Het SBO weer een stap vooruit!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ondernemen in de praktijk
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De kern van het arrangeren
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Samen werken aan een gezonde regio!
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
1zorg-route.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Onthaal en service.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Communicatie met ouders
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Toekomst Financiële Functie
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Besturen met Burgerkracht
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Het SBO weer een stap vooruit!

Ondernemend SBO Ondernemend SBO ?? !! Door: Jos A.J. van der Horst, marketing manager (Quanta NpM), verbonden aan Gedragswerk

Hoe worden we “DE krachtige eerste lijns onderwijszorgvoorziening waar onze doelgroepen terecht kunnen en willen?

Een stoet van ondernemers… Maatschappelijk ondernemers: “..diegenen die, al dan niet naast een streven naar winst, de aandacht richten op het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving.” “Zij herkennen knelpunten in de maatschappij en leveren (nieuwe) manieren om deze op te lossen.”

Een stoet van ondernemers… Wat karakteriseert een maatschappelijk ondernemer? Visie 2) Informatie 3) Onafhankelijkheid 4) Oog voor geld 5) Beweging 6) Verbinding

Telkens weer dezelfde vragen Strateeg Wat is de beste koers voor ons? Marktverkenner Wat is er aan de hand? Verkoper Hoe maak ik hen tot klant? Relatiebeheerder Hoe maak ik “vrienden voor het leven”van mijn klanten?

Telkens weer dezelfde vragen Coördinator Wat doe ik om beloften aan de klant waar te maken? Partner Hoe kan ik deze klant nóg beter helpen? Specialist Hoe ontwikkel ik mezelf en hoe profiteren mijn klanten hiervan? Concurrent Hoe onderscheid ik mezelf?

1 Wat is onze koers? Aanbod Markten Huidig Nieuw Markt- penetratie ontwikkeling Nieuw Huidig Aanbod Product- ontwikkeling Diversificatie

Wat is onze koers? Aanbod Markten Huidig Nieuw Eerst orde op zaken! Koester wat is! Een nieuwe relatie winnen is duurder dan deze relatie vasthouden Markten Huidig Nieuw Eerst orde op zaken! Weet u van wanten? Koester wat is! Waartoe zijn wij ook al weer op aarde? Nieuw Huidig Aanbod Weet u van wanten? Bent u levensmoe?

2 De marktverkenner Houdt het oog gericht op de markt Op (potentiële) klanten, het netwerk dat hen omgeeft, de concurrenten En wil weten: Feiten en trends Het kennen, kunnen, willen en geloven

Wie? Uw partners Input doelgroepen (overheid) SBO Intermediaire Oplossing leveren buiten mijn bereik Oneigenlijk probleem weghalen Einde emotionele last … Goed onderwijs Zelfvertrouwen Leuke klasgenootjes … Realisatie doelstellingen beleid Maatschappelijke impact Carrièrepad … Uw partners Input doelgroepen (overheid) SBO Intermediaire doelgroepen (verwijzers) Eind doelgroepen (kinderen) Uw concurrenten

Wat willen doelgroepen van u? Wat zijn de instrumentele en emotionele behoeften van uw doelgroepen?

Wat willen doelgroepen van u? Instrumenteel: “get the job done” Emotioneel: zekerheid, geruststelling Hard Zacht

3 De verkoper In zee blijven gaan met ons Namen en rugnummers Het vermoeden dat… In zee gaan met ons Weten dat…

E=K*A Effectiviteit = Kwaliteit * Acceptatie “De SBO-ers” staan garant voor kwaliteit Hoe werken zij aan acceptatie??

