Communicatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Concercommunicatie middelen
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Communicatiemanagement
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Noteview / Handout Welkom!
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Presenteren voor starters
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Basics over communicatie
Transcript van de presentatie:

Communicatiemanagement Opleiding CDM - College 2 CM

Programma vandaag Welkom Mededelingen (planning; contact e.d.) Coll. 3a Theorie “Tactisch communicatieplan” Coll. 3b Theorie “Operationele communicatieplan” SLC:afspraken Presentatie Inge en Emily (12.00u.) lokaal 2.54 Coll. 3 Praktijk (n.a.v. consult + opdr. ) Aan de slag Opleiding CDM - College 2 CM

Coll. 3 Praktijk : consult WG 13.00u. – 13.20u. : GR. 2 lokaal 2.54 13.20u. – 13.40u. : GR. 3 lokaal 2.54 13.40u. – 14.00u. : GR. 4 lokaal 1.07 14.00u. – 14.20u. : GR. 5 lokaal 1.07 14.20u. – 14.40u. : GR. 6 lokaal 1.07 14.40u. – 15.00u. : GR. 1 lokaal 1.07 Graag 5 min. voor tijd in omgeving lokaal! Volgende week: start gr.3, enz.

Communicatiemanagement College 3a: het tactische communicatieplan Opleiding CDM - College 2 CM

Vorige week … … hebben we gesproken over het strategisch communicatieplan SWOT analyse Positionering Imago, identiteit en reputatie Opleiding CDM - College 2 CM

Deze week … … gaan we het hebben over het tactisch communicatieplan Dat was … … beleidsvorming op het niveau van de functionele toepassingsgebieden, te weten concern-, marketing- en interne communicatie. De nadruk ligt deze les op concerncommunicatie! Opleiding CDM - College 2 CM

Quiz: Vraag 1: Wat verstaan wij onder concerncommunicatie? Antwoord: Concerncommunicatie is de communicatie over de gehele organisatie Opleiding CDM - College 2 CM

Quiz: Vraag 2: Waarom communiceer je als organisatie over je organisatie? Antwoord: Dichten van de ‘kloof’ tussen identiteit en gewenste identiteit en imago en gewenst imago Lading geven aan organisatie als merk Organiseren van de totale communicatie van de organisatie Bepalen van de inhoudelijke ‘rode draad’ en de centrale boodschap Bepalen van de visuele identiteit en zorgen voor eenheid in vorm en uitstraling. Opleiding CDM - College 2 CM

Quiz: Vraag 3a: Wat zijn communicatiemodaliteiten? Antwoord: Dat zijn verschijningsvormen van communicatie Vraag 3b: Welke communicatiemodaliteiten horen bij concerncommunicatie? Antwoord:, Financiële communicatie, issues management, public affairs, crisis- en arbeidsmarktcommunicatie Opleiding CDM - College 2 CM

Financiële communicatie Doelgroep Institutionele beleggers (pensioenfondsen) Particuliere beleggers Banken Overheid Financiële pers Intermediairs (adviseurs, analisten, handelaren) Doel Relatie met aandeelhouders bevorderen Beeldvorming Aandeelhouders vaak niet bekend dus de communicatie loopt vaak via intermediairs en adviseurs. Nu ook veel via internet. Relatie met aandeelhouders (bereid zijn om de onderneming financieel te steunen. Daarvoor moet je laten zien dat je in staat bent winst te behalen en dat je met nieuwe beursintroducties komt. Vraag naar voorbeelden Opleiding CDM - College 2 CM

