Mogelijkheden voor contexten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Concept-context ook voor vmbo-t
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Bétapartnersconferentie
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
Future4U stap in de wereld van wetenschap
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
 Lesideeën WEL vinden Workshop nibi conferentie 2014, nr 45. Els de Hullu en Nora Walsarie Wolff.
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Informatieavond groep 7
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Studiekeuzes van uw kind
De gezonde school Annemarie Gietmann en Emy van Maaren-Heyligers.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Ecosim – ecosysteem simulator voor voortgezet- en beroepsonderwijs
Werken met de Stercollecties
Met de Kennisbasis in zee!
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Customize!.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Workshop experimenten in het mbo
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
December 25, 2018.
Herbert van de Voort (docent)
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Transcript van de presentatie:

Mogelijkheden voor contexten Herman Schalk, SLO Els de Hullu, ICLON Nibi congres 2013, workshop 5-5 12 1 2013

Warming up en introductie Wie is wie? Hoeveel cc workshops? Activiteit: Eigen vraag over cc Alle vragen bespreken Kort plenair

Contextafhankelijkheid van concept Voorbeelden: Oog Sterilisatie Eiwit Soort Dissimilatie/verbranding Gen Ecosysteem

Types contexten Leefwereld Beroeps Wetenschappelijk

Voorbeeldcontext komkommerteler; http://www.nederlandbloeit.nl/dossier/Voedsel/10712735/Kijkje-bij-komkommerteler/recreatie (tot 4 min laten zien) Welke concepten komen – direct of indirect – aan bod? Welke type context is dit? Welke centrale vraag kun je hier voor leerlingen uithalen? Welke leerlingactiviteiten kun je hierbij voorstellen?

Voorbeeldcontext: Algea Parc http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/990871/Nieuw-centrum-voor-algenonderzoek.htm Welke concepten komen – direct of indirect – aan bod? Welke type context is dit? Welke centrale vraag kun je hier voor leerlingen uithalen? Welke leerlingactiviteiten kun je hierbij voorstellen?

Recontextualiseren: bijvoorbeeld

Groepsactiviteit Per groepje van 4: Lees kort de tekst over een vergelijkbare context Beantwoord: Welke concepten komen – direct of indirect- aan bod? Welke type context is dit? Welke centrale vraag kun je hieruit halen voor leerlingen? Welke leerlingactiviteiten kun je hierbij voorstellen?

Nagesprek en samenvatting Voorbeelden van leerling activiteiten? Voorbeelden van context-afhankelijkheid van de concepten? Voorbeelden van centrale vragen voor leerlingen?

Verschijningsvormen van contexten Wat? Waar? Hoe?

Methodes 10 voor biologie: neem een proefabonnement, je krijgt 30 dagen lang toegang tot het gehele materiaal. Werkt vanuit thema’s, volledig op nieuwe examen gericht. Nectar, zie proefkatern: http://epub00.publitas.com/Noordhoff_Voortgezet_onderwijs_Groningen/NectarTweedeFase3eeditie4vwo/#/spreadview/10/ BvJ zie proefkatern: http://www.malmberg.nl/Nieuw-examenprogramma/Examenprogramma-biologie-1/Nieuw-examenprogramma/Examenprogramma-biologie-1/Oordeel-zelf.htm

Vrij toegankelijk, niet methode-gebonden Zie materiaal om zelf te arrangeren in vo-content.nl/stercollectie/biologie: http://www.vo-content.nl/stercollectie/biologie Zie (Engelstalig): Khan academy Khanacademy.org/science/biology http://www.khanacademy.org/science/biology Kennislink: www.kennislink.nl Betanova: www.betanova.nl Materiaal uit de pilot (BOS): www.nieuwebiologie.nl Nibi: www.nibi.nl

Trainingen Zie regionale steunpunt – sommige ontwikkelen ook voor biologie Zie www.nibi.nl, training 1 kennismaken met nieuwe biologie training 2, ontwerpen van nieuwe biologie

Tot ziens!