INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS
1 Vaststellingen 2Hoe kwam de cursus tot stand? 3 Hoe ziet de cursus er uit? 4Getuigenissen 5 Tips voor het organiseren
1 VASTSTELINGEN Onderzoek naar de computervaardigheden van onthaalouders -voorjaar 2006 in samenwerking met Tom Boonaert, student aan de RUG te Gent -doel: 3 grote thema’s bevragen: 1. bezit van een computer thuis 2. vertrouwd zijn met het werken met de pc 3. interesse om te leren werken met de pc -verloop van het onderzoek: 500 enquêtes verstuurd aan aangesloten onthaalouders 279 terug ontvangen
90% heeft een een pc thuis ter beschikking geen gebruik van pc = -oudere groep -langer afgestudeerd -laaggeschoold Resultaten -Bezit van computer:
- Computervaardigheden 30% geen 50% matig 20% veel Interessant is dat iedereen hulp binnen bereik heeft in de omgeving (partner, kinderen, …) - Weerstand Hoog: 25% Matig: 70% 75% interesse Geen: 5%
-Wat heeft deze groep tot nu toe weerhouden om het te leren? te moeilijk twijfels of het wel zinvol is al onthaalouder geen tijd voor cursussen buitenshuis te duur
2 HOE KWAM DE CURSUS TOT STAND? Vertrokken vanuit het Iggi project van het HIKK te Geel Herwerkt: - naar onthaalouders - naar vier halve dagen Aangepast na testcursussen 2006 Aangepast na testcursussen 2007 Nu: Instrument op maat
3 HOE ZIET DE CURSUS ER UIT? Actiegericht: doen! Vier lessen van een halve dag (9-12)
De onthaalouders: Maken kennis met: de computer en zijn onderdelen/ de basiswerking van de PC/de betekenis van de muis Herkennen en hebben inzicht in bureaublad Kunnen een eerste document in Word openen, een tekstje typen en dit document afsluiten Les 1: Het abc van de computer
Les 2: Het wereldwijde web en De onthaalouders: Hebben inzicht in de werking van wereldwijde web ( visuele voorstelling) Hebben inzicht in de werking van een website Kunnen werken met de zoekrobotten Kunnen werken met
Les 3: Kennismaking met Word De onthaalouders: Kennen de basisprincipes van Word Kunnen een map in Word maken Kunnen een document een naam geven en in een map zetten
Les 4: De ‘make-over’ De onthaalouders: Kennen de basis van tekstverwerking De docent stuurt voor de les een mail met document zonder opmaaak naar de deelnemers, in de les krijgt deze een layout met tekstverwerking Aan het einde van de les wordt de ‘ na ’ terug via mail verstuurd zodat men thuis zijn werk kan tonen
4 GETUIGENISSEN VAN DEELNEMERS “Nu ben ik niet meer afhankelijk van mijn kinderen om iets op te zoeken op het internet.”
“We staan versteld van wat we leerden op zo’n korte tijd!” “ en kost minder tijd en minder kosten!” “We mailen geregeld naar de andere cursisten.”
“ Deze cursus richt zich specifiek tot onthaalouders. Dat is niet onbelangrijk.” “De oefeningen sluiten aan bij mijn werk.” “Door de cursus ging een hele wereld voor me open!”
“ Nu kan ik informatie zoeken en afspraken maken, op een moment dat het mij uitkomt.” “Wanneer ik een vraag heb voor mijn dienstverantwoorde- lijke stuur ik een mailtje naar de dienst.”
5 TIPS VOOR HET ORGANISEREN Het eigene van de cursus Docent is de spilfiguur! Niet recruteren in de informaticasector! 4 halve dagen Doelgroep = enkel digibeten Maximum 8 à 10 deelnemers Leslokaal binnen een straal van 10km voor de deelnemers
Aantal technische voorwaarden voor het leslokaal ‘Gratis’ doet vlugger afhaken De cursus is kant en klaar! Drie werkinstrumenten: informatie voor de organisator handleiding voor de lesgever doeboek voor elke deelnemer