Financiële communicatie Vraag: Welke middelen heb je tot je beschikking? Antwoord: Schriftelijke middelen: jaarverslagen, persberichten, prospectus, internet e.d. Mondelinge middelen: persconferentie, bedrijfsbezoeken, aandeelhoudersvergaderingen e.d. Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Wat zijn jouw taken als communicatiemedewerker bij het uitbrengen van een jaarverslag? Adviseren over te behandelen onderwerpen Bewaken van budget Redigeren van teksten Selecteren van illustraties en foto's Aansturen van ontwerper, copywriter en fotograaf Bewaken van huisstijl Verspreiden van jaarverslag Verzorgen van publiciteit Wat moet je als communicatiemedewerker doen voor het jaarverslag Opleiding CDM - College 2 CM

Issues Management Vraag: Wat is een issue? Antwoord: Onderwerpen of geschilpunten die gedurende langere tijd spelen bij publieksgroepen. Hiervoor moet je weten wat er speelt bij je publieksgroepen. Vinden je publieksgroepen dat je er te weinig aan doet? Opleiding CDM - College 2 CM

Kredietcrisis: gevecht om de klant Klassikaal gesprek over de kredietcrisis en hoe (Nederlandse) banken hierin hebben geopereerd. Wat is de studenten opgevallen in de communicatie? Is ze wat opgevallen? Als gevolg van deze advertentie heeft ABNAMRO kritiek gekregen van onder meer Minister Bos en branchegenoten. De zekerheid waaraan wordt gerefereerd is de zekerheid van een staatsbedrijf. Plaatje Youp is link naar deel oudejaarsconference 2008 over de kredietcrisis. Opleiding CDM - College 2 CM

Klassieker … Brent Spar Brent Spar, een laadstation voor olietankers, was in juni 1995 versleten en zou buiten gebruik worden genomen door de eigenaars Shell en ESSO. Shell claimde, na eigen onderzoek, dat afzinken in de diepzee de beste optie was. Afbreken op het land zou gevaarlijker zijn, schadelijker zijn voor het (land-)milieu en ook veel meer kosten. Door Greenpeace werd gesteld dat de installatie nog tonnen kwik, cadmium, koper, arseen en 5000 ton olie bevatte die vissen en zeebewoners zouden aantasten. Afzinken zou volgens Greenpeace leiden tot ernstige milieuschade en daarom riep zij Shell op af te zien van het afzinken. Aanvankelijk weigerde Shell, zich beroepend op een zelf uitgevoerd onderzoek, waaruit bleek dat afzinken juist minder milieubelastend zou zijn. Greenpeace riep wereldwijd op tot een boycot van Shell-tankstations. Die leidde uiteindelijk tot het besluit om de Brent Spar niet af te zinken, maar om deze af te breken en delen van het stalen skelet opnieuw te gebruiken bij de constructie van een nieuwe kade in Stavanger, Noorwegen. Toch bleef Shell volharden in haar mening dat afzinken de beste optie geweest zou zijn, zowel uit oogpunt van veiligheid als milieuvriendelijkheid. Shell leed tijdens de campagne van Greenpeace ernstige imago-schade, maar ook het imago van Greenpeace zelf kreeg een knauw toen achteraf bleek dat de Brent Spar weliswaar een aanzienlijke hoeveelheid gevaarlijke stoffen bevatte, maar dat het resterende tonnage aardolie flink was overschat.  Opleiding CDM - College 2 CM

Public Affairs Doelgroepen: Doel: Politieke organisaties Gemeentelijke, provinciale en rijksoverheden Maatschappelijke groepen Consumentenorganisaties Patiëntenverenigingen Actiegroepen Doel: Beïnvloeding politieke besluitvormingsprocessen NFK: nederlandse federatie kankerpatiënten Foto is een link naar een filmpje over het menselijk lint dat is georganiseerd door Milieudefensie als protest tegen de mogelijke aanleg van een snelweg door Amelisweerd (Utrecht). Mede dankzij deze actie en intensieve gesprekken in Den Haag is bereikt dat de ‘weg door Amelisweerd’ geen serieuze variant meer is (zie debat 2e kamer waarin Cramer 100 keer het woordje variant gebruikte (Wereld draait door, januari)) Opleiding CDM - College 2 CM

