Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Een nieuwe samenleving? Leven we in een nieuwe samenleving of zijn het alleen nieuwe technieken? Playing for change Filmpje van YouTube
Social en Nieuwe Media Hyves Facebook MSN SMS Mobiele communicatie Minder populair aan het worden. Vooral jongeren in onderbouw Facebook Vooral jongeren in bovenbouw MSN SMS Mobiele communicatie eBuddy, WhatsApp, Ping Twitter. Sterk opkomend laatste jaar Youtube Geweldige informatiebron Veel onzinnige zaken LinkedIn Nog te jong, te serieus.
Hoe jongeren computers gebruiken. Een gemiddelde jongere heeft nu meer computercapaciteit tot zijn/haar beschikking dan een gemiddelde bedrijf 20 jaar geleden. Een gemiddelde jongere is per dag ruim 3 uur bezig op het internet en heeft gemiddeld 10 minuten nodig om digitaal afscheid te nemen als hij/zij moet gaan eten of slapen. (bron HHS/BM). Beheersing van toetsenbord is beter dan die van een pen. Ze voelen zich helemaal thuis in de “social media”.
Social Media. Bedoeld om in contact te blijven, Vaak gaat het nergens over. Je moet jezelf inschrijven/aanmelden. Er is altijd een beheerder/helpdesk. Soms kun je vrienden selecteren of weigeren. Soms kun je anderen blokkeren. Alles wat je schrijft, blijft digitaal bestaan. Het is meestal een zegen, soms een ramp. Je kunt er niet meer omheen. Het is er en gaat niet meer weg. Het bestond 10 jaar geleden nog niet. Ze spelen zich helemaal af in Cyberspace. (Internet ed.) Verschuiving van Web-based naar Mobile-based.
Wat bedoelen we met Cyber? Alle vormen van elektronische communicatie die we als consument zelf actief kunnen gebruiken. Elke vorm van communicatie die we als consument kunnen misbruiken.
Cyber & Pesten = CyberPesten Pesten is zo oud als de mensheid. Plagen en Pesten zijn begrippen met een dunne lijn ertussen. In elektronische berichten kan die lijn makkelijker overtreden worden. Het Cyber-deel van CyberPesten is nieuw. Veel mensen hebben moeite om hier mee om te gaan. Wat kan CyberPesten met iemand doen?
Wat te doen aan CyberPesten Uitleg hoe sociale netwerken en andere vormen van elektronische communicatie werken. Informatiemateriaal voor opvoeders. Workshop voor opvoeders. Opzetten van eigen sociaal netwerk zodat ouders elkaar kunnen helpen.
Inhoud van Voorlichting & Workshop. Uitleg hoe digitale netwerken werken. Waar zitten de valkuilen? Welke (ongeschreven) regels gelden er. Angst wegnemen. Zelf ermee aan de gang gaan en gebruiken. Bespreekbaar maken (Ouders Kinderen) Hoe kun je deze netwerken zelf inzetten Digitale sporen zoeken. Zelf meedoen om te helpen. Wie kunnen je verder helpen. Andere informatie bronnen. Elkaar helpen. Welke zaken niet werken. Loggers en filters. Wegkijken.
Eigen netwerk. Thema: Ouders aller kinderen, verenigd u. Wat: Hoe: Ouders tippen elkaar over situaties die zij opvangen. Informatiebron over (Cyber)Pesten en praktische uitruil van informatie. Hoe: Gezamenlijk (als ouders) een besloten netwerk opzetten. Met stropers vangt men stropers. Zelf ervaren hoe dit soort zaken werken. Centraal bewaken. Onafhankelijk van school. (Ouders zijn collectief de belanghebbende, niet de school)
? ? ? ? ? ? ? Samenwerken, en dus wie doet er mee? Hoe gaan we dat doen? Wat gaan we precies doen? Wanneer ? (na vanavond) Wie ? (Ouders zoals u en leraren) Tips, Ideeën. Twitter Uitsmijter Een paar cijfers.