Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Appreciative inquiry:
De Drama Driehoek.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Woorden en tijd.....
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een goed loopbaangesprek, hoe doe je dat?
Hoe kun je Geloven? 1.
GPS-SLIDES
Oplossingsgericht coachen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Benieuwd naar wie ik ben ...
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Geloven en nu….
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
Interpreteren van data
Wie ik ben.
Met handen en voeten geloven 1
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Jij, God en je kind.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Om soms eens dieper over na te denken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
vrijheid Innerlijke vrijheid.
VERSTERK WAT WERKT.
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Aan welke kant sta jij? ’t-Is niet moeilijk te geloven
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
© UNIEK IN DE KLAS.
Volksuniversiteit Zwolle
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken met plezier en goed presteren
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag

WAT GAAN WE DOEN ? Kennismaken – Verhalen vertellen VuurWerkt en Principes Waarnemen Perspectief Energie Toepassen VuurWerkt: methodische stappen Wat neem je mee?

WAT IS VUURWERKT ? Waarderend Onderzoekende Begeleidingsstijl

ENKELE PRINCIPES toekomst trekt ons vooruit woorden maken de werkelijkheid v r a g e n werkt verhalen scheppen samenhang toekomst trekt ons vooruit p e r s p e c t i e f van sterkten mensen groeien in relatie met elkaar

KENNIS MAKEN Niks zo leuk als verhalen vertellen!

VERHALEN VERTELLEN Haal een positief moment voor de geest, dat nog niet zo lang geleden gebeurde, waar je als begeleider werd uitgedaagd (door je cliënt, een opdracht,…) en waar je het beste van jezelf hebt gegeven Vertel over dat moment: schets de context, vertel over wat er allemaal voor heeft gezorgd dat het een positief moment was, wat heeft energie gegeven? Welke talenten heb je ingezet? Wat was jouw drijfveer? Waarvoor deed je het?

VERHALENRONDE PER DRIETAL Verteller: breng de gebeurtenis weer tot leven. Luisteraars: leef je in, ZIE wat er gebeurde, VRAAG tot je mee bent. Besluit: wat maakte jouw hulp, steun of begeleiding zo succesvol?

REFLECTIE Hoe voelde dit? Wat is het effect op je houding, interesse, creativiteit? Wat wordt er mogelijk met deze vorm van gespreksvoering? Welke vragen roept dit bij je op?

GOEDE VRAGEN… ZIJN SPONTAAN Richten aandacht naar wat energie geeft. Verkennen ervaring en beleving rond een focus. Zijn open, concreet – WORDS CREATE WORLDS. Bevatten geen (verborgen) oordeel

Wat aandacht krijgt, groeit We kunnen kiezen waar onze aandacht naartoe gaat Onze vragen zijn richtinggevend

PERSPECTIEF Hersteller Creator wat maakt me bezorgd? Wat gaat niet goed? Hoe herstellen we dat? Creator Wat gaat goed? Waar is hoop? Wat is de ‘belofte’?

PERSPECTIEF Repareert Ontwikkelt Waarom? Wanneer? Hoeveel? Wie? Hoe komt het? Ontwikkelt Wat is er mogelijk? Wat trekt je aan? Hoe zou het zijn als? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat? Wat heb je nodig om?

PERSPECTIEF KIEZEN NEEN, je hoeft NIET de problemen te NEGEREN JA, je zoekt WEL naar KRACHT om ook met de moeilijke dingen om te gaan.

DE OPLOSSING ZICHTBAAR MAKEN Neem het probleem ernstig Waardeer het gevoel Help vertrouwen krijgen in de eigen kracht Stel vragen richting kracht en oplossing: wat heeft je recht gehouden? Wanneer ging het wel goed? Hoe ziet het eruit als het probleem er niet meer is? Waar sta je nu? Hoe kan je ervoor zorgen dat?

BONDGENOOT Hoe perspectief en energie bepalend zijn voor onze relaties

Stelt vragen naar kracht Is zichzelf Vraagt naar verhaal Staat in voor proces Stelt vragen naar kracht Is bewust van taal Helpt creatief zijn Waar-deert Her kadert

DE ONTDEKKING VAN HET VUUR Denk aan een moment nog niet zo lang geleden waar je voor iemand gezorgd hebt waardoor je je goed voelde. We zoeken activiteiten in dat moment waar je energie van kreeg, die je met plezier deed en waarbij je misschien de tijd vergat. Zoek een activiteit waarvan je zegt ‘dat gevoel wil ik opnieuw beleven, daar wil ik zo weer aan beginnen.’ Vertel dat verhaal, zodat het weer naar vandaag lijkt te komen.

DE ONTDEKKING VAN HET VUUR De vraag Verhaal vertellen Bezieling benoemen Bezieling vasthouden

METEEN EVEN RELATIVEREN Vuurwerk is geen procedure. Vuurwerkt is‘open’: maak er je eigen ‘ding’ van. Vuurwerkt is aanpasbaar én al meermaals aangepast. Methodiek is altijd relatief. Wat telt zijn de principes.

De eerstvolgende Vuurwerkt-opleiding gaat door op 8 en 9 november in het Kasteel Mariagaarde te Borgloon-Hoepertingen (Limburg) Zie info op www.vuurwerkt.be

Aida Pereira Loopbaanbegeleider aida.pereira@stebo.be 0477 78 68 33 089 84 44 42 www.stebo.be www.vuurwerkt.be