WELKOM MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Business mapping Business model canvas.
Analyse klantgerichte websites
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
“Trek ook snel & goedkoop vele nieuwe klanten aan” Exclusief Rayonhouder Social Media Miljonairs Oud-Beijerland, Bernisse, Binnenmaas Marcel van Belle.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
Edeltronics: • Een nieuw soort elektronicawinkel • Stelt de klant centraal en straalt luxe en innovativiteit uit • Biedt de klant een nieuwe winkelbeleving.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
Het klaslokaal 2.0.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
- - - Social Media.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Office 365 voor zelfstandigen en kleine bedrijven.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
PVGE Computerclub Best
Enquête.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Inbound Marketing Plan
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Operationeel plan DIMAGINI
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Transcript van de presentatie:

WELKOM MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING

MULTICHANNELING Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast elkaar worden ingezet Bij Multichanneling wordt wel gebruikgemaakt van meer distributie-en communicatiekanalen, maar wordt de klant geacht het gehele koopproces binnen één kanaal te doorlopen;

Multichanneling is dus Bricks de fysieke vestigig Clicks het internet E-commerce Tics mobiel internet M-commerce

MULTICHANNELING –want? Veel retailketens worstelen met de vraag hoe fysieke winkels en een webshop naast elkaar ingezet kunnen worden. Bij retailketensbestaan hierbij veel vragen als: •Hoe kan mijn webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in mijn fysieke winkels en andersom? •Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom? •Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer? •Aan welke eisen moet een website en webshoppakketvoor een retailketenvoldoen? •Hoe maak ik een webshop interessant voor franchisenemers

MAAR …. NIET alle kanalen zijn bekend Met name de digitale kanalen. Deze module gaat langs alle kanten, onderdelen en mogelijkheden van DIGITALE MARKETING Terminologieën, Tools, Tricks en Toepassing.

PROGRAMMA GLOBAAL Digitale marketing Waar komen we vandaan? begrippen, uitleg en insteek. Waar staan we nu? Begrippen, voorbeelden en feiten Waar gaan we naar toe? Trendwatching, Multichanneling, Shopping 3.0

Opbouw lessen Week 1 Introductie Wat is MCH Hfst 1 –HOM Week 2 Introductie E-Business E-Business in de praktijk Achtergronden Retail - On vs Offline Traditioneel naar Online marketing Hftst 2 & 3 HOM Week 3 Hftst 4 (4.6) Hftst 5 Hftst 6 HOM Week 4 E Business - Opdracht WEEK 6 introductie - WAT Is een goede website? Week 5 Hft 6 Week 6 Presentatie Website analyse Week 7 HFST 9 -SEO/ONLINE STRATEGIE Week 8 Hoofdstuk 11 (.6) - microsites - concepting Week 9 -Social Media Hftst 12 E commerce meets F Commerce Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne - Hftst 16 MOBILE Week 12 PPT trends en ontwikkelingen MCH Shopping 3.0 Week 13 Herhaling - case Week 14 Eind opdracht Wordt nog aangepast als allen weken duidelijk zijn. Lees vooral volgende sheets, die indeling is voor blok 1 leading!

HET BOEK

Tentamenstof Handboek online marketing – Patrick Petersen. Artikelen en PPT’s die tijdens de colleges worden behandeld. BRONNEN: WWW.twinklemagazine.nl www.frankwatching.nl www.dutchcowboys.nl www.iab.nl www.mediaonderzoek.nl www.stir.nl

DRIE (TOETS) ONDERDELEN WEBSITE ANALYSE (week 6 12 mrt – 16 mrt) CONCEPT WEBSITE PRESENTEREN (week 14 21 mei – 25 mei) TENTAMEN

WAAR is het mee begonnen?

