Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Het geven van een workshop
Van leerdoel naar leeropbrengst
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
zelfsturend portfolio-onderwijs:
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
moderniseren van het curriculum.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Kennismakingsspel, pagina12
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/003] thema: simple stories can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Bijeenkomst September 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Wat is een webquest?.
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Werksessie minoren pedagogiek VU
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University of the Netherlands (OUNL) Rotterdam, 13 november 2008

Voorbeelden van informatieproblemen Wanneer je informatie nodig hebt voor: een presentatie voor ouders over dyslexie een artikel voor een consumententijdschrift over de betekenis van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voedingsmiddelen een werkstuk over het effect van milieuvervuiling op de kwaliteit van drinkwater

Information Problem Solving a skill decomposition Regulation Regulation Orientation on task Orientation on time Monitoring / steering Evaluate process Evaluate product Define information problem Search information Scan information Process information Organise and present information Read task Internet skills Internet skills Read info Formulate problem Concretise problem Derive search terms Scan site Elaborate on content Outline the product Activate prior knowledge Judge search results Elaborate on content Judge processed info Structure the product Clarify task requirements Judge scanned info Formulate text Elaborate on content Analysis Synthesis

Project Open Universiteit Nederland – Fontys HS Leren Informatieproblemen Oplossen Project geeft inzicht in het systematisch ontwerpen van instructie voor het leren oplossen van informatieproblemen Project ondersteunt de assumptie dat leren informatieproblemen oplossen geïntegreerd in het curriculum aan bod moet komen

Opbrengsten Handleiding voor docenten Voorbeeldinstructie (worked out example) Workshops (voor docenten / onderwijskundigen) Publicaties

Ontwerp randvoorwaarden: Binnen domein psycholinguistiek – thema Dyslexie Tijdsduur: 1 blok 80 SBU; 7 bijeenkomsten van 2 uur Evaluatie (voor- en nameting: 2x2 uur) College als bron gehandhaafd (ondersteunende informatie)

model CF aanvul aanvul conv theorie

80 SBU 2 uur CF 20 uur 24 uur 30 uur theorie

Resultaat 1 taakklasse bestaande uit vier leertaken Modeling example Aanvulprobleem Conventioneel probleem Complexiteitsniveau taakklasse redelijk de bronnen zijn voor een deel gegeven; de hoeveelheid bronnen was groot de informatiedichtheid per bron was hoog. Leerdoel gericht op LIO en domeinkennis (integratie) De student is in staat om gebruikmakend van Internet en WebOPC (bibliotheekcatalogus) informatie te verzamelen over dyslexie en hierover volgens vooropgestelde richtlijnen schriftelijk te rapporteren (rapport/brochure) naar collega’s en ouders.

Leertaak

Ondersteunende informatie I Theorieboek met systematische probleemaanpak voorbeeld: Definieer Informatie- probleem stel taakeisen vast stel centrale vraag en subvragen op stel vast wat je over het onderwerp weet bepaal welke infor- matie je wilt zoeken

Ondersteunende informatie II Proceswerkbladen Studenten leren de systematische probleemaanpak stap voor stap. De stapgrootte neemt toe en (verdere) ondersteuning neemt af Na iedere stap volgen reflectievragen

Opdracht   1.      Bepaal wat je al van het onderwerp weet. Maak een schema van je voorkennis over dyslexie. Hoe je een schema – ook wel mindmap genoemd – maakt, lees je in het theorieboek op pagina 7

Discussie Vragen / opmerkingen