spel CULTUUR RELATIES EN OPVOEDING MANIEREN VAN SAMENLEVEN (bv. Organisatietypen of Stad vs platteland) IDEALEN, WAARDEN, WAARDERINGEN HELDEN, VERHALEN, SPROOKJES REGERING, POLITIEK SYSTEEM, RECHTSPRAAK REGELS, NORMEN, GEWOONTES, FOLKLORE WETENSCHAP, GODSDIENST, FILOSOFIE OORLOGVOERING, VESTINGBOUW TAAL, POËZIE, ROMANS ETEN, DRINKEN, GENIETEN, FESTIVALS TECHNIEK, GENEESMIDDELEN, APPARATEN, WAPENS KUNST, GEBOUWEN, SIERADEN HANDEL, BANKWEZEN KLEDING, COSMETICA, BADEN VERHOUDINGEN MET ANDERE GROEPEN MENSEN, VACANTIE SPELLETJES,SCHAKEN, GAMING, SPORT emoties concepten Het is nooit of-of, maar altijd en-en. Nature én Nurture is dus wat vorm geeft aan ons leven

Er is sinds 1800 veel veranderd HvdSande RuG Bevolking is enorm snel toegenomen Techniek is enorm snel geëvolueerd Dat gaf ons een enorme toename in macht over de natuur Daardoor is onze kennis enorm toegenomen Daardoor is het aantal vragen enorm toegenomen Dus is de specialisatie enorm toegenomen En de organisatie moest dus heel sterk toenemen Wat weer maakte dat onze afhankelijkheid enorm toenam En dat alles in twee eeuwen 200 jaar= 1/1000e van mensengeschiedenis

Vooral de techniek verandert sterk! HvdSande RuG De techniek en de organisatie daarvan zijn enorm toegenomen en hebben revolutie ondergaan. Dit maakt ons extreem afhankelijk van de infrastructuur. Soorten techniek: Fysische & Chemische techniek: Analyse, Apparatuur, Laboratoria, Medische techniek: Hygiëne, Geneesmiddelen, Diagnostiek Milieu techniek: Alternatieve energie, Afvalverwerking, Duurzaamheid Energie techniek: Stroom, Benzine, Kernreactoren Regel techniek: Computers, Software, Robots Distributie techniek: Verkeer, Luchtvaart, Logistiek Communicatie techniek: Media, Telefoon, Internet Economische techniek: Marketing, Modellenbouw, Accountancy Sociale techniek: Training, Therapie, Organisaties

Laboratoria, veiligheid en milieu ©vandeSandeinlezingen,2011 Laboratoria zijn in principe gevaarlijke plekken Er is gevaarlijk spul aanwezig Er worden ingewikkelde dingen mee gedaan Maar het gevaarlijkste is: Er werken mensen Mensen zijn supergevaarlijk spul Ze zijn erg ingewikkeld samengesteld Ze worden gemakzuchtig als er geen uitdaging is Ze hebben daarom de neiging veel regels te maken Want veel regels maken is een uitdaging Maar die lezen ze dan nooit meer

De mens vervangen? ©vandeSandeinlezingen,2011 Omdat de mens notoir onbetrouwbaar en gebrekkig functioneert, is altijd naar oplossingen gezocht Door discipline (van buitenaf) Door zelfcontrole (door opvoeding) Door toezicht (van boven, intercollegiaal) Door gebruik van techniek als controle Door gebruik techniek als vervanger van mens Dit laatste is buitengewoon succesvol gebleken Maar daardoor zijn we wel extreem afhankelijk geworden van die techniek Dit maakt onder meer dat verantwoordelijkheid problematisch kan worden

PROBLEEMOPLOSSEN in het Laboratorium HvdSande RuG

AROUSAL Arousal is zoiets als waakzaamheid ©vandeSandeinlezingen,2011 Arousal is zoiets als waakzaamheid Arousal stijgt als je een uitdaging voelt Dat kan zowel approach als avoidance zijn Arousal heeft effecten op gedrag en functioneren: Tunnelvisie Heftige en emotionele reacties Ongevoeligheid voor straf en pijn Versimpeling van redeneren Verlies van rationaliteit:Gewoonte en emotie-gedrag Mens functioneert beste bij gemiddeld hoge arousal (Yerkes-Dodson wet) Bij gecompliceerde taken wordt optimum eerder bereikt

Arousal en prestaties (Yerkes-Dodson wet)

Waardoor ontstaan ongevallen? ©vandeSandeinlezingen,2011 Meestal door verkeerde concentratie op het werk Overconcentratie (hoge arousal) Angst (hoge arousal) Routineus handelen (lage arousal) Zelfoverschatting (door ervaring + lage arousal) Vermoeidheid (lage arousal) Afleiding (door omgevings factoren, vaak sociaal) Onbegrip (door ingewikkeldheid van materialen en voorschriften) Soms door toevallige factoren (wet van Murphy)

