MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Ontwikkelingen in de retailmarkt
BUREAU VOOR i-COMMERCE
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Business mapping Business model canvas.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Wat is interactieve marketing?
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
• VRIJDAG 12 OKTOBER PROGRAMMA • Inleiding • Onderwerpen • 1. STAND VAN ZAKEN ANNO 2012 • 2. EYE-openers • 3. STRATEGIE (how to..?) • 4. TRENDS.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
WELKOM MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
MAANDAG 5 november PROGRAMMA VANDAAG; CHECK IN WAAR STAAN JULLIE? - NOOT: LAPTOP? OPZET HOW TO CONNECT de komende weken SOCIAL MEDIA< COMMUNICATIE.
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
21 november 2012.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Ster van Succes.
Branche analyse Boekhandels 2014
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
PLUK Motivatie 2. Over Nike 3. Doelgroep 4. Boodschap 5. Doelen 6. Tools 7. Marketingvormen 8. Strategie 9. Waarde-oordeel 10. Bronnen.
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING

MULTICHANNELING Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast elkaar worden ingezet Bij Multichanneling wordt wel gebruikgemaakt van meer distributie-en communicatiekanalen, maar wordt de klant geacht het gehele koopproces binnen één kanaal te doorlopen;

Multichanneling is dus Bricks de fysieke vestigig Clicks het internet E-commerce Tics mobiel internet M-commerce

MULTICHANNELING –want? Veel retailketens worstelen met de vraag hoe fysieke winkels en een webshop naast elkaar ingezet kunnen worden. Bij retailketensbestaan hierbij veel vragen als: •Hoe kan mijn webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in mijn fysieke winkels en andersom? •Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom? •Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer? •Aan welke eisen moet een website en webshoppakketvoor een retailketenvoldoen? •Hoe maak ik een webshop interessant voor franchisenemers

MAAR …. NIET alle kanalen zijn bekend Met name de digitale kanalen. Deze module gaat langs alle kanten, onderdelen en mogelijkheden van DIGITALE MARKETING Terminologieën, Tools, Tricks en Toepassing.

PROGRAMMA GLOBAAL Digitale marketing Waar komen we vandaan? begrippen, uitleg en insteek. Waar staan we nu? Begrippen, voorbeelden en feiten Waar gaan we naar toe? Trendwatching, Multichanneling, Shopping 3.0

Opbouw lessen Week 1 Introductie Wat is MCH Hfst 1 –HOM Week 2 Introductie E-Business E-Business in de praktijk Achtergronden Retail - On vs Offline Traditioneel naar Online marketing Hftst 2 & 3 HOM Week 3 Hftst 4 (4.6) Hftst 5 Hftst 6 HOM Week 4 E Business - Opdracht WEEK 6 introductie - WAT Is een goede website? Week 5 Hft 6 Week 6 Presentatie Website analyse Week 7 HFST 9 -SEO/ONLINE STRATEGIE Week 8 Hoofdstuk 11 (.6) - microsites - concepting Week 9 -Social Media Hftst 12 E commerce meets F Commerce Week 11 Het plan, de campagne - Hftst 16 MOBILE Week 12 GASTSPREKER Week 13 PPT trends en ontwikkelingen MCH Shopping 3.0 Week 14 Eind opdracht Wordt nog aangepast als allen weken duidelijk zijn. Lees vooral volgende sheets, die indeling is voor blok 1 leading!

Tentamenstof Handboek online marketing – Patrick Petersen. Artikelen en PPT’s die tijdens de colleges worden behandeld. BRONNEN: WWW.twinklemagazine.nl www.frankwatching.nl www.dutchcowboys.nl www.iab.nl www.mediaonderzoek.nl www.stir.nl

Multichanneling = met behulp van verschillende marketing kanalen een klant bereiken. Een kanaal kan worden gezien als een winkel, een website, een postordercatalogus of directe persoonlijke communicatie, brief , e-mail of SMS-bericht. De doelstelling van een bedrijf is om het in de handel brengen van een product/dienst zo eenvoudig te maken voor een consument zodat het kopen /informeren op een zodanige manier gebeurt die voor de consument het meest geschikt is. Sommige bedrijven richten bepaalde kanalen op verschillende demografische segmenten van de markt of op verschillende sociaal-economische groepen van consumenten.

