Werken met KENNISNET Internet: kans en bedreiging!? RKBS De Bras Otto Oussoren Donderdag 27 maart 2008
Maar…. hoe hou je het leuk??
…98 % internettoegang… Google, Nokia en MSN zijn de favoriete merken in de leeftijdscategorie 18-29 jr. Uit onderzoek blijkt dat per dag 10.000-15.000 tieners de site http://www.leerlingen.com bezoeken, en gemiddeld 5 pagina's bekijken. Daarnaast chatten ze en discussiëren zij op het forum. 58 % van de bezoekers is meisje, 42 % is jongen. Leeftijden: 12-14 jaar 24 %, 15-16 jaar 35 % en 17-20 jaar, 31%. Opleidingen: 12 % MBO, 23 % MAVO, 25 % HAVO en 23 % VWO.
Uw kind een Homo Zappiens?? Sneller dan u met de computer, de digitale camera, de afstandsbediening, … ? Beter dan u in computerspelletje, … ? Leest nooit een gebruiksaanwijzing, … ? Lijkt alles hap snap te doen… ? “Een Homo Zappiens is een mens die ’spelend leert’ omdat hij opgroeit met afstandsbedieningen, beeldschermen, i-pods, mp3-spelers en gameboys. Kinderen van nu willen actief leren. Ze hebben het vermogen meerdere taken tegelijk uit te voeren.” (Wim Veen - Hoogleraar Educatie en Technologie, TU)
Generatie M: ze bellen mobiel ze sms’en ze downloaden muziek ze luisteren naar muziek – overal ze mailen ze msn’en ze luisteren (!) naar de tv ze gamen ze creëren inhoud (scheppen ‘content’) ze zoeken online naar informatie voor school
Alles tegelijk doen is normaal Muziek luisteren Vriendin bellen Surfen en MSN-en Frans huiswerk maken
Wat doen ze nu op internet?
Bewegen op het internet onzichtbaar aanhaken lurken actief passief participeren observeren zichtbaar Model Cova
Waarom op internet? Spelen Zelfexpressie Fun en spanning Sociaal verkeren Leren Communiceren Aapjes kijken Geursporen achterlaten Onderzoeken Spelen met je identiteit
Virtuele hangplek!
Contact, uitwisseling, informatie Kennisnet.nl … ook voor ouders! Toch?? Ouderavond OBS Nicolaasschool Site bezocht; wat gegevens… Otto Oussoren Contact, uitwisseling, informatie
Wij zien: Zij doen: kinderen gaan grenzen over (erotisch, privacy, pesten) kinderen ontdekken wie ze zijn door zich te spiegelen aan anderen ! voor opvoeders: het belang van always on ! communiceren op internet laat ‘eeuwige’ sporen na
Echt of digitaal kletsen? Jongeren kletsen liever echt dan via MSN f2f : 8,6 E-mailen en bellen: 8,1 MSN : 7,1 De computer meest gewaardeerde digitale apparaat, gevolgd door de mobiele telefoon. Het onderzoek is eind vorig jaar uitgevoerd onder 520 jongeren.
Digitaal pesten http://www.stopdigitaalpesten.nl/?id=8
Ict-vaardigheden –Gebruik van software en de computer Informatievaardigheden - Zoeken, selecteren, interpreteren en verwerken van informatie. Veiligheid & Gedrag - Netiquette Privacy
Mijn kind online – bron van informatie! http://www.planet.nl/planet/show/id=703280
Hoe kunnen ouders beïnvloeden… Belangstelling tonen Meespelen Gedrag bespreken Veiligheid en privacy Controleren Helpen zoeken ouder, die de weg wijst en meekijkt
Hoe kan het onderwijs beïnvloeden… Gedrag bespreken Veiligheid aan de orde stellen (juridische) verantwoordelijkheid nemen Mediawijsheid vergroten Leren zoeken, vinden, selecteren Bewerken en verwerken Kritisch denken Reisleider, die de weg wijst en meekijkt
Maak afspraken over de inhoud Afspraken maken (1) Maak afspraken over de inhoud Veilig gedrag Pesten Contactgegevens Kopen Downloaden Publiceren Heftige sites bezoeken Duur van internet Wederzijds respect Privacy
Afspraken (2) Gezond verstand Uw eigen inschatting Leren omgaan met ..
Wat heeft Kennisnet ouders te bieden? Informatie voor ouders Ouderpagina Themasites Orthotheek Vakken voor huiswerk Kids-sites Veilige onderwijszoekmachine DAVINDI Veilig internetten
Mijn adviezen… Verantwoord met nieuwe media werken.. Internet en de nieuwe media zijn leuk Jongeren zijn niet gek, maar ook niet wijs Nieuwe media horen erbij Nieuwe media brengen de wereld in huis Kijk mee, vraag na: Neem hun wereld serieus! Hou de vinger aan de pols: maak afspraken Bespreek incidenten Informeer jezelf via Kennisnet, MijnkindOnline, Kinderconsument Maak ze kritisch en bewust
Bedankt voor jullie aandacht! Laten we die brug gaan bouwen Introductie Jacob van Kokswijk Otto Oussoren