Een typering van de huidige generaties ©vandeSandeinlezingen,2011 Babyboomgeneratie (1941-1955). Ideologieën alternatief voor de traditioneel verzuilde Nederlandse manier van leven. Zelfontplooiing, burgerlijke ongehoorzaamheid, geestverruimende middelen en vrije seksuele moraal resulteerden in een nieuwe levensstijl. In de jaren zestig werd ook de kiem gelegd voor het postmaterialisme: geloof in solidariteit, emancipatie en duurzaamheid, het terug-naar-de-natuur en het bewust werken aan een betere samenleving. Generatie Nix(1956-1970). Einde van de seksuele vrijheid. Er werd geëxperimenteerd met verschillende samenlevingsvormen De jeugdcultuur manifesteerde zich met de komst van MTV. Kwaliteit van het bestaan werd belangrijker, wat gevonden werd in de vorm van parttime werken, tweeverdienen of anderhalfverdienen. De levensstandaard steeg. Over het algemeen is deze generatie praktisch ingesteld, zelfredzaam, relativerend en wordt ze gekenmerkt door een no-nonsensementaliteit. Patatgeneratie (1971-1985). Dit zijn veelal de kinderen van de protestgeneratie. Zij kregen gelijke kansen, ruime mogelijkheden, vrijheid en keuzes, en veel stimulans van hun ouders. Belangrijk zijn: 'je eigen ding doen' en 'vooral jezelf zijn'. Zelfontplooiing staat als levensmotto centraal: werk is belangrijk, maar levensgeluk nog belangrijker. Bij uitblijven van stimulans of disciplinaire dwang vervallen kinderen vaak in passiviteit. Digitale generatie (vanaf 1986) Kinderen zijn al vroeg actief met sms en sociale sites, Voor deze generatie zijn de nasleep van 9/11, de dotcombubble en de moord op Pim Fortuyn vormend. Ook getypeerd als achterbankgeneratie (ouders regelen alles voor hen), knip-en-plakgeneratie (alles is al eens bedacht), of mediageneratie (communiceert gemakkelijker digitaal dan van persoon tot persoon) Quasi exact geneuzel

Welke verschillen zijn er dan wel? ©vandeSandeinlezingen,2011 Generaties ontstaan doordat cohorten in eenzelfde cultuur opgroeien Ons land is echter multi-cultureel Cultuurverschillen zijn: Hoger opgeleid-Lager opgeleid Technisch opgeleid-Sociaal opgeleid Randstad- Rest van het zwikkie Boven – Onder grote rivieren Autochtoon-Allochtoon (en daarbinnen) Vergeleken hiermee vallen generatieverschillen wel mee

Wezenlijke verschillen? ©vandeSandeinlezingen,2011 Het moderne kind is gewenst, zelfs zeer gewenst Gevolgen: De moderne ouder beschermt zijn kind zeer sterk Hierdoor weinig ervaring met gevaar En dus weinig oog voor gevaar Het doel van opvoeding is kind gelukkig maken Hierdoor erg veel prinsjes en prinsesjes Het kinderspel wordt meer en meer ‘niet echt’ Hierdoor goed toegerust voor cyber-techniek Maar ook minder geschikt voor oude techniek We hopen dus maar dat de stroom niet uitvalt

Ook natuurlijke verschillen? ©vandeSandeinlezingen,2011 Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen jongeren en ouderen, onafhankelijk van generatie Hormonale verschillen (verschillend per geslacht) Verschillen in motivatie Sensatiebehoefte Leerbehoefte Machtsbehoefte (ambitie) Veiligheidsbehoefte Verschillen in identificatie (identificatie met helden verzwakt, met werk wordt sterker) Verschillen in ervaring en geoefendheid Deze kunnen door training verdwijnen

conclusies Mensen veranderen nauwelijks, hun cultuur sterk ©vandeSandeinlezingen,2011 Mensen veranderen nauwelijks, hun cultuur sterk Ingewikkeld werk is grotendeels cultuur Het is de menselijke natuur die fouten veroorzaakt en ze weer op moet lossen Arousal speelt hierbij een centrale rol Er wordt veel gezegd over generaties Het lijkt er op dat niet-generationele verschillen in cultuur belangrijker zijn De overeenkomsten tussen mensen zijn veel groter dan de verschillen.

HELAAS IS DE TIJD WAT KORT maar MEER INFORMATIE VINDT U OP www.vandesandeinlezingen.nl en hierna een behartenswaardige sheet, die inzicht geeft in de kernwaarden van de moderne manager

MANAGERIALISM (Pollit, 1993; McLaughlin et al MANAGERIALISM (Pollit, 1993; McLaughlin et al., 2001; Mawby & Worthington, 2002) Organisaties lijken meer op elkaar dan ze verschillen Dus vakkennis is secundair. Alles kan ingehuurd worden Efficiency en groei zijn de toverwoorden Nadruk op korte termijn -output en -resultaten Ontwikkeling prestatie-indicatoren en ranglijsten Nadruk op de voordelen van concurrentie Centralisatie-tendens: Afkeer van zelf-sturende teams De burger wordt als klant gezien, de werknemer als tool (HRM) Er wordt alleen vooruit gekeken (Henry Ford: history is bunk) Marketingdenken: het gaat om subjectieve beleving Combinatie van centrale beleidsvorming met lokale uniforme dienstverstrekking Loyaliteit aan groep is meer een kwestie van sentiment dan noodzaak De vrucht van serieuze bedrijfskundige studie.