MULTICHANNELING CE / SPM week 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Analyse klantgerichte websites
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Marketingmanagement in een Europese KMO
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Bedrijfspresentatie Promavise
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
 QI&feature=related QI&feature=related.
MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
4 P´s en 3 R-en MK01.
MULTICHANNELING CE / SPM week 2.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Presentatie nieuwe media
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2
Marketing Werkgroep 6.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
MULTICHANNELING CE / SPM week 5.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
GiffGaff.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Commercieel beleid 1 Filiaalmanager
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Commercieel beleid en recht
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internetmarketing en oefentoets
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
Les 2: Van productie tot verkoop
Transcript van de presentatie:

MULTICHANNELING CE / SPM week 3

OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - E-mailmarketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren

RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!

VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM

MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?

VIRAL voorbeeld http://www.viralfreak.nl/

VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM 

VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)

E-BUSINESS

VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C Hoofdstuk 2 HOM

NOG MEER P’S Pers Politiek Parkeren Proces People / Personeel Progress RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit

INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie

INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

KANSEN ONLINE MARKETING Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken

ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL Hoofdstuk 3 HOM

VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.

VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)

ENGAGEMENT

VOORBEELDEN ENGAGEMENT Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden

ONLINE MARKETING OMVAT

PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. E-mail marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out http://www.frankwatching.com/archive/2009/05/18/de-nieuwe-wetgeving-rond-e-mailcommunicatie/

PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategi e van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?

RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

OVERIGE SUCCESFACTOREN Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten

iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie Personeel Afhandeling Content Techniek

iPACT

ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

INTERNET ALS MISSIE

INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing

CONVENIENCE (PLAATS) Gemak De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie

CONSUMER VALUE (PRODUCT) De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!

COMMUNICATIE (PROMOTIE) Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken

VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM

RECAP VORIGE WEEK – VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.

RECAP VORIGE WEEK: PERMISSIEMARKETING E-mail marketing is een vorm van permissiemarketing: Opt-in Opt-out Permissiemarketing vs Interruptiemarketing

RECAP VORIGE WEEK: ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

VANDAAG Web 2.0? Web 3.0! Online marketingmix van alle middelen en het 4R-model Hoofdstuk 4 & 5 HOM

WEB 1.0, 2.0, 3.0 Hoofdstuk 4 HOM

WEB 1.0 De handige bibliotheek waar info werd aangeboden. Info aanbod, multimediale presentatie, virtuele communicatie, direct marketing en ‘aanwezig zijn’ behoren bij Web 1.0. Kenmerken van Web 1.0: Intreding CMS Flash intro’s Online directories MP3’s downloaden

WEB 1.0 NAAR WEB 2.0

WEB 2.0 4 voorbeelden van Web 2.0 kenmerken: Er is veel bereidheid tot delen van info, nieuws, ervaringen, etc (sharing) Prive en zakelijk online netwerken is een dagelijkse bezigheid Bijv. mobiele telefoons zorgen voor user-generated content zoals video’s en foto’s Het web heeft ook zakelijk een sterk sociaal karakter gekregen

OF Multimedialiteit Virtualiteit Connectiviteit Was Nieuwe Media eerst een bedreiging Nu is de toegevoegde waarde erkend.

FOCUS WEB 2.0 Social networking en communities Social media Crowdsourcing User-generated content Collaboration en sharing

APPLE SITE WEB 1.0

APPLE SITE WEB 2.0

WEB 3.0 Waar Web 2.0 sociaal en open is, maakt Web 3.0 het internetters nog makkelijker door : vergaande relevante koppelingen van technieken, media, profielen, content en databases. Kernwoorden zijn relevantie en location based. http://www.youtube.com/watch?v=bsNcjya56v8

DUS:

ONLINE MARKETING MIX Hoofdstuk 5 HOM

ONLINE MARKETINGMIX: 4P’S NAAR 4C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

4C’S NAAR… 10P’S Een aanvullend marketingmodel met 10P’s Gebaseerd op de Amerikaanse Internetaanpak met focus op E-business/sales.

10 P’S Positioning Packaging Portals Pathways Pages Personalization Progression Payments Processes Performance

POSITIONING: WEHKAMP

PACKAGING: BOL.COM

PORTALS: STARTPAGINA

PATHWAYS Juiste wegen die naar een site leiden: Social media Affiliate netwerken Zoekmachinemarketing Domeinnaam zelf!

Beperkt compact aanbod linken aan relevante content PAGES: TU DELFT Beperkt compact aanbod linken aan relevante content

PERSONALISATION: ZALANDO Gepersonaliseerde advertising obv cookies

PROGRESSION Hoe converteert een klant? Online aankoop Aanvragen brochure Terugkerend bezoek aan de site etc

PAYMENTS

PROCESSES Routing Processen Frontend / Backend Functioneel ontwerp

PERFORMANCE

ONLINE DOELSTELLINGEN Twee soorten doelstellingen: Doelstelling direct afgeleide van de marketingdoelstelling en – strategie Gekwantificeerde doelstellingen die meetbaar en concreet zijn.

CONVERSIE DOELSTELLINGEN

ONLINE MIDDELEN Zoekmachinemarketing Social Media Viral Marketing E mailmarketing Affiliates (www.daisycon.com) Mobile Marketing Contentstrategie Online video Advertising Microsites (www.microwebsites.nl)

ZOEKMACHINEMARKETING

VIRALE MARKETING: DRIES ROELVINK

MICROSITES: ANWB

4R-MODEL Het 4R-model voor succes online campagnes. Relevantie Rich Retentie Reactie & rendement

VOLGENDE WEEK E-Business Introductie opdracht website analyses Wat maakt een goede website?