Heleen Schoots-Wilke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Rita van haren Karin hendriks
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
De psychologie van communicatie
MEDMEC Les 1 Toelichting module
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Didactische werkvormen
Workshop creatief brainstormen
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Leren = Concentreren I II III.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Freemind Eelco Jurjens, Edwin Haak, Annet Kops en Frank van Polen.
Leswijzer Nieuwsbegrip
MedMec01-2 Les schema per week
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Een kleurrijk avontuur.
Opstel schrijven.
Samenvatten.
Freemind.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Oefening met atlas en kaarten
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Covey trainingsavond.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Creatief Denken maar eerst:.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Creatief Denken maar eerst:.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Workshop duikcomputers
Eigenaarschap.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Heleen Schoots-Wilke

Principe 5 Principe 5 Strategie Transfer Structuur Verhalen Metaforen Maak van de losse delen een samenhangend geheel Geen vakken maar thema’s , leren op eigen wijze Leren vraag om een actieve, constructieve betrokkenheid; leerlingen moeten het gevoel hebben dat ze invloed kunnen uitoefenen op het leerproces Strategisch leren is belangrijk Trainsfer zal daardoor meer plaatsvinden Situatiegebonden leren Begrijpen van de structuur van het vak is zelf een deel van de inhoud

Voorbeelden van patroon en samenhang Opbouw boek - schema – stappenplan – algoritme - markeren Opbouw les - inhoud - verloop - doel - opbrengst Verhalen- metaforen

Voorbeelden

Opdracht Vul, zonder te pauzeren om te kiezen, op elke lijn een woord in dat te maken heeft met het begrip geluk Noteer de eerste woorden die in je opkomen

Wat valt op? Hoe hoger mensen opgeleid zijn des te diverser is het immense groeiende netwerk van associaties Ieder brein heeft biljarden associaties die niemand anders heeft, gehad heeft of zal krijgen De mens is een individu Brainstormen biedt een grote diversiteit aan ideeën

Opdracht Maak nu een associatie met beelden Het thema is HUIS Teken in het midden een huis en teken daaromheen alle associaties met huis

Associatief denken Associatief denken staat voor de interne structuur en processen in uw hersenen. De mindmap is een externe representatie van je eigen associatieve denken en verschaft je toegang tot een enorme krachtcentrale Tony Buzan

Mindmappen Ontwikkeld door Tony Buzan Sluit beter aan bij onze hersenwerking Maakt beter gebruik van beide hersenhelften

Gebruik van beide hersenhelften heeft een positief effect……….

Wat blijft er hangen van wat we leren? 20% van wat we horen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over gediscussieerd hebben met anderen 80% van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen

Hoe mensen leren Items aan het begin van de leerperiode Items aan het eind van de leerperiode Ieder item geassocieerd met dingen of patronen reeds opgeslagen, of gelinkt aan andere aspecten van wat geleerd wordt Ieder item dat is benadrukt als bijzonder of uniek Ieder item dat appelleert aan de vijf zintuigen De items die de persoon bijzonder interessant vindt

Meest voorkomende stijl Verhalend in zinnen Opsomming Schema Combinatie

Standaardaantekeningen missen: Visueel ritme Patroon Kleur Beeld Dimensie Gestalt Associatie

Consequenties Verlies van concentratie Moeilijk te onthouden Tijdverspilling Er wordt maar een klein deel van de capaciteit van onze hersenschors benut

De praktijk Je moet jongeren aansporen om de techniek te integreren in hun studiemethode (leren leren) Ze zullen het pas echt gaan doen als de docent zelf het voorbeeld geeft Het zijn meer dan samenvattende schema’s, ze hebben vier belangrijke leerfuncties: 1 Kennis 2 Inzicht 3 Creatief 4 Koers

Opdracht 1 10 minuten Maak een mindmap van een les die je gaat geven Thema in het midden Inhoud Middelen Opbrengst Werkvormen

Frans

Mindmappen…..visueel leren Hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden: bijvoorbeeld samenvatten Gedachten en ideeën te focussen om te komen tot begrip en interpretatie Te herkennen wat al geleerd is en wat nog niet begrepen of verkeer gedaan is Onderlinge samenhangen beter zien en begrijpen

Opdracht 2 10 minuten Maak een mindmap over het verloop van de les In het midden: opbouw van de les Start Instructie Werkvorm; doel, tijdsduur Evaluatie Afsluiting/huiswerk

Instructie aanleren mindmappen 15 minuten Maak in tweetallen voor de les die je net gemaakt hebt een opdracht voor de leerlingen om een mindmap van dat thema te maken Het thema is …….. Er zijn …… hoofdtakken ………..

Leercyclus Ontvangen Vasthouden Analyseren: patroonherkenning en informatieverwerking Uiten, waaronder denken Controleren

Werkvormen Een thema met lege takken Een thema met ingevulde takken Een denkmap: hoe ga je het aanpakken? Een groepsmap Wie-wat-waarom-waarmee-wanneer-waar

Door te mindmappen leer je…. abstracte ideeën zichtbaar en concreet te maken verbanden te leggen tussen bestaande kennis en nieuwe invalshoeken structuur aan te brengen in denken, schrijven, discussiëren, plannen en verslagleggen creatief ideeën en gedachten bedenken en vrij associëren rondom een thema of een onderwerp

Waarom? “De enige manier om zinvol met de groeiende lawine aan informatie om te gaan is over te schakelen op patroonherkenning” McLuhan Beide hersenhelften werken samen Verbetert het nuttige effect met een factor vijf à tien

Hoe leer je beter? Rustige werkomgeving Zorg voor voldoende beweging Drink voldoende water Eet gezond Slaap voldoende Sluit aan bij voorkennis Gebruik zoveel mogelijk zintuigen