Elektronische Overheid (ELO) in aanbouw (Basispresentatie versie 1.0) 100.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Menno Karres Lead Auditor
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Records management en informatie-architectuur
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Zaakgericht werken in samenhang
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
E-GOVERNMENT Dian Verbruggen 04 november 2003 Informatica.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Organisatie Stichting  Bestuur  Raad van Toezicht  Programmaraad  Basissubsidie van VROM, V&W, LNV, Kadaster en TNO Missie:  Geonovum maakt geo-informatie.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Enterprise Document Management Fase
BEL Combinatie.
Blauwe of rode envelop in de bus gekregen Blauwe of rode envelop in de bus gekregen uitleg bij al onze correspondentie met u Blauwe of rode envelop in.
Digitaal mei 2014.
Producten & Werkprocessen
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Programma Vereenvoudiging en uniformering subsidie DBI bijeenkomst het Nieuwe Handelsregister 4 december 2012.
Couleur locale 1 samenwerking provincie en gemeenten.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Overheidsbrede dienstverlening 2020
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Bodem in de Omgevingswet
1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur.
Afspraakgericht werken Snel balie
Aanbesteding jeugdteams
Organisatieontwikkeling
Toekomstige veranderingen:
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Het E-depot van Rotterdam
Naar een stad waarin iedereen meedoet
OP ZOEK NAAR DE X-FACTOR BIJ DEMOCRATISCHE EXPERIMENTEN
Transcript van de presentatie:

Elektronische Overheid (ELO) in aanbouw (Basispresentatie versie 1.0) 100

ELO? WAAROM IS ELO NODIG? (verhuizing) WAT IS ELO PRECIES? (bouwtekening) HOE ELO REALISEREN? (bouwproces) 110

Waarom is ELO nodig? Het huis van Thorbecke is verouderd Bewoners en bezoekers zijn mondiger geworden De omgeving verandert voortdurend 120

Waarom is ELO nodig? Huize Thorbecke moderniseren (bedrijfsvoering) Vele verbouwingen gehad (schaalvergroting voldoet niet) Nieuwe eisen maken renovatie nodig (transparant, klantgericht, efficiënt) Modern kantoor motiveert (betere arbeidsmarktpositie overheid ) 210

Waarom is ELO nodig? Nieuwe bewoners en bezoekers (toegankelijkheid) Burger is mondiger (veeleisend en digiweet, maar ook digibeet) Burger als klant en als participant (verschillende hoedanigheden) Diverse soorten “klanten” (burger, bedrijf, instelling) 220

Waarom is ELO nodig? Omgeving verandert (dienstverlening) Verwachtingen overheid (eisen versus maakbaarheid) Netwerksamenleving (vraagsturing, ketenomkering) E-commerce, e-Europe (meekomen of voorop lopen) 230

Waarom is ELO nodig? De overheid is elektronisch, of de overheid is niet 240

Wat is ELO precies? De elektronische belofte Concrete verbeteringen Verandering organisatie 300

Wat is ELO precies? Elektronische belofte Overheidsinformatie is vraaggericht, laagdrempelig, permanent en actueel beschikbaar Overheidsdiensten bereikbaar via ingang naar keuze (loket, brief, telefoon, ) Aanvragen digitaal indienen en behandeling volgen Eenmaal verstrekte gegevens niet opnieuw gevraagd Tijdig en op maat op de hoogte gehouden door overheid Elektronisch verkeer verloopt betrouwbaar en veilig Burgers zijn (inter)actief betrokken bij beleidsvorming en inrichting leefomgeving 310

Wat is ELO precies? Concrete verbeteringen elektronische inkomstenbelastingaangifte WOZ-waarde of huursubsidie berekenen downloaden kamerstukken chatten met bestuurders on line aangifte doen diefstal gemeentelijk call center 24 x 7 elektronische opgave meterstanden nutsbedrijf milieu-informatie op internet (DCMR) reserveren trouwdatum eenmalig adreswijziging via internet doorgeven 320

Wat is ELO precies? Verandering organisatie Meervoudige toegang (multi-channel management) Vraagsturing (customer relations management) Digitalisering werkprocessen (business process redesign) 330

Wat is ELO precies? Nationaal aktie- programma, maar lokale en sectorale invulling 340

Hoe ELO realiseren? Stimuleringsprogramma’s als bouwstenen Sturingsmodel Samenwerken vanuit eigen verantwoordelijkheid 400

320 Stimulerings- programma’s

Hoe ELO realiseren? Bouwstenen Toegang tot informatie en diensten (OL2000, Advies Overheid.nl, Xpin) Digitalisering werkprocessen (SBG, GBA, DD/DB, ON21, EHD) Veilige communicatie (PKI, eNik, RYX, Cert-RO 410

Hoe ELO realiseren? Sturingsmodel experimenten en voorbeelden handboeken en instrumenten subsidies en regelingen applicaties en standaarden architectuur en certificering brede uitrol

Hoe ELO realiseren? Samenwerken Verantwoordelijkheid bestuur en management Werkprocessen vraaggestuurd herinrichten Keuze voor tempo: nu sturen of straks gestuurd worden 430

Hoe ELO realiseren? Organisatie analyseren en kantelen 440

Conclusies en Tips Heeft u organisatie en ELO-visie en weet u hoever u bent? ELO-plan verbinden met actuele thema’s (dualisering, veilligheid, lastenverlichting, vergunningverlening, kostenbeheersing, waliteitsverbetering) Maakt u gebruik van de ICTU / ELO - programma’s en subsidieregelingen? 500

ELO-communicatieprogramma ICTU, Nieuwe Duinweg 24-26, Den Haag ictu.nl (tel ) 510