Techniek voor de basisschool Doelstellingen aandacht en belangstelling voor techniek onder leerlingen van basisscholen stimuleren de keuze voor techniek versterken onder jonge mensen, om er voor te zorgen dat in de toekomst nog voldoende mensen werkzaam zullen zijn in de technieksector.
Ervaringen vorig jaar Ongeveer 20 scholen hebben deelgenomen aan de techniekmiddag van Reggesteyn.
Enthousiaste reacties van leerlingen. Aan het eind van de les allemaal je eigen werkstuk mee naar huis!
Begeleiding in handen van techniekdocent Leo Nelissen en Desirée Kelder
Bij de uitvoering van de opdrachten kon gebruik gemaakt worden van de extra mogelijkheden die het technieklokaal ons biedt.
De opdrachten Keuze uit 10 verschillende opdrachten Bedoeld om enthousiasme voor techniek onder de leerlingen te versterken Opdrachten staan in het teken van: - Zelfstandig werken - Onderzoeken en verkennen - Werken met bijzondere materialen
Mobielhouder Doel van de opdracht Leerlingen leren Eindproduct: Een mobiel- houder maken van hout. Leerlingen leren hout bewerken met gereedschap. houtverbindingen maken. meten, zagen, schroeven, boren, spijkeren, lijmen, vijlen en schuren. Eindproduct: Een mobielhouder in de vorm van een vrolijk mannetje met bewegend hoofd en bibberogen
Bureaurol Doel van de opdracht Eindproduct Een bureaurol maken van hout Leerlingen leren Hout bewerken met gereedschap Houtverbindingen maken. Meten, zagen, schroeven, boren, spijkeren, lijmen, vijlen en schuren. Eindproduct Een nuttig voorwerp voor op je schooltafel of bureaublad in de vorm van een hond met een bewegende kop. Het lijfje bestaat uit een rol papier waarop geschreven kan worden!
Klopspecht Doel van de opdracht Een klopspecht maken van hout Leerlingen leren hout bewerken met gereedschap houtverbindingen maken. meten, zagen, schroeven, boren, spijkeren, lijmen, vijlen en schuren. Eindproduct Een Klopspecht van hout. Door aan het touwtje te trekken klopt de specht op het hout en kondigt zo een bezoeker aan!
Legervoertuig, Helicopter of dubbeldekker vliegtuig Doel van de opdracht Een voertuig maken m.b.v. een bouwpakket Leerlingen leren voorbewerkte onderdelen gebruiken om het gekozen werkstuk samen te bouwen. dat elk onderdeel een vaste plaats heeft en niet zonder een ander onderdeel kan. wat een constructie is. nauwkeurig te werken. Eindproduct Legervoertuig, Helicopter of dubbeldekker vliegtuig, waarvan alle onderdelen op de goede plaats zitten, geschuurd en gelijmd.
Muurlichtje Doel van de opdracht Leerlingen leren Eindproduct Muurlichtje maken uit een platte aluminium plaat Leerlingen leren iets te maken uit een platte aluminium plaat. aluminium versieren m.b.v. verschillenden. om te gaan met diverse gereedschappen. hoe je aluminium onderdelen aan elkaar vast kunt maken Eindproduct Een aluminium muurlichtje, versierd met diverse patronen
Verjaardagskalender Doel van deze les Leerlingen leren Eindproduct d.m.v. diverse technieken een verjaardagskalender maken van gegalvaniseerd blik Leerlingen leren een plaat gegalvaniseerd blik op maat maken. hoe ze dit kunnen buigen in de gewenste vorm. zelf ringen buigen m.b.v. rondhout. gebruik maken van de zetmachine. Eindproduct Een verjaardagskalender van gegalvaniseerd blik
Naamdraadplaatje Doel van de opdracht Een naamdraadplaatje maken uit ijzerdraad Leerlingen leren een verbindingstechniek [solderen] ijzerdraad te vormen tot letters om te gaan met diverse gereedschappen Eindproduct Naamdraadplaatje met de naam van de maker[leerling groep acht], bestaande uit alle letters van zijn of haar voornaam, degelijk vastgesoldeerd op een recht of gebogen stuk ijzerdraad met een lengte afhankelijk van het aantal letters.
Tafelventilator Doel van de opdracht Leerlingen leren Eindproduct Tafelventilator maken m.b.v. een bouwpakket Leerlingen leren een bouwpakket in elkaar zetten een schuifschakelaar maken met diode-schakeling perspex zagen Eindproduct Een tafelventilator maken met twee snelheden.
Tot slot U bent van harte uitgenodigd! Woensdagmorgen van 9.00 uur – 12.00 uur
Tot ziens op de techniekmorgen van Reggesteyn!