Maar…. hoe hou je het leuk??

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Emancipatie op internet in Nederland
Uitslag enquête over online pesten
Mediawijsheid.
Het is vandaag Girlsday!
“Hoe kom ik aan klanten?”
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Veilig internet Mediawijsheid
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Een overzicht Risico’s van internet.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Themabijeenkomst Pesten
Het klaslokaal 2.0.
Kinderen online.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Hogescholen in Dialoog
Ouderavond Veilig Internetgebruik, thuis en op school!
1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen.
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Sociale media op school
Kinderen vinden internet geweldig!
Welkom op onze thema-avond
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Ouderavond 3 mavo 16 september Programma - Informatie over dit schooljaar - Uw reactie op een aantal stellingen - Afsluiting.
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Voorbeeldpresentatie voor in het basisonderwijs
InleidingInleiding Internet… wat is dat ?. InleidingInleiding Internet… wat heb ik daarvoor nodig ? 1. Een computer (uiteraard) 2. Een modem Waarvoor.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
VEILIG INTERNETTEN.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Samenwerken en communicatie
Digitale geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Werken met KENNISNET Internet: kans en bedreiging!? RKBS De Bras Otto Oussoren Donderdag 27 maart 2008

Maar…. hoe hou je het leuk??

…98 % internettoegang… Google, Nokia en MSN zijn de favoriete merken in de leeftijdscategorie 18-29 jr. Uit onderzoek blijkt dat per dag 10.000-15.000 tieners de site http://www.leerlingen.com bezoeken, en gemiddeld 5 pagina's bekijken. Daarnaast chatten ze en discussiëren zij op het forum. 58 % van de bezoekers is meisje, 42 % is jongen. Leeftijden: 12-14 jaar 24 %, 15-16 jaar 35 %  en 17-20 jaar, 31%. Opleidingen: 12 % MBO, 23 % MAVO, 25 % HAVO en 23 % VWO. 

Uw kind een Homo Zappiens?? Sneller dan u met de computer, de digitale camera, de afstandsbediening, … ? Beter dan u in computerspelletje, … ? Leest nooit een gebruiksaanwijzing, … ? Lijkt alles hap snap te doen… ? “Een Homo Zappiens is een mens die ’spelend leert’ omdat hij opgroeit met afstandsbedieningen, beeldschermen, i-pods, mp3-spelers en gameboys. Kinderen van nu willen actief leren. Ze hebben het vermogen meerdere taken tegelijk uit te voeren.” (Wim Veen - Hoogleraar Educatie en Technologie, TU)

Generatie M: ze bellen mobiel ze sms’en ze downloaden muziek ze luisteren naar muziek – overal ze mailen ze msn’en ze luisteren (!) naar de tv ze gamen ze creëren inhoud (scheppen ‘content’) ze zoeken online naar informatie voor school

Alles tegelijk doen is normaal Muziek luisteren Vriendin bellen Surfen en MSN-en Frans huiswerk maken

Wat doen ze nu op internet?

Bewegen op het internet onzichtbaar aanhaken lurken actief passief participeren observeren zichtbaar Model Cova

Waarom op internet? Spelen Zelfexpressie Fun en spanning Sociaal verkeren Leren Communiceren Aapjes kijken Geursporen achterlaten Onderzoeken Spelen met je identiteit

Virtuele hangplek!

Contact, uitwisseling, informatie Kennisnet.nl … ook voor ouders! Toch?? Ouderavond OBS Nicolaasschool Site bezocht; wat gegevens… Otto Oussoren Contact, uitwisseling, informatie

Wij zien: Zij doen: kinderen gaan grenzen over (erotisch, privacy, pesten) kinderen ontdekken wie ze zijn door zich te spiegelen aan anderen ! voor opvoeders: het belang van always on ! communiceren op internet laat ‘eeuwige’ sporen na

Echt of digitaal kletsen? Jongeren kletsen liever echt dan via MSN f2f : 8,6 E-mailen en bellen: 8,1 MSN : 7,1 De computer meest gewaardeerde digitale apparaat, gevolgd door de mobiele telefoon. Het onderzoek is eind vorig jaar uitgevoerd onder 520 jongeren.

Digitaal pesten http://www.stopdigitaalpesten.nl/?id=8

Ict-vaardigheden –Gebruik van software en de computer Informatievaardigheden - Zoeken, selecteren, interpreteren en verwerken van informatie. Veiligheid & Gedrag - Netiquette Privacy

Mijn kind online – bron van informatie! http://www.planet.nl/planet/show/id=703280

Hoe kunnen ouders beïnvloeden… Belangstelling tonen Meespelen Gedrag bespreken Veiligheid en privacy Controleren Helpen zoeken ouder, die de weg wijst en meekijkt

Hoe kan het onderwijs beïnvloeden… Gedrag bespreken Veiligheid aan de orde stellen (juridische) verantwoordelijkheid nemen Mediawijsheid vergroten Leren zoeken, vinden, selecteren Bewerken en verwerken Kritisch denken Reisleider, die de weg wijst en meekijkt

Maak afspraken over de inhoud Afspraken maken (1) Maak afspraken over de inhoud Veilig gedrag Pesten Contactgegevens Kopen Downloaden Publiceren Heftige sites bezoeken Duur van internet Wederzijds respect Privacy

Afspraken (2) Gezond verstand Uw eigen inschatting Leren omgaan met ..

Wat heeft Kennisnet ouders te bieden? Informatie voor ouders Ouderpagina Themasites Orthotheek Vakken voor huiswerk Kids-sites Veilige onderwijszoekmachine DAVINDI Veilig internetten

Mijn adviezen… Verantwoord met nieuwe media werken.. Internet en de nieuwe media zijn leuk Jongeren zijn niet gek, maar ook niet wijs Nieuwe media horen erbij Nieuwe media brengen de wereld in huis Kijk mee, vraag na: Neem hun wereld serieus! Hou de vinger aan de pols: maak afspraken Bespreek incidenten Informeer jezelf via Kennisnet, MijnkindOnline, Kinderconsument Maak ze kritisch en bewust

Bedankt voor jullie aandacht! Laten we die brug gaan bouwen Introductie Jacob van Kokswijk Otto Oussoren