Tre nd wa tch ing trendwatching Les 6: spotten en dan..?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Over consumenten, gedrag en marketing
Welkom bij de 4e workshop over:
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Microsoft Surface Crossmedia Timon Oosterhof.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Geld verdienen met trends
Medmec 1 Herfst Les 5.
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Tre nd wa tch ing trendwatching Les 3: Trendwatchers.
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Leren = Concentreren I II III.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Geloven en nu….
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
met studievaardigheden
Tatiana Constandse John Ouderling.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Ondernemen moet je doen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Derving.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Opdracht interview Ouderen & Technologie
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

tre nd wa tch ing trendwatching Les 6: spotten en dan..?

tre nd wa tch ing Agenda Terugblik Blaak Uitwerken ‘spotting’

tre nd wa tch ing Jullie opdracht was… Stel jij bent een producent van X, met welke ‘items’ en ‘inzichten’ kunnen we aan de slag als trendwatcher?

tre nd wa tch ing Thema’s MODE & DESIGN kleding, interieur, gadgets, producten ETEN, DRINKEN & HORECAcafé, menukaart, smoothies, soorten, gerechten, concept, personeel, publiek, inrichting, prijzen WINKELS & BOODSCHAPPEN winkelconcept, supermarkt, specialisatie, assortiment producten, afrekenen WERK & PRIVÉkantoren, soort werk, kinderopvang, inrichting, plek waar mensen werken KENNIS internet, informatievoorziening, boeken, krant, digitalisering, kennisoverdracht LICHAAM & GEEST gezondheid, spiritualiteit, sportiviteit KOMEN & GAAN mobiliteit, vervoermiddelen, onderweg IK, JIJ EN WIJindividueel vs samen, groepsgedrag, kenmerken van groepen, vriendschap, contact, begroeten

tre nd wa tch ing Jullie opdracht Observeren en vastleggen “Wie, wat, hoe, wanneer en waarom?” Kijk anders: Zoom in/uit? Opvallen? Nieuw? Wat heb je nog niet eerder gezien? Anders? Welke patronen zie je? Verzamel zoveel mogelijk informatie: foto’s, filmpjes en aantekeningen. Iedere observatie op 1 post-it note.

tre nd wa tch ing Wees nieuwsgierig… Kijk verder dan je neus lang is: kijk niet alleen in de etalages van winkels en naar mensen op straat, in de winkel, in het restaurant, hoe zijn ze gekleed, wat doen ze, producten, maar ook naar posters, graffiti, reclame, auto’s, openbare ruimte en groen, gevels van gebouwen, namen van winkels / restaurants, kijk naar de mensen, zijn ze alleen, of samen….

tre nd wa tch ing LET OP: Jullie hoefden niet de trends te benoemen, gewoon puur kijken wat je ziet en dat noteren / vastleggen! Deze les: Neem minimaal 50 post-its en alle foto’s / filmpjes mee van jullie constateringen en observaties.

tre nd wa tch ing Wat gaan we doen.. Uitwerking spotting In 5 stappen analyseren en trends benoemen Samen met het groepje medestudenten met wie je vorige week gelopen hebt We behandelen het per stap A0 vel wordt moodboard

tre nd wa tch ing STAP 1 Signaleringen benoemen, groeperen, labelen Wat heb je gehoord, gezien, opgemerkt over het onderwerp Wat hadden we verwacht Wat hadden we verwacht Wat verbaast ons? Wat verbaast ons? Wat ons aanzet tot denken Vraag die je je kan stellen Vraag die je je kan stellen Info die je nog nodig hebt Info die je nog nodig hebt

tre nd wa tch ing STAP 2 Belangrijkste signaleringen selecteren & benoemen Aanwijzing 1 Cluster 1

tre nd wa tch ing STAP 3 Kies de 2 meest opvallende clusters; per cluster 1 A0 Aanwijzing 1 Cluster 1 Cluster 2

tre nd wa tch ing STAP 4 Analyseren: waar hangt het mee samen? Aanwijzing 1 fricties behoeften micro macro mega overeen- komsten uitingen culturen personen

tre nd wa tch ing MEGA MACRO MICRO

tre nd wa tch ing

STAP 5 Markeer de belangrijkste kenmerk(en) van de 2 trends Geef de trend een naam

tre nd wa tch ing

En?

tre nd wa tch ing Top 5 tips for tracking trends pdf

tre nd wa tch ing Smaak te pakken?

tre nd wa tch ing De eindcase De koffiemarkt is al jaren enorm in beweging. DE wil grenzen verleggen en weten hoe en of zij met ‘koffie’ (of misschien wel thee) een plek kan veroveren in onze multiculturele samenleving en zo ja op welke manier.

tre nd wa tch ing Een groepsopdracht Maak groepen van maximaal 6 en minimaal 3 personen, werk slim samen! Breng ‘koffiedrinken’ (of thee) in kaart voor een van de volgende culturen in Nederland. – Groep ‘Chinezen’ – Groep ‘Japanners’ – Groep ‘Indo’s’ – Groep ‘Turkije’ – Groep ‘Marokko’ – Groep ‘Suriname, Antillianen en Hindoestanen’ – Groep ‘Oost-Europeanen’ Groepsleden mogen niet binnen een van de culturen vallen.

