ANVR 23 September 20031 De reisagent en KLM: naar een andere relatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
Vernieuwende partnerschappen
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Travel Policy / Reisbeleid
Marketingmanagement in een Europese KMO
Businesstoepassingen
Welkom bij CIRC Interim Management B.V Zeist, 9 december 2009.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Information and Communication Technology 9 april Topologie-onderzoek met RIPE data seminar Veiligheid en Prestatie van de Internet Infrastructuur.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
CaMELEON.
Business Marketing Management
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Facility management en inkoop
Leren in en door organisaties
H8: Distributie.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Thematische workshop Thematische workshop Aanpassingsvermogen.
Thematische workshop Thematische workshop Inzetbaarheid.
Is een initiatief van Virtuele kansen in de reisbranche: van ondernemen tot arbeidsmarkt Op weg naar excellente commerciële dienstverlening.
Quality Function Deployment
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
[Productnaam] Marketingplan
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Activatie in een recessie 20 januari 2009
HR-netwerk - 6 juni BUE- werkgroep Ontwerp beleidsaanbevelingen 2003.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Marketing 5 havo.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
A comprehensive introduction of the Lufthansa Group.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
TRAVEL BY EXCELLENCE 4 niche touroperators met visie, vakkennis en vertrouwen.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
KLM Affiliation Program
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

ANVR 23 September De reisagent en KLM: naar een andere relatie

ANVR 23 September KLM corporate strategie KLM opereert wereldwijd netwerk in samenwerking met partners (>360 bestemmingen) Productportfolio: Passagiers- en vrachtvervoer Gedifferentieerd productaanbod: –Intercontinentaal: World business Class/ Economy Class –Europa: Select, Economy, Base en Commuter –Grondproduct (separate check in/ boarding, lounges etc.) Grote diversiteit in bedienen van zakelijke en leisure deelmarkten

ANVR 23 September Ontwikkelingen Tarieven staan onder enorme druk als gevolg van: Economische teruggang –overcapaciteit –lagere reisbudgetten Instabiliteit in de wereld leidt tot forse schommelingen in vervoersvraag Opkomst van low cost carriers: –nieuwe routes –nieuwe service concepten –eenvoudige vanaf en one way tarieven –nieuwe distributie methoden

ANVR 23 September Distributiebeleid KLM In nederlandse markt bedient KLM vrijwel alle marktsegmenten Distributie van KLM vindt plaats daarom via alle mogelijke kanalen: –Direct: call centre, internet (KLM.NL, Connect), ticket office –Indirect: zakelijke reisagenten, retailers, touroperators, consolidators, non IATA-agenten, e-tailers, etc. Multi channel strategie is complex, a.g.v. verschillen in dynamiek tussen marktsegmenten en kanalen

ANVR 23 September Distributiebeleid KLM KLM’s consumenten prijs is inclusief distributiekosten: –€100 consumenten prijs (voorbeeld) –€ 34 commissie –€ 9 crs –€ 2 credit card –€ 55 netto prijs KLM Consumenten prijs in alle directe en indirecte kanalen in principe hetzelfde Kosten/toegevoegde waarde per kanaal verschillen behoorlijk KLM betaalt agent als principaal (Zwaanconvenant)

ANVR 23 September Prijs en distributiebeleid low cost carriers Low cost carriers: –publiceren netto one way prijs (bijv € 19) –hebben geen crs kosten (internet direct/indirect) –berekenen credit card kosten door aan de klant –ultra lage vanaf prijzen zorgen voor sterke klantvraag Focus op directe kanaal Zoeken nieuwe marktsegmenten via reisagent Geen/lage commissie Beinvloeden daarmee manier van zakendoen van zowel reisagenten als airlines

ANVR 23 September Nieuw beleid zakelijke markt Huidige situatie: –Klant betaalt reisagent via management/transaction fees –Agenten commissie wordt teruggegeven aan de klant –Zwaanconvenant de facto niet toegepast Voorstel om: –agenten commissie af te schaffen –corporate tarieven te verlagen –nieuwe agent incentive structuur te introduceren

ANVR 23 September Nieuw beleid leisure markt Verlagen tarieven/terugdringen van kosten heeft hoogste prioriteit Voorstel om: –agenten commissie af te schaffen (2005) –leisure tarieven te verlagen/vereenvoudigen –nieuwe agent incentive structuur te introduceren –minimaliseren CRS kosten via B2T bypass en/of surcharges –minimaliseren credit card kosten via alternatieve betalingsmethoden internet en surcharges –invoeren boekingsfee op internet

ANVR 23 September Nieuw business model Klant kiest meest passende kanaal Klant betaalt voor geboden toegevoegde waarde reisagent, o.a: –product/markt kennis –product/prijsvergelijking (tussen airlines) –samenstellen van nieuwe producten (airlines, autoverhuur, accomodatie, verzekeringen, overige producten) Klant bepaalt prijs/kwaliteit verhouding

ANVR 23 September Handelscondities: voorgestelde incentive-structuur Kwaliteit van gegenereerde inkomsten: –relatieve inkomstengroei –relatieve ticketwaarde/boekingsklasse

ANVR 23 September Handelscondities: voorgestelde incentive-structuur Bijdrage aan efficiency/kosten KLM: –UCC-registratie –Kwaliteit ticketing –e-ticket gebruik –terugdringen CRS-kosten (evt. By pass) –terugdringen creditcard-kosten –refunds ADM/ACM –Service Desk gebruik –materialisatie groepen –etc

ANVR 23 September Handelscondities: voorgestelde incentive-structuur Mate van partnership: –Bluebiz deelname –Traxxer –aanbrengen van contracted business –gezamenlijke marketing communicatie/promoties –KLM preferentie bij reserveringen –exposure in reisgids/winkel/website –marktinformatie –etc

ANVR 23 September Nieuwe structuur: voordelen Transparantere prijs/kwaliteit afweging mogelijk voor consument Onafhankelijker positie reisagent naar consument Tariefsverlagingen voor de klant Lagere administratiekosten (34 euro, commissie verificatie etc.) Effektiviteit en efficiency worden beloond Duidelijker profilering reisagent (keuze voor laagste kosten, specialist of verbreding)

ANVR 23 September KLM’s overlevingsstrategie Structurele kostenverlagingen in interne organisatie Vlootvernieuwing Herziening inkoopproces Alliantie keuze Herziening productstrategie: –aanpassingen productaanbod short haul (Base, Economy, Select) –upgrading productaanbod long haul Eenvoudiger en lagere tarieven Herziening distributiebeleid