Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Menno Karres Lead Auditor
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Time management in het onderwijs
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondernemen in de praktijk
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Implementeren doe je samen
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Proces en Product.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Leidinggeven en coachen
Reflectie.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Dat zouden we vaker moeten doen…
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ondernemendheid in het vmbo
C. Molmans SOD-Opleidingen
Situationeel adviseren
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Maren Oosthuizen, diëtist
Evenwicht in sturing.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Talent in Ontwikkeling
Process Mining.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012

ROC Nijmegen Projectportfolio management, nu verder Informatiemanagement en I&A Snel, goed, weloverwogen, doen we de goede dingen? Kosten steeds belangrijker, maken we de juiste keuzes?

Rosemarijn de Groot Manager Informatisering & Automatisering Projectmanager, verandermanager, coach ICT, onderwijs Theoretische kennis, praktische instelling

Vernieuwend? Wat is er eigenlijk aan de hand? •Kritiek op groeiend aantal managers en adviseurs •Ratio’s onderwijs en ondersteuning onder de loep •Enorme loyaliteit ICT mensen in onderwijs •Nieuwe ontwikkelingen en lange dienstverbanden

Overtuigingen •De mens –Laat mensen vooral doen waar ze goed in zijn •De verandering –Verandertrajecten leiden zelden tot permanente cultuur of gedragsveranderingen •De onzekerheid –Het nut van business cases, projectplannen, SLA’s •De verbetering –De nuance en de toekomst Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

De Mens Laat mensen vooral doen waar ze goed in zijn

•Geniet van talenten en doe er je voordeel mee •Peter’s principle, In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie •Kernkwadranten, Daniel Ofman, jezelf leren kennen * –Kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen, allergieën •Waar je niet goed in bent stel je uit, duurt te lang, heeft een lage kwaliteit, vraagt veel bijsturing. Draai het om! –Feestjes organiseren, communiceren, rapporteren Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

De verandering Verandertrajecten leiden zelden tot cultuur of gedragsveranderingen

Stop ermee de “cultuur” bij ICT’ers bij onderwijsinstellingen te willen veranderen! –De erfenis van adviseurs –Tijd om te oefenen –“Teambuilding, leuk dagje uit!” Gedragsverandering heeft ook te maken met ruimte, verwachtingen, middelen, erkenning –“Zeker op cursus geweest. Nu mag je weer gewoon doen!” Het nut van procesbeschrijvingen –“Onze processen? Die liggen in de kast.” Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

De onzekerheid Het nut van business cases, projectplannen, SLA’s

•Business cases –Criteria zijn niet compleet, cijfers zijn onjuist of niet beschikbaar, er is naar de uitkomst toegeredeneerd, voordelen gehaald? •Projectplannen en rapportages, voor wie? –Een rol als opdrachtgever of als ICT manager •Veel aandacht voor het opstellen van SLA’s –Rapportage, bijstellen, sancties krijgen meestal te weinig aandacht Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

•Verzakelijking, afrekencultuur, of instrumenten voor kwaliteitsverbetering en besparing? •Communicatiemiddel, meten is weten, of indekken? •Mag de manager op zijn gevoel afgaan, of is dat onprofessioneel? •Kunnen we wel met onzekerheid omgaan? De trends in ICT gaan sneller dan onze plannen * De specialisten weten gevoelsmatig wat de beste keuze is Besparingen door focus op inhoud Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

De verbetering Waar is de nuance? Verandert er wat?

De nuance •Faciliteer –Geef mensen ruimte, vertrouwen en middelen –Deel je visie en neem de tijd om te oefenen •Verander –Veranderen en verbeteren is een continu proces –Pas de regels aan •Durf te sturen, vertrouw op je gevoel

•Neem het onderwijs als uitgangspunt •Lever wat de het onderwijs wil op het moment dat dit nodig is •Stel prioriteiten en doe de dingen in één keer goed •Onderzoek de verspilling in de processen en maak dit transparant * •Zet de juiste kennis en vaardigheden in Continue verbetering: laat ICT’ers zelf bepalen wat het beste werkt Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

•WAM! Let's Talk - World After Midnight,WAM! Let's Talk - World After Midnight, Eddie Obeng

En nu?