Polymeer gemodificeerd bitumen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strijd mee tegen digibetisme! In 15 vragen weet u waar u staat! Gebaseerd op studies van M. Prensky, CEO Games2train Uitgewerkt door prof. Dr. Knoikl,
Advertisements

Varen op zonne-energie
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Wat valt daar nog over te melden?
WELKOM Zet je naam in deze dia. Stel jezelf voor en vertel wat over jezelf. BV: Waarom werk je bij de NHS? Wat heb je zelf met het hart? Vertel ook waarom.
Ondergronds Bouwen Jan Moens Architect – Expert
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Performance behoeften bepalen de keuze van het bindmiddel
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
LTA is gewoon asfalt Marc Eijbersen CROW.
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
D4A en Toegankelijkheid
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Bitumen De basis van asfalt Tony De Jonghe Eurobitume.
Kabels en leidingen nabij watergangen
22 september 2011 Karin Michgels.
Asfalt en bitumendag 2010.
Thermische invloeden Prof. ir Nico Hendriks.
Hoe duurzaam wilt u ‘t hebben
Invloed bitumenkwaliteit op het ontwerp
Het is zwart en het plakt
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Bètaprojectweek.  Belanghebbenden Belangen  Fietsers leuke omgeving en veilige weg  Automobilisten brede weg  Voetganger leuke omgeving en veilige.
Portefeuillehoudersoverleg Wonen 10 november 2010 Cees Stoppelenburg Huisvesting Tijdelijke arbeidsmigranten.
Beoordeling Asfaltontwerpen
Opzoekings Centrum voor de wegenbouw
Re-search of Polymer Binder Jeroen Besamusca Kuwait Petroleum Re-search & Technology Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
(On)zekerheden bij het wegontwerp
Bitumeneigenschappen
CE-markering en proeven
Wegontwerp en healing Berwich Sluer BAM Wegen B.V.
Zonder oplossingen vragen op resultaat Groeidiamant of zeepbel?
Bitumen Jeroen besamusca Kuwait Petroleum.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Heijmans Infrastructuur B.V.
Nieuwsflitsen Jan Voskuilen RWS - DVS.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
STELCON MILIEUPRODUCTEN
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
Meerjarig onderhoud Presentatie Jos Oostveen
Betonoverlagingen op stalen bruggen
Zijn onze wegen klaar voor de toekomst?
De overslagbestendige dijk
Wat is een tropische orkaan?
Duiken op leeftijd Frank Tofield. Inleiding Fysiologie van veroudering Veroudering Veiligheid.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Funderingsmaterialen in de wegenbouw Christ van Gurp (KOACNPC)
Klimaatverandering en schade Alex Hoen, Verbond van Verzekeraars 4 februari 2016.
Gebonden funderingen Christ van Gurp (KOACNPC). Gebonden fundering Ongelimiteerde keuze uit basismaterialen Kleiachtige gronden Zand Hergebruikte bouwstoffen.
Beoordeling van bestaande constructies
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Inlichtingenbijeenkomst Prijsvraag: Naadbeschermers
Levensduur verlengend onderhoud
Transcript van de presentatie:

Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers

Polymeer gemodificeerd bitumen Vergroot duurzaamheid van wegen SBS: circa 70% van de polymeerbitumenmarkt Circa 500.000 ton SBS/jaar SBS vormt thermisch reversibel netwerk in bitumen

Belang van een continue polymeerrijke fase Bitumen + Asfalteenrijke fase continu Co-continuïteit van asfalteenrijke en polymeerrijke fasen Bitumen + Polymeerrijke fase continu Bitumen +

Effect continue polymeerrijke fase op vermoeiing

Doorgroeien van scheuren bij asfalteenrijke continue fase

Eindige elementen modellering referentie ongemodificeerd asfalt 250mm veel schade 5x meer spoorvorming dan hooggemodificeerde constructie nieuw 7.5% SBS gemodificeerd 150mm zeer beperkte schade (terwijl 40% dunner)

Versnelde praktijkproef National Centre for Asphalt Technology (NCAT) Ovaal circuit: 2.7 km lang 46 verschillende wegvakken 70 tons vrachtwagens rijden rond: 5 dagen per week 70 km/uur In 2 jaar: belasting van 10 miljoen ESALs Simulatie van 10 jaar zwaar verkeer

Wegvakopbouw en eerste resultaten Na 2 jaar en 10 miljoen ESALs: geen scheurvorming geen scheurvorming spoorvorming: 7.1 mm spoorvorming: 2.2 mm

‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt Tweede NCAT testvak ‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt DOT Oklahoma standaard reparatie SMA over geotextiel Gefaald na 3.5 miljoen ESALs Reparatie met Kraton™ 7.5% SBS Nog als nieuw na 5.3 miljoen ESALs May 2011 July 2010 September 2011

Van het Internet: Winter 2009/2010 leidt tot 3625 vorstschadeclaims Gevolgen overmatige vorstschade: • wegafsluitingen • hoge kosten voor Rijkswaterstaat • hoge maatschappelijke kosten • imagoschade

Winterschade ZOAB: testen en modelleren Technische Universiteit Delft en Kraton Polymers Research Winterschade voorkomen: beperk de bindmiddel stijfheid bij lage temperatuur maak stress-relaxatie mogelijk bij deze temperatuur Hooggemodificeerd bindmiddel: 15x langere levensduur dan standaard SBS gemodificeerd bindmiddel En nu?

Conclusies Unieke mogelijkheden met hooggemodificeerd bitumen: Verbeterde weerstand tegen spoorvorming en scheurvorming Verbeterde asfaltprestatie zonder de laag dikker te maken Significant langere levensduur met hooggemodificeerde overlaag Door LOT voorspelde significante levensduurverlenging ZOAB Potentiële directe kostenreductie door dunnere asfaltlaag Concept getest en gevalideerd