E=K*A De juiste indruk maken De goede belofte doen Waarmaken

Hoe kijken doelgroepen naar u? Imago en positionering Associaties Associaties Ervaring met u, uw dienstverlening Ervaring met concullega’s, hun dienstverlening Kennis over u, uw dienstverlening Kennis over concullega’s, hun dienstverlening

Het lelijke eendje werd nooit een mooie eend! Maar vond als zwaan erkenning

Wat is de basis? Uw doen en laten Uw kennen, kunnen en willen

Waarom gaan uw doelgroepen met u in zee? De vertaling naar… Voordelen

Gebaseerd op onderscheidende kenmerken die… Er toe doen Zichtbaar zijn Positief gewaardeerd worden

Dus doe uw werk goed Dus doe uw werk nog beter

En de relatiebeheerder… 4 En de relatiebeheerder… Kinderen Ouders Schoolleiders Leerkrachten IB-ers Zorgcoördinatoren AB-ers Projecten en initiatieven Vak- en beroepsorganisaties …

Relatie Reputatie Ruil

5 En de coördinator? Zorgt er voor dat verwachtingen worden waargemaakt, door: Een brug te slaan tussen SBO en doelgroepen Binnen en buiten op elkaar af te stemmen Door hoog en laag op elkaar af te stemmen

Persoonlijke kracht & overtuiging De partner 6 Persoonlijke kracht & overtuiging Wat houdt de ander bezig? Maak contact Realiseer aansluiting

De Januskop van de professional 7 De Januskop van de professional Optiek doelgroep Optiek professional Van buiten naar binnen

SBO Klant Service waarden Verwachtingen Aanbod Proces Wat? Voor wie? Condities? Waarden Ontmoeting Prijs Relatie Mensen Merk/imago

Hoe om gaan met de concurrentie? 8 Hoe om gaan met de concurrentie? Doe het goede voor de doelgroep Doe dat waar u goed in bent Kies een concurrentiestrategie

Uw strategische keuzes De laagste kosten (Kruidvat) De beste kwaliteit (B&O) De intensiefste relatie (Van Lanschot Bankiers) Het beste individuele maatwerk (Rolls Royce) Het beste massa maatwerk (DELL) De machtigste strategische alliantie (Achmea) In de gehele markt of een deel daarvan

De stellingen

De belangrijkste uitdaging “Het SBO als spil van versterkte onderwijszorg” In 2012 is het Speciaal Basis Onderwijs als hét regionale onderwijszorgloket een krachtige eerste lijns onderwijszorgvoorziening waar kinderen, basisscholen en jeugdzorgpartners “thuisnabij” terecht kunnen. Kinderen kunnen er terecht voor passend onderwijs dat anderen niet op deze, onderscheidende wijze, kunnen bieden. De basisscholen kunnen er terecht voor de eigen versterking, op de niveau’s van kind en klas. Om hen in staat te stellen voor zoveel mogelijk kinderen zélf passende zorg en onderwijs te realiseren. De regionale jeugdzorgpartners vinden in het SBO de partner die het mogelijk maakt om tot goede samenwerking te komen met het regulier onderwijs. De wensen en behoeften van kinderen, basisscholen en jeugdzorgpartners vormen hierbij telkens weer het vertrekpunt voor de inzet van de kwaliteiten van het Speciaal Basis Onderwijs.

Het SBO heeft nú al alle benodigde kennis, kunde en kwaliteit in huis om deze uitdaging succesvol tegemoet te treden. Het gaat er de komende jaren vooral om deze kennis, kunde en kwaliteit actief en doelgericht zichtbaar te maken en beschikbaar te stellen: zowel binnen áls tussen de SBO scholen én aan de belangrijkste belanghebbenden: kinderen, ouders, leerkrachten en partners in de lokale en regionale onderwijszorgnetwerken. Het SBO is méér dan welke andere partij ook, toegerust om in 2012 de spil te zijn van de versterkte onderwijszorg.

Om tot de spil van de versterkte onderwijszorg te worden, heeft het SBO onderwijsprofessionals PLUS nodig. Dit zijn onderwijsprofessionals die er in slagen maatschappelijk ondernemend te zijn. Dit betekent vooral dat zij in hun dagelijkse ‘doen en laten’ in 2012 (1) veel meer aandacht besteden aan het gesprek met alle partijen in het regionale onderwijszorgnetwerk en (2) veel meer oplossingen formuleren voor problemen waarmee deze partijen in 2012 te maken hebben. Naast de klas wordt het regionale onderwijszorgnetwerk steeds meer het werkterrein van de SBO onderwijsprofessionals.

Praat niet over wat anderen voor het SBO kunnen doen, praat over wat het SBO voor anderen kan doen. Alleen vanuit deze houding is in 2012 een versterkt SBO mogelijk.