Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch
Aanleiding voor het ontwikkelen en gaan gebruiken van portfolio’s Onze jongeren halen vaak geen diploma, maar hebben wel talenten Met een portfolio kunnen de jongeren deze talenten wel laten zien Ze zetten zich hiermee bij bemiddelaars en werkgevers in de etalage Portfolio’s verbinden de krachten ook in de regio. Ze geven synergie en ook energie bij de begeleiding.
Wat is E-Portfolio VIER? Volgens het instructieboekje van de leerling: E-Portfolio VIER is een portfolio op internet. Het is de plek waar je dingen bewaart over wat je allemaal hebt geleerd, zoals een verhaal over school, een foto van een werkstuk of een diploma
Waarom heb je een portfolio? Je kunt laten zien… wat je kan wat je wilt wie belangrijk zijn voor jou hoe je iets wil bereiken
E- portfolio VIER brug van school naar arbeid Verbetert de arbeidstoeleiding Vergroot de participatie
Is je eigenlijk wel bekend Wie en wat en hoe je bent? Mooie woorden, maar… En wat heb je in je mars, Of interesseert je dat geen snars? Hoe maak je nu de goeie keus Uit al die dingen voor je neus. Als je niet weet van hoe en wat Doe je nu dit of doe je dat, ‘t blijft steeds maar vallen op je gat Want al het mooie in ‘t verschiet Daarvan weet je immers niet, Als je niet weet van deze drie: Hoe en wat en wie. Uit: tao van poeh Vertaling: Hilde Bervoet
Portfolio (ook) als leermiddel Niet weten wat te kunnen Niet weten wat te willen Niet hebben van succeservaringen Niet hebben van een sterk netwerk
20% van wat we horen 10% van wat we lezen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over gediscussieerd hebben 80% van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen We leren door:
Reflecteren Waar ben ik goed in? Hoe kan ik ‘erbij’ horen, meetellen? Hoe krijg ik een eigen gezicht? Door maken van: stageverslagen foto’s, filmpjes, posters afnemen van interviews bedrijfsbezoeken
20% van wat we horen 10% van wat we lezen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over gediscussieerd hebben 80% van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen We leren door:
Succes ervaren, hoe dan ook Kleine dingen groot maken Maatwerk Kijk eens naar de voorbeelden van: – Bert – Winnie – Joey
Ordelijk opbergen. Niet te hoog stapelen. Opgeruimde werkvloer. Prettige collega zijn! Met een stuk tape voorkom je dat de buizen van de stelling rollen. Eigen initiatief. Haspel bereikbaar en goedgekeurd Nooit Top-zwaar op stellingen plaatsen. Bij constatering altijd herstellen. De gangen en looppaden vrijhouden. Bert leidt ons rond:
Een E-portfolio is Nooit af!
Werken aan een E-Portfolio is een circulair proces van ervaren, telkens weer reflecteren, bewust worden, bijsturen, presenteren Maar ook het ontwikkelen en onderhouden van een netwerk
Een E-Portfolio Is een instrument, een hulpmiddel, om sturing te geven aan een leven lang leren, een leven lang ontwikkelen, een leven lang werken én werk behouden
Basisschool VO/MBO Vakantiewerk Werkgever A WO/HBO Cursus MinDefensie Werkgever B Arbeidsmarkt …dus organisaties waarin geleerd wordt, zijn ‘passanten’ in diens leven Het ePortfolio is eigendom van het individu
Een E-portfolio is… “ Onbeperkt houdbaar” Alle verworven competenties kunnen worden opgeslagen Dus ook na jaren is er inzicht in alle verworven competenties en bestaat de mogelijkheid om deze officieel erkend te krijgen (EVC’s)
Filmpje Sandra
Van kwetsbare leerling uit het speciaal onderwijs naar …. Filmpje Denise
In de etalage in leerlingen stroomden uit 5% regulier werk 10% dagbesteding 20 % beschermd werk 20% speciaal onderwijs elders 40% vervolgonderwijs (vmbo-mbo) 5% onbekend
Leerlingen met een beperking Niet de wajong in… Maar klaar voor een echte baan!
Werkbedrijf en werkgevers moeten jongeren met speciale talenten wél kansen bieden.
Dank voor uw aandacht Vragen?