WEEK 1 Back to the Basis – Internet

INTERNET Best bezochte websites 2011 (GOOGLE) 1.    www.facebook.com        Unieke bezoekers: 880.000.000        Pageviews : 1.000.000.000.000 2.    www.youtube.com        Unieke bezoekers: 800.000.000        Pageviews: 100.000.000.000 3.    www.yahoo.com        Unieke bezoekers: 590.000.000        Pageviews: 77.000.000.000 4.    www.live.com        Unieke bezoekers: 490.000.000        Pageviews: 84.000.000.000 5.    www.msn.com        Unieke bezoekers: 440.000.000        Pageviews: 20.000.000.000

EN 6.    www.wikipedia.org        Unieke bezoekers: 410.000.000        Pageviews: 6.000.000.000 7.    www.blogspot.nl        Unieke bezoekers: 340.000.000        Pageviews: 4.900.000.000 8.    www.baidu.com        Unieke bezoekers: 300.000.000        Pageviews: 110.000.000.000 9.    www.microsoft.com        Unieke bezoekers: 250.000.000        Pageviews: 2.500.000.000 10.  www.qq.com        Unieke bezoekers: 250.000.000        Pageviews: 39.000.000.000

Mobiel verkeer: 5,9 miljard abonnementen Naar schatting zijn er 5,9 miljard mobiele abonnementen terwijl de totale wereldbevolking 7 miljard is. 85% van alle mobieltjes bevat tegenwoordig ook een web browser. Maar liefst 350 miljoen Facebook-gebruikers loggen in op hun account via hun mobieltje.   E-mail: 360 miljard mails Hoewel e-mail in populariteit lijkt af te nemen door de vele andere alternatieven tegenwoordig (Facebook- postings, chat, sms, tweet e.d.) werden er toch nog 3,1 miljard mails verstuurd in 2011 waarvan 19% spam. 27,6% van de e-mails werden verstuurd vanuit Outlook, Hotmail was de populairste dienst met 360 miljoen. De gemiddelde bedrijfsmedewerker ontvang en verstuurt 112 mails.

EN WWW: 1000.000.000.000 YouTube- video's bekeken   Sociale Media: 2,4 miljard accounts Ook sociale media liet een explosieve groei zien naar 2,4 miljard accounts. Facebook steeg naar 800 miljoen gebruikers, 200 miljoen daarvan maakten in 2011 een account aan. Twitter klom naar 225 miljoen accounts (100 miljoen actieve gebruikers in 2011). 18,1 miljoen mensen op Twitter volgen Lady Gaga waarmee zij de populairste persoon van 2011 was op Twitter. In totaal worden er ongeveer 250 miljoen tweets per dag verstuurd (voor WhatsApp is dat zelfs een miljard).

REGIONEN

NEDERLAND Bijna iedereen: 95% van alle Nederlanders heeft toegang tot internet. Slecht vertegenwoordigd zijn de 65+-ers: hiervan is ‘slechts’ 75% actief. Mensen met een laag inkomen of een lage opleiding hebben wat minder toegang tot internet: in beide groepen heeft 90% toegang. 

NEDERLAND 95% van alle Nederlanders heeft de afgelopen 3 maanden het internet gebruikt. Van deze groep is 84% vrijwel dagelijks te vinden op het web. 14% werkt niet dagelijks maar toch wel één keer per week met internet. Dat doet men het liefste thuis (99%) of op het werk (50%). Ook bezoeken we internet wel eens bij iemand anders (22%), op een onderwijsinstelling (19%) of ergens anders (10%). 

WAT DOEN WE DAN!?!??! Volgens het CBS zijn we vooral op internet om te communiceren, informatie te zoeken en te bankieren. Het nieuws raadplegen, ons vermaken en kopen en verkopen spelen ook een belangrijke rol. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/? VW=T&DM=SLNL&PA=71098ned&D1=92- 113&D2=0-2&D3=l&HD=111126- 1446&HDR=G1&STB=T,G2

OH ja…en 12% vd Nederlanders heeft een TABLET 8,1 miljoen mensen hebben toegang via hun mobiele telefoon 15+ zit gemiddeld 24/7 per dag online. Dat is door de smartphone. Desktop is gemiddeld 104 minuten per dag. Ongeveer 46% hiervan op sociale netwerken/sites.

