Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Beste IRC leden, Jullie brachten al jullie leveranciers op de hoogte van de adreswijziging van het IRC : 1 leverancier vergaten jullie echter, en daar.
Men vraagt zich af waarom …??
Gelukssymbolen.
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Tennis, de rustige, respectvolle sport.
Een moodboard?.
Meervoudige intelligentie
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
WONDERVOL LEVEN Muziek: Lara Fabian.
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MedMec01-2 Les schema per week
Heb lief, alsof je nooit werd gekwetst… Bobby Vinton Roses are red.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Het opbouwen van een data base
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gemaakt door Nouk en LOtte
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DE ZONNE /AQUA ENERGIE COLLECTOR Sondervick College AT2B VELDHOVEN Bart Gerritsen Melissa Schmidt Rowin Gabriëlse Chloë Strauss Wouter van Vlerken.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Wondervol leven Marley Production.
29 maart CREADAG.
4 Richtlijnen ter inspiratie
Wondervol leven Muziek: Lara Fabian.
Een vergadering organiseren
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Wondervol leven.
Design Thinking Immo Dijkma
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Transcript van de presentatie:

feedback probleemanalyse

Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau te willen geven ” Het proces, het inzetten van de techieken is lastig. We hebben het gevoel dat jullie de probleemfase moeilijk vinden, en eigenlijk staan te popelen om te gaan brainstormen. Jullie bevestigen veel open deuren rond creatief denken: we zagen veel studenten starten met bedenken wat voor cadeau ze aan de buurt willen geven. Jullie denken meteen al in ideeën en oplossingen. Jullie denken te weten wat het probleem is. Advies: break meer assumptions Jullie stoppen met denken als één denkrichting opdoemt. Je doorziet je eigen patroondenken niet. ‘Our brains are good patternmakers, strong patternusers, but poor patternbreakers.’ Jullie zijn nauwelijks bezig met het delen van indrukken en materiaal. Je bent bezig binnen je eigen team, terwijl je ook inspiratie kunt halen uit andere teams. Gebruik elkaar, inspireer elkaar. Hang dingen op grote vellen tegen de muur. wat ons opviel gisteren, bij probleemanalyse

lekker groot denken

uitstel van oordeel Een team zat 'vast' in denken vanuit overlast-invalshoek. Op de vraag om een andere invalshoek te gaan verkennen, zei het team: "Waarom zou de HvA kadootjes geven aan buurtbewoners die geen overlast ervaren van de bouw van de Amstelcampus?" Tegenvraag/omkering: Misschien is het interessant om juist te bedenken wat je kunt geven aan de voorstanders van Amstelcampus zodat zij positieve reclame gaan/blijven maken. We zagen veel ideeën/oplossingen ipv probleemonderzoek... en dan stagneerde het bij 3 ideeen/oplossingen/denkrichtingen ‘feestje voor de buurt organiseren en klaar!’ Nogmaals over die overlast - Maken jullie die misschien groter maken dan het is (maw. heeft iedereen overlast? is er ook iemand blij met de campus? is dat ook een denkrichting?) - Hoe zit het met specifieke doelgroepen? - Wat is 'goodwill’? -Wat is een gebaar ter kennismaking? Kijk zowel breder als gerichter

"Door de ‘Why, why, why...’ vraag kom je eigenlijk tot de essentie van een probleem.” "Al die technieken leiden tot dezelfde uitkomst!" twee gehoorde uitspraken Weinig studenten hebben gekozen voor "beter goed gejat, dan slecht bedacht". Dit terwijl er toch ook (bijv in japan) juist gewerkt wordt vanuit de gedachte: maak de copy beter dan het orgineel. Je kunt vandaag (als één van de 100 ideeën) dus ook eens kijken of er al zoiets bestaat. Is er een probleem dat hier op lijkt en dat al is opgelost? Is er een idee te jatten? In de creative folders nog weinig tekeningetjes of visuele analyses. Soms kan het helpen om dingen "visueel op te tekenen", ook bijv voor de communicatie binnen de groep. maar af en toe waren ze er wel, zie volgende slides

draw your problem (blz 109)

situatie ‘nu’

situatie ‘wishful thinking’

wishful mindmap

gaat nog door...

en observatie...

zoals je ziet zien we graag schetsen

kleur om pagina te verduidelijken

print docs en foto’s in laptop uit en plak in creative folder: folder is fysiek, niet digitaal