Gran Turismo was jarenlang de ongeëvenaarde koning van de realistische racegames waar de concurrentie maar niet aan leek te kunnen tippen. In de ruim vijf jaar die ontwikkelaar Polyphony Digital nodig had om dit nieuwe deel in de winkels te leggen heeft de concurrentie echter niet stil gezeten. Van de grootste concurrent Forza Motorsport zijn in de tussentijd zelfs twee nieuwe delen verschenen, die de verwachtingen voor games in dit genre grondig hebben bijgesteld.
Vanaf het introfilmpje, waarin het bouwen van een auto vanaf de grond wordt getoond, is merkbaar dat er een autoliefhebber achter het stuur zit bij de ontwikkelaar. Die passie voor auto’s komt ook duidelijk naar voren in het aanbod van auto’s en verschillende disciplines. GT5 is zonder twijfel de meest complete racegame die ik tot nu toe heb gezien. Zo zijn er ruim 70 verschillende tracks verspreid over 26 verschillende locaties, duizend voertuigen en is er de toevoeging van Rally, NASCAR en kartraces.
Het grootste probleem van Gran Turismo 5 is het gebrek aan echte vernieuwing. Het uitzetten van hulpmiddelen als ABS, automatisch schakelen of een ideale lijn weergeven levert namelijk geen extra beloning op in ervaringspunten of geld, iets wat ik al jaren gewend ben van concurrent Forza. Het realisme en het sublieme rijgedrag is van een ongekend niveau. Ik ben een beetje teleurgesteld dat de ontwikkelaars daar al hun energie in hebben gestoken waardoor de rest van het spel verfijning en vernieuwing mist. Desalniettemin is dit het meest complete Racespel op de markt. En heeft het in mijn ogen de hoge verwachtingen waargemaakt.