Objecten en Volgordediagrammen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

FUNCTIES IN EXCEL Voorjaar Wat is een functie in Excel?  Een functie in Excel is een soort fabriekje  Je stopt er wat materiaal in  En komt een.
Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Les 2 klassediagrammen II
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Use Case Modelling.
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Pimp your Powerpoint 7 juni 2011
Sequence Diagrammen & Toestandsdiagrammen
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Programmeren met Alice
Databases via internet
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een manier om problemen aan te pakken
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Google Analytics. Google Analytics: waarom Google analytics meet hoeveel mensen er op de site komen, brengt in beeld wat we weten van dit mensen en wat.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
Tom Laforce Batch Bestanden. Inhoud  1 Wat zijn batchbestanden?  2 Batch basis Commando’s.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Je wil met een groepje vrienden afspreken?
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Object Oriented Modeling
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen. Accessors en polymorfie zGoede gewoonte voor objectgeoriënteerde programma -> voor alle eigenschappen:
C/S varianten s /CSpaginas/
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Object georiënteerd programmeren in Alice
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Werkwijze bestelling Ga naar de foto’s door te klikken op galerij.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Beschouwing – De Laatste Tips
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
?.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Assenstelsel tekenen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Objectgeoriënteerd Programmeren
Algemene beschrijving van de toepassing
Gameprogrammeren: Methoden
Unified Modeling Language
ADR's & SCAN CARDS.
Een volgende stap voor het succesvolle EDISON verhaal
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
GAME MAKER ONLINE Les 5 / Snake Michel Fiege.
Datamodelleren FCO-IM methode.
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Instructie inloggen docent
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Objecten en Volgordediagrammen

Objecten Verschillende voorstellingswijzen:

Objecten Zelfde relaties als klassen, bijvoorbeeld:

Volgordediagrammen Klassediagram -> statische structuur van programma -> welke methoden de klassen hebben volgordediagram: -> toont wanneer de methoden gebruikt worden of samenhangen -> toont berichtenverkeer tss een aantal objecten voor een bepaald gebruik van het systeem

Volgordediagrammen volgordediagram: -> toont de volgorde van dit berichtenverkeer -> toont het gedrag van het systeem -> 2 assen * horizontaal: links -> rechts objecten * vertikaal: boven -> onder tijdas

Volgordediagrammen

Volgordediagrammen volgordediagram: ->vanuit elk object: levenslijn -> tussen levenslijnen : horizontale pijlen = berichten of communicatie tss objecten hoe hoger bericht hoe eerder -> verzenden van bericht naar object = aanroepen van overeenkomstige methode -> methode is actief -> activatie van levenslijn: stippellijn verandert in langgerekte blok

Volgordediagrammen -> activatie : * begint wanneer object bericht ontvangt * eindigt bij terugkeer uit methode -> label op pijlen * -> label = naam bericht + eventueel parameters * <- label = eventueel terugkeerwaarde -> voorwaarde : tussen rechthoekige haken moet waar zijn voordat bericht kan verstuurd en ontvangen worden

Volgordediagrammen 2 vormen -> Instant vorm * 1 specifiek scenario in detail * 1 mogelijke interactie van het systeem * zonder voorwaarden, lussen -> Generieke vorm * alle mogelijke alternatieven van een scenario * met vertakkingen, voorwaarden en lussen

Volgordediagrammen vb. Instant vorm

Volgordediagrammen vb. Generieke vorm

Volgordediagrammen creatie en vernietiging van objecten -> creatie * object creëert een ander object door middel van bericht * op tijdas : nieuwe object wordt getekend wanneer het gecreëerd is -> vernietiging * levenslijn stopt van object * X

Volgordediagrammen vb. creatie

Volgordediagrammen vb. vernietiging

Volgordediagrammen vb. orderverwerkingssysteem -> ontwerpmodel -> gebruiksmogelijkheid : invoeren van een bestelling * gebruiker gaat eerst aangeven dat er een nieuwe bestelling wordt opgegeven * vervolgens een reeks items opgeven * elk bestaande uit een artikelnummer en een aantal * artikel niet in voldoende mate in voorraad artikel kan niet worden besteld.

Volgordediagrammen

Volgordediagrammen ->gebruik klasse BestelInterface, met één instantie die de interactie met de gebruiker verzorgt. -> methode nieuweBestelling( ): wordt aangeroepen als gebruiker een nieuwe bestelling doet

Volgordediagrammen

Volgordediagrammen ->gebruiker voert nieuwe bestelling in: => instantie van BestelInterface ontvangt bericht nieuweBestelling( ). -> creatie nieuwe instantie van Bestelling door instantie van BestelInterface -> voor ieder item : bericht bestelArtikel( ) naar dit object, met argumenten artikelnummer en aantal -> bestelArtikel( ): bericht getVoorraad( ) om voorraad van artikel op te vragen

Volgordediagrammen -> voorraad >= gewenste aantal =>nieuwe instantie van BestelItem -> 4 objecten -> drie soorten acties * creatie van een object * verzenden van een bericht (ofwel het aanroepen van een methode) * terugkeer vanuit een methode. -> bestelArtikel( ) wordt verschillende keren verzonden (multipliciteit: *) -> lus

Volgordediagrammen -> getVoorraad( ) :1x telkens wanneer de bestelling een bericht bestelArtikel( ) -> als conditie geldt : uitvoeren van actie => als het bestelde aantal van het artikel in voorraad is ->nieuw bestelItem -> belangrijk :volgordediagram = informeel. bestelArtikel( ) wordt voor ieder besteld artikel 1 keer verstuurd aan de nieuwe instantie van Bestelling -> getVoorraad( ) naar betreffende object van Artikel, en dat is voor ieder bestelItem( ) een ander.

van Artikel betrokken zijn -> volgt niet uit volgordediagram Volgordediagrammen ->berichtenverkeer => verschillende objecten van Artikel betrokken zijn -> volgt niet uit volgordediagram ->verband tussen de 1e parameter van bestelArtikel( ) en de instantie artikel, volgt ook niet uit volgordediagram. => volgordediagram = hulpmiddel voor programmeur => kan niet op zichzelf staan => meer formele beschrijving blijft daarvoor nodig.

Volgordediagrammen -> tweede gebruiksmogelijkheid : verwijderen van een bestelitem -> weglating van gebruiker :meestal zo -> nieuw actie: object van de klasse Bestelling stuurt een bericht naar zichzelf.

Volgordediagrammen

Volgordediagrammen -> verwijderArtikel( ) roept een (private) hulpmethode contoleerItem( ) aan -> die controleert of het item wel tot de bestelling behoort => 2 methoden tegelijkertijd actief, nl. verwijderArtikel( ) en contoleerItem( ) => dubbele activatie. -> aanroepen naar private methoden hoeven niet worden opgenomen in volgordediagram

Volgordediagrammen ->terugkeerpijlen: aan eind van activatie mogen weg gelaten worden omwille van overzicht toepassing: teken een volgordediagram voor het berichtenverkeer bij het berekenen van de totaalprijs van een bestelling. Neem aan dat het bericht berekenPrijs( ) verstuurd wordt aan een instantie van Bestelling door een instantie van BestelInterface.

Volgordediagrammen