Fiets filevrij Een activerend thema in communicatie
Alle voorwaarden zijn geschapen of staan in de steigers Doelgroep is min of meer bekend met de voordelen van de fiets Het potentieel is groter dan het daadwerkelijk aantal fietsers Een activerend thema Achtergrond
De hamvraag Hoe zorgen we ervoor dat mensen (meer) gaan fietsen? Hoe krijgen we de automobilist uit de auto en op de fiets? De hamvraag
De benadering Hoe krijgen we de automobilist uit de auto en op de fiets? Door hem als autorijder in zijn waarde te laten en door fietsen als aanvulling op zijn gewoonte te presenteren. De benadering
Bouwstenen leidend naar het activerende thema Doel:Automobilsten laten fietsen naar het werk Doelgroep: de (twijfelende) automobilist Inzicht: in iedere automobilist zit een fietser verborgen Visie:autorijden sluit fietsen niet uit en vice versa Boodschap: gebruik de fiets naast de auto Bouwstenen
‘Ga minstens twee dagen per week met de fiets naar je werk.’ RIJ TWEE OP VIJF
Rationale Rij twee op vijf spreekt de doelgroep aan op huidig gedrag (≈ 0 op 5) …is herkenbaar als ‘autotaal’ …laat zien dat je niet voor altijd uit de auto hoeft te stappen …bezit een relativerende knipoog …respecteert zo de doelgroep (‘soms heb ik de auto gewoon nodig’) …biedt daardoor handelingsperspectief (‘dat kan ik ook’) …kan als overall gedachte de andere activiteiten onder Fiets filevrij bundelen …past bij alle argumenten voor meer fietsen (millieu, congestie, gezondheid) …kan behalve campagnethema ook afzender zijn (de stichting Rij twee op vijf) Argumenten
Rationale Intern -Campagne outline -Middelen -Acties -Indiviudele benadering -Maatwerk Extern -Print -Free publicity Website - ook via Inhoud van de campagne
Rationale 4 februari: concept klaar en voorbeelden van de middelen 31 maart: kick off van de campagne tijdens recorddag Heel Nederland Fietst actie voor bedrijven Regio Utrecht als pilot Mogelijkheid voor landelijke uitrol bekijken Planning