Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University of the Netherlands (OUNL) Rotterdam, 13 november 2008
Voorbeelden van informatieproblemen Wanneer je informatie nodig hebt voor: een presentatie voor ouders over dyslexie een artikel voor een consumententijdschrift over de betekenis van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen van voedingsmiddelen een werkstuk over het effect van milieuvervuiling op de kwaliteit van drinkwater
Information Problem Solving a skill decomposition Regulation Regulation Orientation on task Orientation on time Monitoring / steering Evaluate process Evaluate product Define information problem Search information Scan information Process information Organise and present information Read task Internet skills Internet skills Read info Formulate problem Concretise problem Derive search terms Scan site Elaborate on content Outline the product Activate prior knowledge Judge search results Elaborate on content Judge processed info Structure the product Clarify task requirements Judge scanned info Formulate text Elaborate on content Analysis Synthesis
Project Open Universiteit Nederland – Fontys HS Leren Informatieproblemen Oplossen Project geeft inzicht in het systematisch ontwerpen van instructie voor het leren oplossen van informatieproblemen Project ondersteunt de assumptie dat leren informatieproblemen oplossen geïntegreerd in het curriculum aan bod moet komen
Opbrengsten Handleiding voor docenten Voorbeeldinstructie (worked out example) Workshops (voor docenten / onderwijskundigen) Publicaties
Ontwerp randvoorwaarden: Binnen domein psycholinguistiek – thema Dyslexie Tijdsduur: 1 blok 80 SBU; 7 bijeenkomsten van 2 uur Evaluatie (voor- en nameting: 2x2 uur) College als bron gehandhaafd (ondersteunende informatie)
model CF aanvul aanvul conv theorie
80 SBU 2 uur CF 20 uur 24 uur 30 uur theorie
Resultaat 1 taakklasse bestaande uit vier leertaken Modeling example Aanvulprobleem Conventioneel probleem Complexiteitsniveau taakklasse redelijk de bronnen zijn voor een deel gegeven; de hoeveelheid bronnen was groot de informatiedichtheid per bron was hoog. Leerdoel gericht op LIO en domeinkennis (integratie) De student is in staat om gebruikmakend van Internet en WebOPC (bibliotheekcatalogus) informatie te verzamelen over dyslexie en hierover volgens vooropgestelde richtlijnen schriftelijk te rapporteren (rapport/brochure) naar collega’s en ouders.
Leertaak
Ondersteunende informatie I Theorieboek met systematische probleemaanpak voorbeeld: Definieer Informatie- probleem stel taakeisen vast stel centrale vraag en subvragen op stel vast wat je over het onderwerp weet bepaal welke infor- matie je wilt zoeken
Ondersteunende informatie II Proceswerkbladen Studenten leren de systematische probleemaanpak stap voor stap. De stapgrootte neemt toe en (verdere) ondersteuning neemt af Na iedere stap volgen reflectievragen
Opdracht 1. Bepaal wat je al van het onderwerp weet. Maak een schema van je voorkennis over dyslexie. Hoe je een schema – ook wel mindmap genoemd – maakt, lees je in het theorieboek op pagina 7
Discussie Vragen / opmerkingen