Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs 07-12-2011 Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Veel boeren werken door na 65e
Aandacht voor het steunend netwerk
Identiteitsverankering
LOB-middag Haaglanden
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
naamwoordelijk gezegde
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Presentatie schoolsysteem
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
VTB Technasium Vakcollege
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Aquarellen van Marcel REYNAERT
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Ho 8: Portfolio.
Doelstellingen formuleren
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Onderwijs op maat.
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
Beelden van teambuilding
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
It-biografie. Denise Meijer 3k.

MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Basisschool Bernardus en basisschool Willibrordus vormen samen één onderwijsgemeenschap De belangrijkste drie doelen van de samenwerking zijn:
Participatie in de praktijk
Volksuniversiteit Zwolle
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De weg van de leerling met specifieke
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Hoe tevreden ben jij? We willen graag weten wat jij vindt. Afbeelding opgevraagd bij Bert.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Talent in Ontwikkeling
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch

Aanleiding voor het ontwikkelen en gaan gebruiken van portfolio’s Onze jongeren halen vaak geen diploma, maar hebben wel talenten Met een portfolio kunnen de jongeren deze talenten wel laten zien Ze zetten zich hiermee bij bemiddelaars en werkgevers in de etalage Portfolio’s verbinden de krachten ook in de regio. Ze geven synergie en ook energie bij de begeleiding.

Wat is E-Portfolio VIER? Volgens het instructieboekje van de leerling: E-Portfolio VIER is een portfolio op internet. Het is de plek waar je dingen bewaart over wat je allemaal hebt geleerd, zoals een verhaal over school, een foto van een werkstuk of een diploma

Waarom heb je een portfolio? Je kunt laten zien… wat je kan wat je wilt wie belangrijk zijn voor jou hoe je iets wil bereiken

E- portfolio VIER brug van school naar arbeid Verbetert de arbeidstoeleiding Vergroot de participatie

Is je eigenlijk wel bekend Wie en wat en hoe je bent? Mooie woorden, maar… En wat heb je in je mars, Of interesseert je dat geen snars? Hoe maak je nu de goeie keus Uit al die dingen voor je neus. Als je niet weet van hoe en wat Doe je nu dit of doe je dat, ‘t blijft steeds maar vallen op je gat Want al het mooie in ‘t verschiet Daarvan weet je immers niet, Als je niet weet van deze drie: Hoe en wat en wie. Uit: tao van poeh Vertaling: Hilde Bervoet

Portfolio (ook) als leermiddel Niet weten wat te kunnen Niet weten wat te willen Niet hebben van succeservaringen Niet hebben van een sterk netwerk

20% van wat we horen 10% van wat we lezen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over gediscussieerd hebben 80% van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen We leren door:

Reflecteren Waar ben ik goed in? Hoe kan ik ‘erbij’ horen, meetellen? Hoe krijg ik een eigen gezicht? Door maken van: stageverslagen foto’s, filmpjes, posters afnemen van interviews bedrijfsbezoeken

20% van wat we horen 10% van wat we lezen 30% van wat we zien 50% van wat we zien en horen 70% van waar we over gediscussieerd hebben 80% van wat we persoonlijk ervaren hebben 95% van wat we uitleggen aan anderen We leren door:

Succes ervaren, hoe dan ook Kleine dingen groot maken Maatwerk Kijk eens naar de voorbeelden van: – Bert – Winnie – Joey

Ordelijk opbergen. Niet te hoog stapelen. Opgeruimde werkvloer. Prettige collega zijn! Met een stuk tape voorkom je dat de buizen van de stelling rollen. Eigen initiatief. Haspel bereikbaar en goedgekeurd Nooit Top-zwaar op stellingen plaatsen. Bij constatering altijd herstellen. De gangen en looppaden vrijhouden. Bert leidt ons rond:

Een E-portfolio is Nooit af!

Werken aan een E-Portfolio is een circulair proces van ervaren, telkens weer reflecteren, bewust worden, bijsturen, presenteren Maar ook het ontwikkelen en onderhouden van een netwerk

Een E-Portfolio Is een instrument, een hulpmiddel, om sturing te geven aan een leven lang leren, een leven lang ontwikkelen, een leven lang werken én werk behouden

Basisschool VO/MBO Vakantiewerk Werkgever A WO/HBO Cursus MinDefensie Werkgever B Arbeidsmarkt …dus organisaties waarin geleerd wordt, zijn ‘passanten’ in diens leven Het ePortfolio is eigendom van het individu

Een E-portfolio is… “ Onbeperkt houdbaar” Alle verworven competenties kunnen worden opgeslagen Dus ook na jaren is er inzicht in alle verworven competenties en bestaat de mogelijkheid om deze officieel erkend te krijgen (EVC’s)

Filmpje Sandra

Van kwetsbare leerling uit het speciaal onderwijs naar …. Filmpje Denise

In de etalage in leerlingen stroomden uit 5% regulier werk 10% dagbesteding 20 % beschermd werk 20% speciaal onderwijs elders 40% vervolgonderwijs (vmbo-mbo) 5% onbekend

Leerlingen met een beperking Niet de wajong in… Maar klaar voor een echte baan!

Werkbedrijf en werkgevers moeten jongeren met speciale talenten wél kansen bieden.

Dank voor uw aandacht Vragen?