Jobmarketing 2.0 Langenberg Advies in Verandering Vacaturepodium Match4U 13 februari 2014
Jobmarketing 2.0
Wat is Jobmarketing? -Arbeidsmarktbenadering volgens de principes van marketing & sales - planmatige marktbewerking; - product: jouw vakmanschap; - markt: jouw persoonlijke arbeidsmarkt; - middelen: netwerk (live & digitaal); - én: Je CV als brochure.
Levensloop van een vacature opzegging 100 pers. interne website ca 6 wk 3-4 wk 2 wk krant, Internet pers uzb/intermediair dag 1
Arbeidsmarktklaar ben je als… … je heel precies weet wat voor werk je wilt gaan veroveren; … je vol zelfvertrouwen je vakmanschap kunt uitdragen; … je een eventueel ontslag verwerkt hebt en boosheid of frustratie achter je kunt laten
Weet wat je vakmanschap is !
“2 minutes of fame” Heb je je tekst klaar voor toevallige ontmoetingen en gesprekken over werk? Oefening pitchen: Vertel in maximaal 2 min. wat jouw aanbod & deskundigheid op de arbeidsmarkt is!
Van probleem naar oplossing Vraag: Wie heeft jouw vakmanschap nodig?
Persoonlijke arbeidsmarkt Waar wil je werken? Selecteer op: Branche Regio Reisafstand Omvang (voorkeur groot of klein bedrijf?) Product of merk Profit of non-profit Bedrijfscultuur Enzovoort…..
Netwerk & netwerken -1- Iedereen die je kent (geen selectie!) Begin dichtbij (familie, buren, sportvereniging) Maak afspraken voor netwerkgesprekken Maak een script en oefen, oefen, oefen Bereid expertisevragen voor Breid uit naar onbekenden (gebruik social media)
Netwerk & netwerken -2- Maak contact met mensen die het werk doen dat jij wilt gaan doen (vakgenoten) En/of die werken in de branche of bedrijven waar jij wilt gaan werken Zorg dat je vakmanschap zichtbaar is Besteed aandacht aan follow-up van gesprekken en aan onderhoud van je netwerkcontacten
En uiteindelijk….
Je CV is jouw brochure! In 9-15 seconden leestijd wordt je CV “gescand” Dus: Easy to read! Profieltekst Heldere kernwoorden Geen takenlijstjes of functie- omschrijvingen, maar toegespitst op het werk dat je wilt gaan doen!
Een goede profieltekst: -Laat in 1 oogopslag zien wie & wat jij bent op de arbeidsmarkt; -Geeft helder weer waar jouw expertise zit; -Bevat altijd een concrete functienaam; -Maakt duidelijk wat jij te koop aanbiedt; -Bevat kernachtige steekwoorden; -En is niet langer dan 3 tot 5 regels.
Bijvoorbeeld… Verantwoordelijke, bekwame secretaresse met een scherp oog voor samenwerking; sterk in organiseren en assisteren; punctueel en efficiënt; resultaatgerichte doorzetter. of Klantvriendelijke en flexibele koerier; zelfstandig en verantwoordelijk. Gewend te rijden in binnenstedelijk gebied (incl. manoeuvreren), sociaal en beleefd; sterk in klantcontact.
Hoe maak je een 15-seconden-CV? -Altijd samen; -Kies iemand die (erkend) loopbaancoach is, of kennis heeft van marketing, communicatie, HR of recruitment én jou het vuur aan de schenen legt; -Laat diegene doorvragen op al je werkervaring (kwalitatief en kwantitatief); -“(on-)bewuste bekwaamheden”
5 resultaten: 1.Jij bent je bewust van je werkervaring, ook de voor jou zo “gewone”; 2.Je herkent de rode draad; 3.Je kunt het beter vertellen tijdens net- werk en sollicitatiegesprekken; 4.Je straalt trots uit over je vakmanschap; 5.Je hebt een klinkend CV van 2 velletjes!
Jobmarketing 2.0; aan de slag! Vragen? * Heel veel succes!