Hobéon, strategische dienstverlener voor kennisintensieve organisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
CREATIVITEIT.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Innovatie en stakeholders in VO
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Samen werken aan een gezonde regio!
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Workshop Duurzaam Curriculum
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
English and IPC How to teach content through English.
Spreken is zilver… Natalie Aartsen
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Het Cirrus Project: De Resultaten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Transcript van de presentatie:

Hobéon, strategische dienstverlener voor kennisintensieve organisaties

Vandaag Duurzaamheid/MVO in het onderwijs Wie zijn we en wat doen we? Duurzaamheid en MVO in het onderwijs Certificering van duurzaamheid en mvo in het onderwijs Onderzoek naar duurzaamheid in het VO

Wat is en doet Hobéon? Hobéon is expert op het gebied van onderwijskwaliteit AdviseringCertificering

Wat is en doet Hobéon? AdviseringCertificering  Advies bij strategie en profilering  Hulp bij ketensamenwerking (‘samen opleiden’)  Markt- en studiekeuze onderzoeken  Trainingen en intervisie O.a. voor  Hbo, mbo, vo  Organisaties / Bedrijven  Kwaliteitsaudits in het hbo, mbo en vo  Audits duurzaamheid en MVO  Legal audits o.a. voor  Opleidingen  Instellingen  Personen  Organisaties/bedrijven

Certificering van duurzaamheid en mvo Keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs – Beoordelingskader – Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education (AISHE) – 5 niveaus Activiteiten Proces Systeem Keten maatschappij MVO-toets – O.b.v. ISO26000 Keurmerk Duurzaam mbo Duurzaam vo..?

Thema’sCriteria 1. Doelen1.1 Visie 1.2 beleid 1.3 Eindkwalificaties 2. Mensen en middelen2.1 Personeel 2.2 Netwerk 2.3 Bedrijfsvoering 2.4 Communicatie 3. Onderwijs3.1 Programma 3.2 Leren in het werkveld 3.3 Didactiek 3.4 Onderzoek 4. Resultaten4.1 Afgestudeerden 4.2 Innovaties AISHE

Waarom certificeren? Bestuurlijk Herkenbaarheid leveranciers Profilering Vraag van bedrijven en ouders Docenten Actueel en inspirerend onderwijs Thema dat verschillende vakken en disciplines verbindt Supplement bij het diploma

Duurzaam onderwijs “We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them” (Albert Einstein)  Kennis  Vaardigheden  Attitude

Kennis Mondiale vraagstukken: grondstoffen schaarste, klimaatcrisis, financiële crisis, arbeidsomstandigheden, consumentisme, voetafdruk, etc. Maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties Waarde-creatie op sociale-, ecologische-, financiële- en intellectuele dimensies Ethiek en verschuiving van ‘minder slecht’ naar ‘goed doen’ Circulaire economie / ruil- en deel-economie Ketenverantwoordelijkheid Duurzame business modellen Integrale verslaglegging en kaders: ISO 26000, GRI Etc. Duurzaamheid/MVO in het onderwijs

“[…] jonge mensen in mogelijkheden te leren denken. Hen gevoel te laten ontwikkelen voor de context waarin ze werken, en besef van hun rol en verantwoordelijkheid daarin. […] Hoe kan ik de wereld beïnvloeden - met wat ik weet, wat ik kan, en wie ik ben, in samenwerking met anderen?” ( Jet Bussemaker, toespraak KNAW Vaardigheden voor de toekomst, 17 maart 2014) Vaardigheden voor de toekomst

Vaardigheden Integraal denken: people, planet, profit Samenwerken Persoonlijk leiderschap /-ontwikkeling Ketendenken Systeemdenken Langetermijn denken Stakeholder-analyse Enz. “Competenties die wij zoeken: om kunnen gaan met dilemma’s, innovatief/buiten kaders denken, het belang van mvo kunnen verwoorden naar de klant en vooral: breed.” (Caroline Prinsen, RvB ABN Amro, 15 januari 2014) Duurzaamheid/MVO in het onderwijs

Attitude Creatieve, onderzoekende houding Een flexibele en open geest Nieuwsgierig en kritisch Inleven in anderen Enz. “Onze mentale software heeft een update nodig” (Herman Wijffels, 15 januari 2014) Duurzaamheid/MVO in het onderwijs

Wat gebeurt er in het onderwijs? Bestuurlijk: maatschappelijk verantwoord organiseren, regionale samenwerking, profilering en certificering Facilitair: duurzaam inkopen, HRM, vastgoed Onderwijs en onderzoek: – Eindkwalificaties – Inhoud programma – Praktijkopdrachten – Onderzoek – Didactiek Co-creatie met ketenpartners  VO?!

Duurzaamheid in het vo Onderzoeksvragen Wat is de rol van duurzaamheid in het vo? Hoe kan duurzaamheid vertaald worden binnen de organisatie? Wat zijn de uitdagingen om duurzaamheid te implementeren?

