Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor verkeerskunde
Optimaliseren van het assortiment
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Monopolistische concurrentie
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Distributiedoelstellingen
Distributiestrategie
H8: Distributie.
PLANNING EN BUDGETTERING
Inleiding tot marktonderzoek
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Fase 1 Ken de (detail)handel
Aansturen logistieke werkzaamheden
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Nike Supply Chain Management
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
50.
Distributie kengetallen
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marketingplan [Productnaam]
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
[Productnaam] Marketingplan
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Goederenstroombeheersing
Logistieke bedrijfsprocessen
Het logistieke proces B
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Distributiebeleid Case: Gopher Publishers

De aard van de distributiekanalen Creatieve distributiesystemen -> concurrentievoordeel Vb. FedEx – koerierssector; Amazon.com - boekenwinkel via internet; Dell pc's via internet direct aan de consument ! Beslissingen mbt distributiekanalen (P van Plaats uit de marketingmix) leveren vaak LT-verbintenissen op In tegenstelling tot beslissingen mbt Prijs of Promotie. → goed doordachte beslissingen nemen voor nu en de toekomst

Kanaalontwerpbeslissingen Kanaalbeslissingen worden genomen als: Een bedrijf een nieuwe markt betreedt of als een bedrijf opstart → aanpassing aan de plaatselijke mogelijkheden mbt distributie Een bedrijf het distributiekanaal wil wijzigen → veranderen van de plaatselijke mogelijkheden mbt distributie

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

De behoefte aan consumentenservice analyseren Te onderzoeken (1): Wil de consument dicht bij huis kopen? Of is hij bereid naar een verder afgelegen centrale locatie te rijden? Of telefonisch, per post of per internet te bestellen? → Hoe meer het kanaal gecentraliseerd, des te uitgebreider kan de service zijn. Wensen de consumenten een snelle levering of zijn zij bereid te wachten? → Een snelle levering betekent een grotere service.

De behoefte aan consumentenservice analyseren Te onderzoeken (2): Geven de consumenten de voorkeur aan een breed assortiment of aan specialisatie? → Hoe groter het assortiment, des te hoger is het niveau van dienstverlening. Hebben de consumenten behoefte aan extra dienstverlening (levering, krediet, reparatie of installatie) of zoeken zij die elders? → Meer extra service betekent een hoger niveau van dienstverlening.

De behoefte aan consumentenservice analyseren ! Hoe hoger het serviceniveau → hoe hoger de kosten → hoe hoger de prijs van de verkochte producten Kosten haalbaar voor het bedrijf? Prijs haalbaar voor klanten? OPTIMALISATIE: service + prijs +kosten

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

De doelstellingen In de doelstellingen wordt vastgelegd: Op welke segmenten het bedrijf zich zal richten Welk dienstverleningsniveau het bedrijf zal aanbieden Hoe de kosten zullen beheerd worden (minimalisatie van de kosten gegeven het dienstverleningsniveau) rekening gehouden met: de aard van de producten, het beleid van het bedrijf, de tussenhandel, de concurrentie en de omgeving.

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

Kanaaldeelnemers selecteren Onderzoek de bestaande kanalen: het type tussenhandel, het aantal tussenhandelaren, De verantwoordelijkheden van elke afzonderlijke distribuant. Evalueren per distribuant: Hoe lang ze al bestaan, de grootte en de groei- en winstcijfers, het assortiment, de bereidheid tot samenwerking, de reputatie, de serviceverlening de locatie (+sfeer) en de gewenste exclusiviteitsbedingingen → KIES

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

Kanaaldeelnemers motiveren ! Een bedrijf verkoopt niet alleen via de tussenhandelaren maar ook aan en met hen = eerstelijnsklanten en partners → partner relationship management (PRM) = TRADE MARKETING = een langdurig partnerschap opbouwen met kanaaldeelnemers (om samen meer waarde te kunnen creëren)

Kanaaldeelnemers motiveren Accountmanagers en categorymanagers van producenten werken samen met de kanaaldeelnemers aan de planning van: de omzetdoelstellingen, voorraadniveaus, verkoopstrategieën, verkooptraining en reclame- en sales-promotiecampagnes.

Kanaalontwerpbeslissingen De verschillende kanaalontwerpbeslissingen bij penetratie van een nieuwe markt: Beslissen over de behoefte aan consumentenservice → na zorgvuldige analyse van de doelgroepen De doelstellingen van het kanaal vastleggen Kanaaldeelnemers selecteren op basis van doelstellingen → na analyse van de mogelijkheden en beperkingen van bestaande en/of nieuwe kanalen Hoe kanaaldeelnemers motiveren? Hoe kanaaldeelnemers evalueren en controleren?

Evaluatie en controle van de kanaaldeelnemers Streefprestaties vastleggen mbt: afzetquota, gemiddeld voorraadniveau, levertijd aan de klant, behandeling van beschadigde en verloren geraakte producten, samenwerking qua promotie trainingsprogramma's andere services EVALUEREN (distributiekengetalen) → BELONEN

Distributiekengetallen Geven informatie over: distributiespreiding of numerieke distributie: geeft het aantal verkooppunten binnen de productcategorie weer (Bv. 75%) marktbereik of gewogen distributie: geeft het aandeel van eigen verkooppunten in de markt weer (Bv. 65%) Selectie-indicator: verhouding tussen de grootte van de eigen verkooppunten en die van alle beschikbare verkooppunten (65%/75% = 0,87) <1 = kleinere verkoopputen, >1 grotere Omzetaandeel: geeft de grootte van de verkopen van het eigen product binnen de productcategorie bij 'zijn' verkooppunten (Bv. 25%) Marktaandeel: marktbereik x omzetaandeel (Bv. 65% x 25% = 16,25) → Nielsen / GfK

Kanaalorganisatie veranderen Waarom veranderen? Veranderingen in de externe omgeving: Bv. technologisch (internet, vervoer), economisch, cultureel, ... Verandering van (behoeften van) doelgroepen Veranderingen bij de concurrenten, distributeurs Fusie van bedrijven, e.a. Hoe veranderen? Cfr. 5-stappenplan voor nieuwe distributiekanalen – vanuit oogpunt van huidige situatie ! Kanaalconflicten

Internationale distributiekanalen opzetten Gevolgen voor distributiekanalen van 'Global distribution': Extra analyse, doelstellingen en beslissingen mbt: - is centraliseren van voorraden in Europa zinvol? - welke distributieactiviteiten kunnen het beste decentraal en welke centraal worden uitgevoerd? - welke verantwoordelijkheden worden centraal en decentraal belegd? - welke logistieke dienstverleners kunnen helpen? - welk deel van de distributiekosten nemen de nationale organisaties voor hun rekening? Internationaal = extra moeilijkheidsgraad ! Landelijk mogelijk grote verschillen