VRAGEN MCH: Welke klantgroep wil op welke wijze over welke onderwerpen geinformeerd worden? Hoe speelt u optimaal in op de informatiebehoefte van uw klanten? Op welke wijze stelt u de informatiewaarde en de transactiewaarde van een specifiek kanaal vast? Nieuwe technologieen bieden steeds meer mogelijkheden om uw klanten te bereiken. Traditionele kanalen krijgen nieuwe functies. Communicatie wordt persoonlijker en interactief. Verschillende klantgroepen vragen om maatwerk communicatie via specifieke kanalen. Verkoopinformatie maar ook service-informatie, financiele en leveringsinformatie. Om multichannel marketing succesvol in te zetten is diepgaande klantkennis essentieel.

Multichannel strategie Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van de/uw klanten. Maar ook inzicht in het effect van de diverse kanalen op specifieke klantgroepen. Een goed geregisseerde multichannel strategie levert de beste resultaten op tegen de laagste kosten

Stappenplan multichannel strategie: 1.Identificeer alle klantcontacten en de klantbehoeften op dat moment 2.Stel de eigenschappen van het gebruikte kanaal vast in relatie tot de klantbehoeften 3.Bepaal op basis van klantcontact, klantbehoeften en kanaalkarakteristiek het meest geschikte kanaal of combinaties van kanalen 4.Verrijk uw klantendatabase met individuele voorkeursinformatie, aankoopgedrag en contactinformatie 5.Stuur alle inbound en outboud communicatie via het in de ogen van de klant optimale kanaal 6.Uitvoering van een multichannel strategie vergt naast een strakke organisatie ook een goede multichannel IT-architectuur. De connectiviteit tussen verschillende systemen is belangrijk. (iPact)

Multichanneling is dus Bricks de fysieke vestigig Clicks het internet E-commerce Tics mobiel internet M-commerce

MULTICHANNELING –want? Veel retailketens worstelen met de vraag hoe fysieke winkels en een webshop naast elkaar ingezet kunnen worden. Bij retailketensbestaan hierbij veel vragen als: •Hoe kan mijn webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in mijn fysieke winkels en andersom? •Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom? •Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer? •Aan welke eisen moet een website en webshoppakketvoor een retailketenvoldoen? •Hoe maak ik een webshop interessant voor franchisenemers

25 april 2012. “Echte online groei zit bij retailers met bricks & clicks’ ‘Omzet m-commerce verdubbeld in de VS’ De Amerikaanse online retailbranche ziet een flinke groei in mobiele verkopen. Zo blijkt uit onderzoek van IBM dat het mobiele omzetaandeel in het eerste kwartaal van dit jaar op 13,3 procent lag, tegenover 7 procent in dezelfde periode vorig jaar. Uit het onderzoek van IBM blijkt verder dat het aandeel van mobiel in het verkeer naar websites zelfs bijna is verdrievoudigd:

IBM Onderzoek – E commerce Zo blijkt dat het consumentenvertrouwen in online shoppen is toegenomen. Consumenten zijn optimistischer als het gaat om gemak, ervaring en overall value dan vorig jaar. Met name het gebruiksgemak wordt positief beoordeeld (65,8 procent). De productbeschikbaarheid werd als meest negatief beoordeeld, met een score van 24,4 procent bezoekers die vanaf sociale netwerken in webshops komen tekenden voor 2,4 procent van alle online verkoop in Q1 2012. Dat is een stuk meer dan de 1,7 procent over dezelfde periode vorig jaar.

DUS MOBILE MARKETING SHOPPING 3.0 SOCIAL MEDIA Location based Meer vertrouwen…. GEEN kannibalisatie maar Synergie.

GRAFIEK

WAAROM?

