VERKEERSENQUÊTE 2013 Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Verkeerstraining! voor fietsers
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Verkeerseducatie : dode hoek
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Knelpunt 3 : kruispunt E. Blangeoisstraat - Paalstraat.
Verkeers- stellingenspel
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Fietsroute Verkeersexamen
Het Grote Fietsexamen Doel: ‘Ik kan veilig fietsen!’ Stuurvaardigheid en behendigheid verbeteren. Interactie met het echte verkeer als individu.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
digitale verkeerskrant van Rilland
Welkom.
Ouder-enquête 2011 Oostvaarderscollege thema-avond 18 april 2012.
Verkeersprojecten aan de scholen
Parkeerproblematiek prioritaire straten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Enquête.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
Project: Superfietsers
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Parkeerparadijs Lange Nieuwstraat. Inhoudsopgave Problematiek Oorzaken Gevolg Voorgestelde oplossing Annex – foto’s.
Fietsexamen 6° leerjaren te Sint-Katelijne-Waver
Beste BOEBS-trekker, Na het invullen van het invulformulier gemeenteprofiel en eventueel ook de checklist voor een leeftijdsvriendelijke gemeente, kan.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Koos Louwerse, Govert de With
Resultaten enquête Autoluwe Zondag 22/9/2002. Algemeen Alle wedstrijddeelnemers –Aantal: 325 –Gemiddelde leeftijd: 40,9 Wedstrijddeelnemers van Aartselaar.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Sensibiliseringsbrieven.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
VERO Fietsroute
VERTREKPLAATS.
Het grote voetgangersexamen
Oversteken op een kruispunt met verkeerslichten
Transcript van de presentatie:

VERKEERSENQUÊTE 2013 Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Respondenten  283 kinderen (=70%)  89 kleuters  88 leerlingen 1 e – 2 e – 3 e  90 leerlingen 4 e – 5 e – 6 e  16 ? Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school – Google Maps Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school – Google Maps Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school – Google Maps Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Afstand tot de school – Google Maps  41% op minder dan 500 meter  81,95% op minder dan meter  89,95% op minder van meter Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Soms met auto in functie van afstand  Op minder dan 250m van de school maar toch komt 22,5% soms met de auto!  Slechts 4,1% van de kinderen die minder dan 1 km van school woont, maakt uitsluitend gebruik van de auto als vervoersmiddel. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar school Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar school  Het aantal verplaatsingen te voet blijft ongeveer constant.  Het aantal verplaatsingen per fiets (vooral de begeleide fietsers) is gestegen.  Het aantal verplaatsingen per auto daalt duidelijk (ongeveer 1 % minder per jaar). Deze trend wordt al negen jaar op rij bevestigd. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar school Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar school Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar huis Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar huis Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus naar huis Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Vervoersmodus per groep  De jongsten worden het vaakst met de auto gebracht. Bij kleuters wordt de grootste daling van het autogebruik vastgesteld: - 5 %. Dit is duidelijk een positieve evolutie. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Parkeerplaats  Amper parkeren op Kerkplein in 2007, voor de heraanleg nog 34 %. Nu terug gestegen naar 30 %.  Iets minder dan de helft parkeert in de Montfortstraat. Dit is de belangrijkste oorzaak voor het derde grootste knelpunt in de omgeving van de school. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Aankomstuur  5 % van de kinderen komen voor 8u aan op school.  95% komen toe tussen 8u en 8u25  77% van de kinderen die voor 8u op school aankomen, worden met de auto tot in de Montfortstraat gebracht Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Aankomstuur Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Aankomstuur - evolutie Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Montfortstraat  ’s Morgens waren er 47 kinderen die met de auto gebracht worden tot in de Montfortstraat na 8u.  ’s Avonds worden er 35 kinderen voor 15u45 met de auto in de Montfortstraat opgehaald. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Schoolstraat  60,6 % van de ouders die nu in de Montfortstraat parkeren, zullen hun parkeerplaats wijzigen.  4,4 % wijzigt het uur van de verplaatsing.  35,0 % kiest ervoor om de verplaatsing te voet of met de fiets te maken. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Schoolstraat – eerste feedback  Positief!  Veel veiliger en rustiger  Geen chaos op kerkplein  Hekken over algemeen op tijd gezet en weggehaald  Aanwezigheid politie nodig – toch nog bijna elke dag overtreders  Er is een bepaalde mentaliteitswijziging:  Mensen die voordien niet met fiets komen, komen nu wel met de fiets  Mensen die hun kind vroeger tot de schoolpoort brachten, laten de kinderen nu zelfstandig vanaf de Kapelstraat naar de school gaan Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 1: Vijfhoek - pijnpunten  117 meldingen  Al vier enquêtes op rij het grootste knelpunt!  Een derde van de meldingen vraagt hulp bij het oversteken op dit kruispunt, best gesubsidieerde Gemachtigd Opzichter  Een ander derde van de meldingen vraagt zich af hoe vooral de fietsers zich moeten verplaatsen op dit kruispunt.  De meest logische oplossing is om fietspaden volledig rond het kruispunt aan te leggen. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 1: Vijfhoek - oplossingen  Fietspaden volledig rond het kruispunt aan te leggen.  De overgangen van het fietspad naar de fietssuggestiestroken in de Kapelstraat moeten ook verbeterd worden Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 2: Kapelstraat - pijnpunten  57 meldingen  Was na heraanleg sterk weggezakt, maar maakt sindsdien een sterke opmars.  Asverschuiving is levensgevaarlijk  Oversteken tussen KBC en Nagels  Overdreven snelheid Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 2: Kapelstraat - oplossingen  Heraanleg asverschuiving is absoluut nodig!  Zebrapad tussen KBC en Nagels  Controle op overdreven snelheid Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 3: Montfortstraat - pijnpunten  46 meldingen  Foutparkeren  Voetpadparkeren  Terugkeren in de straat  Parkeren op het Chiro-terrein Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 3: Montfortstraat - oplossingen  Schoolstraat  Parkeerverbod aan één zijde van de straat tussen straatschooltoegang en Wierookstuk  Asverschuiving door parkeerverbod  Daarna optreden tegen stoepparkeerders (eerst sensibilisatie, daarna verbalisatie). Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 4: Kerkplein - pijnpunten  27 meldingen (2 plaatsen gedaald – # meldingen -50%)  De helft van de meldingen vraagt toezicht op het Kerkplein  Gemeenteplan op hoek van Kapelstraat met Pronkenbergstraat belemmert zicht op en van voetgangers  Geen voetpad ter hoogte van de parochiezaal. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 4: Kerkplein - pijnpunten  Gemachtigd Opzichter van 7u55 tot 8u25  Verplaatsen gemeenteplan  Bij heraanleg van de omgeving rond de parochiezaal moet er een veilige oplossing voorzien worden voor voetgangers en kleine fietsertjes. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 5: Kruisen Holle Weg - pijnpunten  23 meldingen  Drie plaatsen gestegen en aantal meldingen x 2  Overdreven snelheid Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 5: Kruisen Holle Weg - oplossingen  Grondige heraanleg van het zebrapad aan de voetweg achter het Patersboske: uitsprong van de stoep aan beide zijden van de weg.  Uitbreiding zone 30 tot aan het kruispunt met het Vekenveld.  Mogelijk kan er ook een automatische snelheidsdetectie met smiley/grumpey voorzien worden. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 6: rond punt Duffelshoek - pijnpunten  14 meldingen  Blijft op de zesde plaats.  Fietsers komende uit de Holle Weg worden nog altijd geconfronteerd met een bord ‘verboden voor fietsers’ op het fietspad. Er wordt geen alternatief geboden.  Er is geen zebrapad om de Holle Weg te kruisen. Sommige zebrapaden liggen nog ver van het rond punt.  Komende uit de Holle Weg valt het niet op dat je een rond punt nadert. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 6: rond punt Duffelshoek - oplossingen  Situatie duidelijker en veiliger maken voor fietsers  Uitspring van de stoep komende uit de Holle Weg. