Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8 Alles telt is dé rekenmethode voor groep 1 tot en met 8 waarmee u het beste uit elke leerling haalt. Met deze methode heeft u iets unieks in handen. Want met Alles telt biedt u elke leerling een rekenuitdaging op eigen niveau, heeft u voor elke leerling meer tijd en bent u verzekerd van stevige herhaling en onderhoud van het geleerde. De feiten van Alles telt: U heeft optimale differentiatiemogelijkheden U heeft voor elke leerling meer tijd U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud
Feit 1 U heeft optimale differentiatiemogelijkheden 3 leerroutes in het basismateriaal: minimum, regulier en plus Bij elke opgave een verwijzing naar de moeilijkheidsgraad, zodat elke leerling zijn eigen leerroute kan volgen Taaltips in de handleiding voor leestaalzwakke leerlingen Plusschriften voor de snelle leerlingen In MSP bij elke groep actuele opdrachten als verrijking bij Alles telt. De opdrachten sluiten aan bij de inhoud en het plusniveau van Alles telt Maatschriften voor de zwakkere rekenaars (vervangt werkschrift) Toets- en oefensoftware op maat Tempodifferentiatie: ‘even snel’, ‘verder’ en ‘plus’ pagina’s
Feit 1 U heeft optimale differentiatiemogelijkheden Gezamenlijke instructie Vervangend voor zwakke leerlingen (maatschrift vervangt werkschrift) minimum traject regulier traject plus traject Aanvullend voor plusleerlingen
Feit 2 U heeft meer tijd voor elke leerling De slimme online lesomgeving van Alles telt neemt u werk uit handen waardoor u meer tijd heeft voor elke leerling. Met 1 druk op de knop stelt u rapportages samen U heeft direct zicht op de resultaten van een leerling en van de hele groep U heeft direct zicht op de resultaten per leerlijn of per blok Oefensoftware staat automatisch klaar per leerling Automatische groeps- en handelingsplannen op maat op basis van toetsresultaten. Eenvoudig wisselen tussen verschillende groepen
Feit 2 U heeft meer tijd voor elke leerling
Feit 3 U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud Door de continuïteit van herhaling en onderhoud beklijft de lesstof bij elke leerling. Continuïteit en onderhoud zijn als volgt ingebed: Elke les start met 5 à 10 minuten hoofdrekenen, ook op het digibord Elke les heeft herhalingsopgaven Oefenen en herhalen met de oefensoftware Les 5, 10, 15, 20 en 25 zijn helemaal gewijd aan oefenen en herhalen Samen gevarieerd oefenen met de Kwismeester
Feit 3 U heeft continuïteit van herhaling en onderhoud Ondersteuning instructies door uitleganimaties op het digibord in de oefensoftware Op het digibord: leerdoelen en activeren voorkennis
Opbouw leerjaar Blok 1 Blok 2 Blok 3 Blok 4 Blok 5 Blok 6 5 lesweken 1 toetsweek
Opbouw van een blok Blok 5 lesweken 2 leerkrachtgebonden lessen 3 verwerkingslessen 1 toetsweek Afname van de toets Diagnostische gesprekken Remediëring Herhaling en verrijking
Opbouw van een lesweek Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Interactieve instructie Verwerkings-les Herhalen en oefenen Leerkracht-gebonden Zelfstandig werken Tijd voor instructie op maat Tijd voor tussentijdse evaluatie De blokken bestaan uit 5 lesweken. Elke vijfde dag kan ook gebruikt worden voor een tussentijdse evaluatie (met normering en aanwijzingen in de handleiding). De afwisseling leerkrachtgebonden – zelfstandig werken is handig in de combinatiegroep. Tegelijkertijd kan die zelfstandig werkenles ook gebruikt voor extra instructie op maat. Voor de combinatiegroep kan dit door de zwakke leerlingen dan aan de oefensoftware te zetten, waar automatisch oefensessies op maat klaarstaan incl. de instructie van de vorige dag nog eens in een animatie. Het is ook eenvoudig om met Alles telt te werken met het IGDI model. En daardoor elke dag instructie te geven. IGDI staat voor: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Een instructiemodel waarbij door wetenschappelijk onderzoek vast is komen te staan dat het leerrendement zeer groot is. Doel van het IGDI-model is dat de basisstrategieën voor het beheersen van bepaalde leerstof door alle leerlingen wordt beheerst. Het IGDI-model bij Alles telt biedt leerkrachten effectieve ondersteuning bij het toepassen van dit model. Ook in combinatiegroepen. De toepassing van het IGDI model bij Alles telt is beschreven in een overzichtelijk document. Mogelijkheid voor elk dag instructie met het IGDI-model
Opbouw van een toetsweek Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Toetsafname Remediëren Herhalen Verrijken Digitaal/ Toetsschrift/ Kopieerblad Kopieerbladen/ Oefensoftware op maat
Opbouw van een les Leerkrachtgebonden Zelfstandig werken Introductie 5 minuten Instructie 20 minuten Verwerking/instuctie op maat 15 minuten 30 minuten Evaluatie
Volgen en sturen door zicht op het rekenresultaat Met Alles telt kunt u het leerproces van uw leerlingen uitstekend volgen en sturen. U krijgt inzicht in de rekenresultaten door de toetsen en signaleringslessen. Zicht op de resultaten door systematische toetsing: Signaleringslessen (les 5, 10, 15, 20, 25) Signaleringstoetsen per blok Beheersingstoetsen (na blok 2, 4, 6)
Volgen en sturen met de online lesomgeving de Methodestartpagina Snel op te roepen van overzichtelijke rapportages per groep / per leerling per blok / per leerlijn Heldere advisering groepsplan op maat handelingsplan per leerling Oefenstof automatisch klaargezet per leerling in oefensoftware herhalingsblad per leerlijn Bekijk de demo van de Methodestartpagina
Zicht op het leerproces en meer tijd per leerling
Kleuterpakket Start met rekenen in groep 1 en 2. Alles telt biedt u het Kleuterpakket, bestaande uit: Ideeënmap, ingedeeld op thema en werkvormen Vertelplaten bij de thema’s Oefen- en digibordsoftware Activiteitenregistratie op basis van SLO doelen
Wilt u meer zien? Bekijk: De video over de Methodestartpagina De demo van het Digitale schoolbord Vraag aan: De methodewijzer De zichtzending De proeflicentie De proeflessen Een voorbeeldofferte
Met Alles telt: Heeft u optimale differentiatiemogelijkheden Heeft u meer tijd voor elke leerling Heeft u continuïteit van herhaling en onderhoud Hartelijk dank voor uw aandacht.