5 trends 1. Multichannelstrategie Aangezien 40 procent van de Europeanen momenteel een multichannel shopper is, zullen in 2012 meer retailers proberen om de kloof van online naar offline te dichten met initiatieven als click & collect. Groot-Brittannië loopt hier al enige tijd mee voorop (denk aan Argos, Marks & Spencer en Tesco). Maar ook een aantal grote Duitse retailers - zoals Saturn, dat van oudsher een sterke kanaalscheiding handhaaft – begint langzaam met het opzetten van multichannelstrategieën.

CLICK & COLLECT? Ja… Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten zou boodschappen afhalen als dat in hun buurt mogelijk zou zijn. Dat blijkt althans uit het onderzoek ‘Supermarkt van de Toekomst’, ‘veelbelovend derde kanaal’, naast het boodschappen doen in winkels en het laten bezorgen van online bestellingen. AHOLD:‘We willen dat kanaal dan ook zo snel mogelijk ontwikkelen.’

HET PRINCIPE…

M O B I L E

MOBILE De mobiele (smartphone) telefoon is een effectief, indringend communicatiemiddel voor het promoten van producten en diensten. Het medium is uitermate geschikt voor: - de opbouw van relaties met klanten - het bevorderen van de naamsbekendheid - het stimuleren tot reageren - het informeren over nieuwe producten en/of acties - het up-to-date houden van gegevens

MOBIELE STRATEGIEEN De interesse in mobile was explosief in 2011. Toch is een gedefinieerde, mobiele strategie - of zelfs maar een geoptimaliseerde website voor mobiel - nog verre van standaard in heel Europa. Retailers zullen zich meer gaan focussen op het optimaliseren van de rol van mobiel. MAARRR : Tabletgebruikers geven per bestelling beduidend meer uit in de webshop dan klanten die via desktop of smartphone shoppen.

VERKLARING? Tabletgebruikers zijn voornamelijk mannen tussen 18 en 34 jaar met een bovengemiddeld besteedbaar inkomen. De consumenten gebruiken tablets voornamelijk op rustige momenten De smartphone is nooit heel actief ingezet als ‘aankoopinstrument’, maar wordt veel meer op andere momenten in het aankoopproces gebruikt, bijvoorbeeld voor vergelijking, informatievergaring en klantenservice (onder meer via social media).

UITDAGINGEN De consument moet er direct mee uit de voeten kunnen (no hasle). de content moet meteen goed worden getoond op het mobiele scherm (scrollen of inzoomen moet worden voorkomen), het moet makkelijk zijn, het moet snel zijn, het moet niet veel tijd van de consument kosten en het moet niet teveel impact hebben op de bezigheden van de consument op dat moment. ADVERTISEMENT Wat krijgt de consument terug voor zijn participatie? Een mobiele campagne relevant zijn voor hem of haar.

THE FUTURE OF SHOPPING

3.0 = OMNI-CHANNELING Na E-commerce kwam al snel M-commerce en F- commerce. Binnenkort zal ook TV-commerce haar intrede doen en kunnen we mobiel betalen via Google Wallet. Steeds meer apparaten (zoals bijvoorbeeld koelkasten) worden aangesloten op het internet (the Internet of Things) en deze doen straks zelf inkopen.

FUTURE OF SHOPPING Het digitale tijdperk zorgt voor een steeds lagere aankoopdrempel. Het aantal aankoopmomenten stijgt juist, doordat wij – en onze apparaten – dag en nacht kunnen winkelen. Op de iPad wordt bijvoorbeeld het meest geshopt in de late avonduurtjes.

OMNI- Commerce de ‘Omni-commerce’. Een combinatie van de fysieke winkels samen met E-commerce, M-commerce, F-commerce, TV- commerce en het Internet of Things. Winkelen wordt weer net als in het stenen tijdperk een continue bezigheid, maar met het grote verschil dat het ons nu geen moeite en veel minder tijd kost.

KEERZIJDE(S)? DAT HOOR IK GRAAG VAN JULLIE!