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 7: Richting Lint - pijnpunten  13 meldingen  De heraanleg was succesvol. De veiligheid voor voetgangers en fietsers is sterk verhoogd. Het knelpunt is ook twee plaatsen gedaald. Het aantal meldingen is bijna gehalveerd.  Auto’s komende uit Lint snijden soms de bocht te veel af.  Onveilig om over te steken. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 7: Richting Lint - oplossingen  Toevoegen volle middellijn in de bocht vlak voor het kruispunt met de Liersebaan.  Zebrapaden aan het kruispunt van Molenstraat met Nieuwstraat.  Verkeersspiegels op kruispunt van Molenstraat met Nieuwstraat + kruispunt van Nieuwstraat met Brantstraat Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 8: Hoge Akker - pijnpunten  13 meldingen  Ter plaatse op de knelpuntenlijst.  Niet overal veilige over te steken  We vragen enkele aanpassingen aan het kruispunt met de Ph. Romboutslaan. Minimaal vragen we een zebrapad over deze Ph. Romboutslaan. Mogelijk kunnen ook de stoepranden uitspringen zodat er een poorteffect ontstaat aan de start van de zone 30. Eventueel wordt er ook een zebrapad voorzien over de Hoge Akker zelf. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 8: Hoge Akker - oplossingen  Zebrapad over de Ph. Romboutslaan.  Mogelijk kunnen ook de stoepranden uitspringen zodat er een poorteffect ontstaat aan de start van de zone 30.  Eventueel wordt er ook een zebrapad voorzien over de Hoge Akker zelf. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 9: Kruisen Groene Wandeling - pijnpunten  4 meldingen  Overdreven snelheid  Geen fietspad  De snelheid van het autoverkeer dient sterk verlaagd te worden. We stellen voor het rechte en brede karakter van deze weg te breken door toevoeging van bloembakken of plantvakken, al dan niet gecombineerd met stroken met vaste parkeerplaatsen, asverschuivingen in de rijweg bijvoorbeeld ter hoogte van sommige kruispunten en een klein rond punt (zoals in Lint) op het kruispunt met de Montfortstraat.   We vrezen dat er onvoldoende plaats is voor fietspaden.  De aanwezigheid van fietsers kan verduidelijkt worden door fietssuggestiestroken. Indien er fysisch stroken aangebracht worden (zoals in Mechelsesteenweg) moet een herhaling van de Kapelstraat uiteraard vermeden worden. Alternatief vormen de symbolen van fietsers met pijlen geschilderd op de rijweg (zoals o.a. toegepast in Brussel). Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 9: Kruisen Groene Wandeling - oplossingen  Snelheid autoverkeer verlagen door het rechte en brede karakter van deze weg te breken door:  toevoeging van bloembakken of plantvakken;  al dan niet gecombineerd met stroken met vaste parkeerplaatsen;  asverschuivingen in de rijweg;  een klein rond punt op het kruispunt met de Montfortstraat.  We vrezen dat er onvoldoende plaats is voor fietspaden. De aanwezigheid van fietsers kan verduidelijkt worden door fietssuggestiestroken. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Knelpunt 10: Ooststatiestraat  3 meldingen  We hebben dit jaar geen meldingen meer ontvangen over het kruisen van Kauwlei en Ooststatiestraat.  Enkel de slechte staat van het fietspad tussen Kauwlei en station werd drie keer vermeld. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Verkeersonderricht op school  Zeer grote tevredenheid bij de ouders over het verkeersonderricht op school.  91 % antwoordt op de hoogte te zijn van het aanbod.  98 % is tevreden met dit aanbod.  Goed bevonden: praktisch, voor alle leeftijden, fluo vestjes, dode hoek, fietsen, verkeersborden, bewustwording, …  Verbeteringsvoorstellen: o.a. meer voorzien bij uitstappen op de fiets.  Meerdere ouders vragen sensibilisatie rond de fietshelm, maar geven zelf ook wel toe dat ze zelf geen fietshelm gebruiken.  Sommigen vragen ook naar een praktisch fietsexamen. Dit werd in september al een eerste keer georganiseerd voor alle Kontichse basisscholen en zal in de toekomst standaard voorzien worden in mei tijdens de educatieve fietstocht voor de vijfde jaars. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

Verkeersenquête  Ongeveer de helft van de ouders herinnert zich nog de vorige verkeersenquête.  Slechts 36 % kent ook nog de conclusies van deze enquête.  95% van de ouders is tevreden met de respons van verkeerswerkgroep.  93% is tevreden met de respons van de school.  44% is tevreden met de respons van de gemeente. Drie jaar geleden was dit nog 62%. Verkeersenquête 2013 – 25 November 2013

VRAGEN &ANTWOORDEN Voorstelling PPI – 22 November 2013