tre nd wa tch ing Eindresultaat in week 8 Moodboard (beeld en woorden) met de conclusies/rode draad van jullie onderzoek – Mag in PPT (maar dan wel handouts) / hardcopy Deskresearch – Maximaal 3 A4 toegespitst op de doelgroep (in Nederland!). Presentatie max 10 minuten vooral over het proces – Laat zien/leg uit ‘Hoe zijn jullie ertoe gekomen?’ – Conclusies – Advies aan DE wat de trends zijn (en er 1 uitkiezen en daar een product of campagne bij bedenken.)

tre nd wa tch ing Fase 1: Deskresearch Wil alles weten van de mensen, trends en de specifieke koffie-/theecultuur in het segment in Nederland. Lees artikelen, raadpleeg boeken, tijdschriften, praat met mensen. Kies breed, maar ook heel zorgvuldig je bronnen (van trendwatching.com tot cbs en van vv Spartaan ’20 tot de drumvereniging) Doel: inzicht verkrijgen in de oorsprong, maar vooral in de manier waarop de cultuur, de mensen, gewoonten, en gebruiken in de Nederlandse samenleving tot uitdrukking komen.

tre nd wa tch ing Fase 2: Doelgroep Nu je veel meer background hebt, kun je bepalen wie binnen jouw cultuur de trendsettende doelgroep(en) is/zijn voor koffie. Specificeer en definieer je trenddoelgroep! Geef hem of haar een gezicht Vertel iets over zijn of haar leven Eigenschappen Waar houdt hij/zij van Leeftijd, man/vrouw, getrouwd/ongetrouwd Doelen en aspiraties? Ambities? Op welke media vertrouwen ze? Taalgebruik? Hoe ziet zijn/haar leven eruit? Etc.

tre nd wa tch ing Fase 3: ga spotten Ieder groepslid gaat watchen op plekken ‘waar het gebeurt’. Minimaal 1 unieke spotactie/ locatie per groepslid (6 personen = 6 unieke locaties) Chinatown, Afrikaanderwijk, Spangen, Pendrecht, Zuidplein, etc. Cafés, barretjes, hangplekkken, steegjes, straatjes, wijken, etc. Ga naar festivals, beurzen, buurtgebouwen, kerken, moskeeën, tentoonstellingen, etc. Bij de mensen thuis? Op de club, vereniging, etc.

tre nd wa tch ing Fase 3: Leg vast, noteer en observeer Word een insider en let op alles!! Spot gedrag, houding ten opzichte van cateraar, anderen, vrienden, familie of juist alleen Tijd, tijdstip, omgeving, moment, hoe is de settting. Hoe word gedronken, besteld, geroerd, hoe gesitueerd, vriendelijk, aankijken, (on)beleefd, waar hebben ze het over? Wat wordt er nog meer gedronken/ gegeten/ geconsumeerd? Hoe veel. Hoe vaak? Hoe consumeren ze? Roeren? Aflikken, etc? Open mond Wie zitten er met elkaar aan tafel? Waar zouden de gesprekken over gaan? Hoe is de setting? Omgeving? Verschillen jongens, meiden, culturen, talen, etc. Welke patronen zie je? Welke zaken vallen op? Motieven? Zoom in en uit (en laat zien hoe je dat hebt gedaan)

tre nd wa tch ing Fase 4: Brainstorm Organiseer een brainstorm met als hamvraag: Wat is de betekenis van hetgeen je hebt gezien? Bespreek en cluster elkaars observaties. Welke behoeften zijn mensen bezig te vervullen? Zie overeenkomsten en verschillen en vraag je af waarom is dat op de manier ingevuld ? Hoe is de beleving rondom koffie/ thee gecreëerd en ingevuld? Waarom?

tre nd wa tch ing Fase 5: Analyseer, concludeer en beveel aan Uitkomsten uit de brainstorm zijn idealiter vertrekpunten/ handvaten voor concepten. Welke trends heb je gespot? Hoe zou je deze trends vertalen naar DE? Waar liggen kansen en waarom? En hoe zou DE in dat ‘gat’ kunnen springen? Wie zou dan je doelgroep zijn? Informatiekanalen? Hoe, waar en wanneer zou DE de setters in aanraking kunnen brengen met de nieuwe trend?

tre nd wa tch ing Eisen aan de documenten Beoordeling: 50% presentatie, 50% proces/ hand- outs/rapport/moodboard Moodboard (beeld en woorden) met de conclusies/rode draad van jullie onderzoek – Mag in PPT (maar dan wel handouts) / hardcopy Deskresearch – Maximaal 3 A4 toegespitst op de doelgroep (in Nederland!). Presentatie a 10 minuten over het proces – Laat zien/leg uit ‘Hoe zijn jullie ertoe gekomen?’ – Conclusies – Advies aan DE wat de trends zijn (en er 1 uitkiezen en daar een product of campagne bij bedenken.) Alles !!! hardcopy (ook presentatie) inleveren met namen studentnrs, etc.