Duurzaamheidsprofilering Prise

Wat zijn de uitdagingen om duurzaamheid te implementeren De definitie van duurzaamheid verschilt sterk Duurzaamheid is op beleidsniveau weinig verankerd Op dit moment vooral docent afhankelijk Duurzaamheid vereist een vakoverstijgende benadering of extra curriculaire kennis van de docent Vereist een andere didactische benadering Ministeries werken niet samen om duurzaamheid in het vo te bevorderen Exameneisen zijn niet op duurzaamheid afgesteld Bestuur/directie moet ruimte geven voor implementatie

Interessante links onderwijs onderwijs

Lange Voorhout ED Den Haag T: E: I: Meer informatie: Pieternel Boer Ruud van den Herberg Ester Boogaard

Fase 1: Activiteiten georiënteerd Doelen en resultaten hebben betrekking op onderdelen Beslissingen worden ad hoc genomen

Fase 2 Proces georiënteerd Doelen en resultaten hebben betrekking op het geheel Relevante delen van de opleiding zijn betrokken

Fase 3 Systeem georiënteerd Doelen zijn geformuleerd en resultaten worden gemeten, De PDCA-cyclus is rond. De processen zijn geïntegreerd in de lopende processen van de opleiding. Duurzame ontwikkeling maakt onderdeel uit van het profiel van de opleiding.

Fase 4 Keten georiënteerd De ketenpartners zijn actief betrokken bij de processen in de opleiding (in de vorm van cocreatie). Beslissingen worden in afstemming met de ketenpartners genomen

Fase 5 Maatschappij georiënteerd  Relevante maatschappelijke partners zijn actief betrokken bij de opleiding  De opleiding vervult een vooraanstaande maatschappelijke rol

Fase 1: Activiteiten- georiënteerd Fase 2: Proces- georiënteerd Fase 3: Systeem- georiënteerd Fase 4: Keten- georiënteerd Fase 5: Maatschappij- georiënteerd De eindkwalificaties van de opleiding bevatten enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling Studenten die dat willen kunnen een afstudeerprofiel met aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling hanteren. Duurzame ontwikkeling, of een vertaling daarvan voor het vakgebied, maakt onderdeel uit van de eindkwalificaties van de opleiding Deze eindkwalificaties gelden voor alle studenten en afstudeer- richtingen. De vertaling van duurzame ontwikkeling voor het specifieke opleidingsdomein is integraal in de eindkwalificaties van de opleiding opgenomen. In (de uitwerking van) de eindkwalificaties is zichtbaar, dat de afgestudeerde een rol kan spelen bij duurzame ontwikkeling in de hele keten in dit domein, bv in de zin van interdisciplinaire samenwerking. De eindkwalificaties van de opleiding zijn gebaseerd op lange termijn- ontwikkelingen in de samenleving De opleiding vervult een leidende rol in de ontwikkeling van de eind- kwalificaties op het gebied van duurzame ontwikkeling binnen het domein. Een voorbeeld: Eindkwalificaties

2) Onder duurzaamheid in het economische domein versta ik (meerdere antwoorden mogelijk) Kosten/baten analyse duurzame producten Circulaire economie Cradle to Cradle Fairtrade handel Code of conduct Consumentengedrag People planet profit afwegingen Duurzaamheidsjaarverslag Alternatieve financieringsmogelijkheden Integrale verslaglegging Anders, namelijk.....

In 2005 startte de ‘decade of education for sustainable development’, de decade van leren voor duurzame ontwikkeling. Die decade loopt van 2005 tot 2014 en is een initiatief van de Unesco. Wat is de status quo in 2014?

Wat betekent dit voor u

Toekomst We gaan van een Chief Financial Officer naar een Chief Value Officer (Marga Hoek, de Groene Zaak) “De markt verandert, maar we weten niet hoe. We willen dit samen met het onderwijs onderzoeken” (Thessa Menssen, CFO BAM) “Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” (Nelson Mandela)

Change: yes, we can?? Change finance (gedragsverandering binnen de financiële wereld, gericht op ethiek en vertrouwen) Finance change (gericht op veranderende financieringsmodellen die innovatie en duurzaamheid stimuleren)  Wat vraagt dit van het (voortgezet) onderwijs?

Duurzaamheid en MVO in het financieel-economisch onderwijs een economie gebaseerd op ‘waarde’ en ‘gebruik’ in plaats van of naast ‘winst’ en ‘bezit’. nieuwe vormen van samenwerking in de waardeketen financiële aannames die geen rekening houden met duurzaamheid: vervuiling (afval, uitstoot) wordt bijvoorbeeld maar ten dele belast, primaire en eindige grondstoffen zijn (te) goedkoop en er wordt in onvoldoende mate gebruik gemaakt van recyclecapaciteit; respect voor mensenrechten in de keten is niet altijd in voldoende mate aanwezig.

“ People 'over-produce' pollution because they are not paying for the costs of dealing with it.” ― Ha-Joon Chang, 23 Things They Don't Tell You About CapitalismHa-Joon Chang23 Things They Don't Tell You About Capitalism “The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.” ― Albert A. BartlettAlbert A. Bartlett We have got to change our ethics and our financial system and our whole way of understanding the world. It has to be a world in which people live rather than die; a sustainable world. It could be great. - Vivienne Westwood We have got to change our ethics and our financial system and our whole way of understanding the world. It has to be a world in which people live rather than die; a sustainable world. It could be great.Vivienne Westwood “I contend that for a nation to try to tax itself into prosperity is like a man standing in a bucket and trying to lift himself up by the handle.” ― Winston ChurchillWinston Churchill “Why should a financial engineer be paid four, four times... to a hundred times more than the, uh... real engineer? A real engineer build bridges, a financial engineer build, build dreams. And when those dream turn out to be nightmares, other people pay for it.” ― Andrew ShengAndrew Sheng “It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning. Henry Ford “It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning. Henry Ford