Hulp in de aanpak bij CyberPesten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
Verborgen vormen van pesten
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Veilig internet Mediawijsheid
Enquete over internet Sint Bavo school Haarlem Getoonde cijfers zijn percentages Groepen 4 en 5 zijn gemiddeld gewogen.
Themabijeenkomst Pesten
Het klaslokaal 2.0.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Kinderen online.
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Ouderavond Veilig Internetgebruik, thuis en op school!
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Sociale media op school
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Welkom op onze thema-avond
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
Social media.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Het nieuwe solliciteren:
Grip op IT.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Kennismanagement & Sociale media
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Iedereen gebruikt social media.
PESTEN JULIANASCHOOL.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Social media Van: Niene, Juliette, Bram, Niels en Mathijs.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Social Media.
Sociale Media.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Transcript van de presentatie:

Hulp in de aanpak bij CyberPesten.

Een nieuwe samenleving? Leven we in een nieuwe samenleving of zijn het alleen nieuwe technieken? Playing for change Filmpje van YouTube

Social en Nieuwe Media Hyves Facebook MSN SMS Mobiele communicatie Minder populair aan het worden. Vooral jongeren in onderbouw Facebook Vooral jongeren in bovenbouw MSN SMS Mobiele communicatie eBuddy, WhatsApp, Ping Twitter. Sterk opkomend laatste jaar Youtube Geweldige informatiebron Veel onzinnige zaken LinkedIn Nog te jong, te serieus.

Hoe jongeren computers gebruiken. Een gemiddelde jongere heeft nu meer computercapaciteit tot zijn/haar beschikking dan een gemiddelde bedrijf 20 jaar geleden. Een gemiddelde jongere is per dag ruim 3 uur bezig op het internet en heeft gemiddeld 10 minuten nodig om digitaal afscheid te nemen als hij/zij moet gaan eten of slapen. (bron HHS/BM). Beheersing van toetsenbord is beter dan die van een pen. Ze voelen zich helemaal thuis in de “social media”.

Social Media. Bedoeld om in contact te blijven, Vaak gaat het nergens over. Je moet jezelf inschrijven/aanmelden. Er is altijd een beheerder/helpdesk. Soms kun je vrienden selecteren of weigeren. Soms kun je anderen blokkeren. Alles wat je schrijft, blijft digitaal bestaan. Het is meestal een zegen, soms een ramp. Je kunt er niet meer omheen. Het is er en gaat niet meer weg. Het bestond 10 jaar geleden nog niet. Ze spelen zich helemaal af in Cyberspace. (Internet ed.) Verschuiving van Web-based naar Mobile-based.

Wat bedoelen we met Cyber? Alle vormen van elektronische communicatie die we als consument zelf actief kunnen gebruiken. Elke vorm van communicatie die we als consument kunnen misbruiken.

Cyber & Pesten = CyberPesten Pesten is zo oud als de mensheid. Plagen en Pesten zijn begrippen met een dunne lijn ertussen. In elektronische berichten kan die lijn makkelijker overtreden worden. Het Cyber-deel van CyberPesten is nieuw. Veel mensen hebben moeite om hier mee om te gaan. Wat kan CyberPesten met iemand doen?

Wat te doen aan CyberPesten Uitleg hoe sociale netwerken en andere vormen van elektronische communicatie werken. Informatiemateriaal voor opvoeders. Workshop voor opvoeders. Opzetten van eigen sociaal netwerk zodat ouders elkaar kunnen helpen.

Inhoud van Voorlichting & Workshop. Uitleg hoe digitale netwerken werken. Waar zitten de valkuilen? Welke (ongeschreven) regels gelden er. Angst wegnemen. Zelf ermee aan de gang gaan en gebruiken. Bespreekbaar maken (Ouders  Kinderen) Hoe kun je deze netwerken zelf inzetten Digitale sporen zoeken. Zelf meedoen om te helpen. Wie kunnen je verder helpen. Andere informatie bronnen. Elkaar helpen. Welke zaken niet werken. Loggers en filters. Wegkijken.

Eigen netwerk. Thema: Ouders aller kinderen, verenigd u. Wat: Hoe: Ouders tippen elkaar over situaties die zij opvangen. Informatiebron over (Cyber)Pesten en praktische uitruil van informatie. Hoe: Gezamenlijk (als ouders) een besloten netwerk opzetten. Met stropers vangt men stropers. Zelf ervaren hoe dit soort zaken werken. Centraal bewaken. Onafhankelijk van school. (Ouders zijn collectief de belanghebbende, niet de school)

? ? ? ? ? ? ? Samenwerken, en dus wie doet er mee? Hoe gaan we dat doen? Wat gaan we precies doen? Wanneer ? (na vanavond) Wie ? (Ouders zoals u en leraren) Tips, Ideeën. Twitter Uitsmijter Een paar cijfers.