Polymeer gemodificeerd bitumen Erica Jellema Kraton Polymers
Polymeer gemodificeerd bitumen Vergroot duurzaamheid van wegen SBS: circa 70% van de polymeerbitumenmarkt Circa 500.000 ton SBS/jaar SBS vormt thermisch reversibel netwerk in bitumen
Belang van een continue polymeerrijke fase Bitumen + Asfalteenrijke fase continu Co-continuïteit van asfalteenrijke en polymeerrijke fasen Bitumen + Polymeerrijke fase continu Bitumen +
Effect continue polymeerrijke fase op vermoeiing
Doorgroeien van scheuren bij asfalteenrijke continue fase
Eindige elementen modellering referentie ongemodificeerd asfalt 250mm veel schade 5x meer spoorvorming dan hooggemodificeerde constructie nieuw 7.5% SBS gemodificeerd 150mm zeer beperkte schade (terwijl 40% dunner)
Versnelde praktijkproef National Centre for Asphalt Technology (NCAT) Ovaal circuit: 2.7 km lang 46 verschillende wegvakken 70 tons vrachtwagens rijden rond: 5 dagen per week 70 km/uur In 2 jaar: belasting van 10 miljoen ESALs Simulatie van 10 jaar zwaar verkeer
Wegvakopbouw en eerste resultaten Na 2 jaar en 10 miljoen ESALs: geen scheurvorming geen scheurvorming spoorvorming: 7.1 mm spoorvorming: 2.2 mm
‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt Tweede NCAT testvak ‘Mill and inlay’ met hooggemodificeerd asfalt DOT Oklahoma standaard reparatie SMA over geotextiel Gefaald na 3.5 miljoen ESALs Reparatie met Kraton™ 7.5% SBS Nog als nieuw na 5.3 miljoen ESALs May 2011 July 2010 September 2011
Van het Internet: Winter 2009/2010 leidt tot 3625 vorstschadeclaims Gevolgen overmatige vorstschade: • wegafsluitingen • hoge kosten voor Rijkswaterstaat • hoge maatschappelijke kosten • imagoschade
Winterschade ZOAB: testen en modelleren Technische Universiteit Delft en Kraton Polymers Research Winterschade voorkomen: beperk de bindmiddel stijfheid bij lage temperatuur maak stress-relaxatie mogelijk bij deze temperatuur Hooggemodificeerd bindmiddel: 15x langere levensduur dan standaard SBS gemodificeerd bindmiddel En nu?
Conclusies Unieke mogelijkheden met hooggemodificeerd bitumen: Verbeterde weerstand tegen spoorvorming en scheurvorming Verbeterde asfaltprestatie zonder de laag dikker te maken Significant langere levensduur met hooggemodificeerde overlaag Door LOT voorspelde significante levensduurverlenging ZOAB Potentiële directe kostenreductie door dunnere asfaltlaag Concept getest en gevalideerd