Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Flipping the classroom
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Van idee tot digitaal materiaal
Rekenen Seizoen
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Collectief portfolio groep 3
Studiedagen LeerlijnenWiki 9 en 10 september 2010.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Kansrijke combinatiegroepen
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Vernieuwingen software Taalverhaal.nu
Online Plusonderwijs ontvangst
Rekenmethodes.
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Voor leesplezier én resultaat!
Onze nieuwe rekenmethode
Informatie-avond groep 4-5
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Werken met de Stercollecties
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Info avond groep 3 17 september 2015
Juf Theda juf Claudia
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
de functionele reken-wiskundemethode
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Hello World.
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Taal actief 3.
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Brandaan.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Bedrijvigheid in de lessen economie!
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Onze rekenmethode.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8 Alles telt is dé rekenmethode voor groep 1 tot en met 8 waarmee u het beste uit elke leerling haalt. Met deze methode heeft u iets unieks in handen. Want met Alles telt biedt u elke leerling een rekenuitdaging op eigen niveau, heeft u voor elke leerling meer tijd en bent u verzekerd van stevige herhaling en onderhoud van het geleerde. De feiten van Alles telt: U heeft optimale differentiatiemogelijkheden U heeft voor elke leerling meer tijd U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud

Feit 1 U heeft optimale differentiatiemogelijkheden 3 leerroutes in het basismateriaal: minimum, regulier en plus Bij elke opgave een verwijzing naar de moeilijkheidsgraad, zodat elke leerling zijn eigen leerroute kan volgen Taaltips in de handleiding voor leestaalzwakke leerlingen Plusschriften voor de snelle leerlingen In MSP bij elke groep actuele opdrachten als verrijking bij Alles telt. De opdrachten sluiten aan bij de inhoud en het plusniveau van Alles telt Maatschriften voor de zwakkere rekenaars (vervangt werkschrift) Toets- en oefensoftware op maat Tempodifferentiatie: ‘even snel’, ‘verder’ en ‘plus’ pagina’s

Feit 1 U heeft optimale differentiatiemogelijkheden Gezamenlijke instructie Vervangend voor zwakke leerlingen (maatschrift vervangt werkschrift) minimum traject regulier traject plus traject Aanvullend voor plusleerlingen

Feit 2 U heeft meer tijd voor elke leerling De slimme online lesomgeving van Alles telt neemt u werk uit handen waardoor u meer tijd heeft voor elke leerling. Met 1 druk op de knop stelt u rapportages samen U heeft direct zicht op de resultaten van een leerling en van de hele groep U heeft direct zicht op de resultaten per leerlijn of per blok Oefensoftware staat automatisch klaar per leerling Automatische groeps- en handelingsplannen op maat op basis van toetsresultaten. Eenvoudig wisselen tussen verschillende groepen

Feit 2 U heeft meer tijd voor elke leerling

Feit 3 U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud Door de continuïteit van herhaling en onderhoud beklijft de lesstof bij elke leerling. Continuïteit en onderhoud zijn als volgt ingebed: Elke les start met 5 à 10 minuten hoofdrekenen, ook op het digibord Elke les heeft herhalingsopgaven Oefenen en herhalen met de oefensoftware Les 5, 10, 15, 20 en 25 zijn helemaal gewijd aan oefenen en herhalen Samen gevarieerd oefenen met de Kwismeester

Feit 3 U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud Ondersteuning instructies door uitleganimaties op het digibord in de oefensoftware Op het digibord: leerdoelen en activeren voorkennis

Opbouw leerjaar Blok 1 Blok 2 Blok 3 Blok 4 Blok 5 Blok 6 5 lesweken 1 toetsweek

Opbouw van een blok Blok 5 lesweken 2 leerkrachtgebonden lessen 3 verwerkingslessen 1 toetsweek Afname van de toets Diagnostische gesprekken Remediëring Herhaling en verrijking

Opbouw van een lesweek Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Interactieve instructie Verwerkings-les Herhalen en oefenen Leerkracht-gebonden Zelfstandig werken Tijd voor instructie op maat Tijd voor tussentijdse evaluatie De blokken bestaan uit 5 lesweken. Elke vijfde dag kan ook gebruikt worden voor een tussentijdse evaluatie (met normering en aanwijzingen in de handleiding). De afwisseling leerkrachtgebonden – zelfstandig werken is handig in de combinatiegroep. Tegelijkertijd kan die zelfstandig werkenles ook gebruikt voor extra instructie op maat. Voor de combinatiegroep kan dit door de zwakke leerlingen dan aan de oefensoftware te zetten, waar automatisch oefensessies op maat klaarstaan incl. de instructie van de vorige dag nog eens in een animatie. Het is ook eenvoudig om met Alles telt te werken met het IGDI model. En daardoor elke dag instructie te geven. IGDI staat voor: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Een instructiemodel waarbij door wetenschappelijk onderzoek vast is komen te staan dat het leerrendement zeer groot is. Doel van het IGDI-model is dat de basisstrategieën voor het beheersen van bepaalde leerstof door alle leerlingen wordt beheerst. Het IGDI-model bij Alles telt biedt leerkrachten effectieve ondersteuning bij het toepassen van dit model. Ook in combinatiegroepen. De toepassing van het IGDI model bij Alles telt is beschreven in een overzichtelijk document. Mogelijkheid voor elk dag instructie met het IGDI-model

Opbouw van een toetsweek Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Toetsafname Remediëren Herhalen Verrijken Digitaal/ Toetsschrift/ Kopieerblad Kopieerbladen/ Oefensoftware op maat

Opbouw van een les Leerkrachtgebonden Zelfstandig werken Introductie 5 minuten Instructie 20 minuten Verwerking/instuctie op maat 15 minuten 30 minuten Evaluatie

Volgen en sturen door zicht op het rekenresultaat Met Alles telt kunt u het leerproces van uw leerlingen uitstekend volgen en sturen. U krijgt inzicht in de rekenresultaten door de toetsen en signaleringslessen. Zicht op de resultaten door systematische toetsing: Signaleringslessen (les 5, 10, 15, 20, 25) Signaleringstoetsen per blok Beheersingstoetsen (na blok 2, 4, 6)

Volgen en sturen met de online lesomgeving de Methodestartpagina Snel op te roepen van overzichtelijke rapportages per groep / per leerling per blok / per leerlijn Heldere advisering groepsplan op maat handelingsplan per leerling Oefenstof automatisch klaargezet per leerling in oefensoftware herhalingsblad per leerlijn Bekijk de demo van de Methodestartpagina

Zicht op het leerproces en meer tijd per leerling

Kleuterpakket Start met rekenen in groep 1 en 2. Alles telt biedt u het Kleuterpakket, bestaande uit: Ideeënmap, ingedeeld op thema en werkvormen Vertelplaten bij de thema’s Oefen- en digibordsoftware Activiteitenregistratie op basis van SLO doelen

Wilt u meer zien? Bekijk: De video over de Methodestartpagina De demo van het Digitale schoolbord Vraag aan: De methodewijzer De zichtzending De proeflicentie De proeflessen Een voorbeeldofferte

Met Alles telt: Heeft u optimale differentiatiemogelijkheden Heeft u meer tijd voor elke leerling Heeft u continuïteit van herhaling en onderhoud Hartelijk dank voor uw aandacht.