FEITEN (NU) Vrienden online zijn vrienden offline. De belangrijkste reden om iemand te ‘ontvrienden’ is trouwens een dalende offline relatie. Online en offline beleving niet altijd identiek: gemiste kans. Bij veel bedrijven zijn er echter verschillende teams verantwoordelijk voor de online en de offline ervaring. Daardoor kan een vertekend of schizofreen beeld van een merk ontstaan.

FEITEN Positieve conversaties zijn impactvoller dan negatieve. Mensen gaan tijdens een aankoopbeslissing op zoek naar positieve, bevestigende verhalen. Op basis daarvan worden beslissingen genomen. Negatieve verhalen hebben niet hetzelfde effect. Offline merkervaring is de belangrijkste online conversatie starter. Online en offline zijn geen gescheiden werelden, het zijn geen andere mensen. De conversaties zijn gewoon transparanter geworden.

FEITEN E-mail en website zijn perfecte feedback kanaal. Deze conclusie bewijst echter dat ook de ‘klassieke’ online kanalen nog steeds heel belangrijk zijn om de conversatie met de klant te onderhouden. Smartphone zorgt voor meer interactie met merken 38% van de surfers beschikt over een smartphone. De intensiteit en frequentie waarmee de smartphonebezitter social media gebruikt, is een stuk hoger dan die van de niet-smartphonegebruiker. Op alle vlak zijn smartphone bezitters interactiever. Ze volgen meer merken, ze plaatsen meer 

Maatschappelijke veranderingen DOOR internet 1. Het verlies van merkentrouw en winkeltrouw bij de consumenten 2. De noodzaak van gemak veelal bediend door ICT en de focus op innovatie 3. Een snelle bundeling van kritische consumenten 4. De eis tot het bieden van transparantie in processen, prijsopbouw en aanpak

maatschappelijke veranderingen DOOR internet gebracht (content is losgekomen van het medium): 1. Steeds vaker thuis en online werken 2. Nieuws en e-mails lezen vanaf een mobiel en TV kijken en krant lezen via internet

KENMERKEN : Communicatie in de vorm van een dialoog Inhoud (medium, internet) continue Up2date Deelnemers zijn mensen Openheid & Transparantie Inhoud deelbaar via de nieuwste technologie Gebruiksvriendelijk Toegankelijk

ONLINE Van alle Nederlanders tussen 12 en 75 jaar oud kocht 73% dit jaar online. Van de Nederlanders tussen 25 en 35 jaar kocht 92% online en van de Nederlanders tussen 35 en 45 jaar kocht 87 online%! Bij personen tussen 65 en 75 jaar begint online kopen langzaam ingeburgerd te raken; van hen kocht in 2011 35% online. Vooral hoger opgeleiden. http://www.indenty.nl/nieuws/groei-online-bestedingen-van-consumenten.html

Online Marketing 1. Online is de internetkoper minder gevoelig voor A-merken 2. 2 v/d 3 kopers haakt af bij de kassa of winkelwagen bij zien van prijs en extra kosten 3. Customer reviews zijn belangrijk voor online kopers . Vakanties en boeken zijn de meest voorkomende onlineaankopen, maar ook kleding en kaartjes voor evenementen zijn ook populair. 

NEW MEDIA – NEW LANDSCAPE Twitter Communities Weblogs Tablets Browsers Foto Video Audio UGC GOOGLE RSS DATABASES

CENTRAAL Staat de consument Een op Een communicatie Ofwel : Generatie C Overheden en Bedrijfsleven moeten meer luisteren en afstemmen op de consument. Samenwerken Informatie delen Tools (aka widgets) om mensen en met elkaar in contact te brengen. Consumenten niet meer lokken. Voorzieningen schaffen.

GENERATIE C

3.0 Anno 2011 = Semantische Web Relaties leggen, met elkaar connecten. http://factspy.net/the-world-of-social- media-2011/ SOCIAL MEDIA is compleet geïntegreerd in ons (internet) communicatiegebruik. Social Media is leading

PINTEREST?!?!?

DUS http://www.youtube.com/watch?v=eFXypHQ 8Was