Public Affairs: altijd doordacht handelen… Stap 1 Actoren in kaart brengen en hun belangen/ posities bepalen Stap 2 Strategische allianties onderzoeken Stap 3 Tegenstellingen vaststellen, medestanders vinden Stap 4 Zoeken naar het optimaal haalbare, naar compromissen Stap 5 Strategie implementeren Opleiding CDM - College 2 CM

… met de volgende middelen: Ad lobby: er is sprake van invloedspoging Er is een informele ambiance De lobby is gericht op formele gezagsdragers Opleiding CDM - College 2 CM

Vergeet alleen je omgeving niet! Community communications Waar bestaat de omgeving uit? Doel: goodwill kweken Opleiding CDM - College 2 CM

Het zal je maar gebeuren…….. milieuramp, brand, een ongeluk fraude, ruzie in bedrijfstop bedrijfsovername ,een staking. een product recall Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Crisiscommunicatie Doelgroep Doel Extern: publiek en media Betrokkenen crisis Eigen organisatie Overheid Hulpdiensten Media Intern: medewerkers crisisbeheersing overige medewerkers Doel Openheid Onrust en paniek beperken Imagoschade beperken Opleiding CDM - College 2 CM

Crisiscommunicatie Strategie Direct betrokkenen informeren Persoonlijke brief, Call center, Internet Daarna interne communicatie Intranet Vervolgens perscommunicatie Persbericht, Telefonische informatie, Persconferentie, Woordvoering Nazorg Informatie over voortgang onderzoek, Informatie over afhandelingschade en bedanken voor medewerking en begrip Evaluatie Foto linkt door naar een rap over ‘disaster’ rond optreden George Bush orkaan Katrina Opleiding CDM - College 2 CM

Aandachtspunten tijdens een crisis Zeg meteen de waarheid en bespreek mogelijke oplossingen Probeer het probleem niet te minimaliseren Zeg wat je weet, verval niet in speculaties Zorg voor een persoonlijke aanpak Toon eerst medeleven Geef daarna pas informatie over schade en kosten Schat ook emotionele schade in Schuif de schuld niet af Blijft ‘to the point’ Verval niet in details en jargon Geef relevante antwoorden Tenslotte: wees bereikbaar Extra aanvulling op het lijstje van het boek wat in het crisisplan moet staan. Pag 174 Opleiding CDM - College 2 CM

In andere tijden: Arbeidsmarktcommunicatie Doelgroep Scholen, opleidingsinstituten Arbeidsmarktbemiddelaars Potentiële werknemers Doel Imago goede werkgever Vacatures invullen met de juiste mensen Als alles goed gaat met de organisatie, heb je personeel nodig. Waar vind je dat? Opleiding CDM - College 2 CM

De middelen voor arbeidsmarktcommunicatie Welke middelen zet je in? Personeelsadvertentie Uitzendbureaus Eigen medewerkers Banenbeurzen/ open dagen Internet; Linkedin; Facebook Contact met scholen Opleiding CDM - College 2 CM

Algemene middelen voor concerncommunicatie Coporate advertising: issue en advocacy advertising Dagelijks handelen: receptie, telefoonverkeer, schriftelijke communicatie en afstemming back- en frontoffice Bedrijfsbezoeken/ open dag en events: congres, conferentie, seminar, symposium, workshop Huisorgaan, sponsored magazine en e-zine Klachtbehandeling Relatiegeschenken Opleiding CDM - College 2 CM

Issue en advocacy advertising Issue advertising Vorm van adverteren waarbij de organisatie zich richt op het bevorderen van een (openbare) discussie met overheid en publiek over actuele zaken die het functioneren van de organisatie beïnvloeden. Advocacy advertising Hierbij richt de organisatie zich op een actueel onderwerp dat negatieve gevolgen voor een organisatie kan hebben. Als de organisatie passief blijft, is de kans op imagobeschadiging groot. Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM

Opleiding CDM - College 2 CM