Veiligheid in transport & mobiliteit R. Koning, W. van Heusden & J. Wallaard
Criteria • Duidelijke presentatie • Interactie met gegadigden • Uit de presentatie moet blijken dat de presentatoren grondig onderzoek hebben verricht.
Verkeersonveiligheid Achmea.nl
Nederland in getallen Het aantal (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 1970 A B C Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen Het aantal (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 1970 A B C Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen Het aantal (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 2010 A. 640 B. 880 C Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen Het aantal (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 2010 A. 640 B. 880 C Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen In welke provincie vielen de meeste (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 2010 A.Noord-Holland B. Noord-Brabant C. Groningen Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen In welke provincie vielen de meeste (gerapporteerde) verkeersdoden in Nederland in 2010 A.Noord-Holland B. Noord-Brabant C. Groningen Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen Bij welk vervoersmiddel zijn de minste doden te betreuren? A.Fiets B. Motorfiets C. Bromfiets Nieuwsbladnof.nl
Nederland in getallen Bij welk vervoersmiddel zijn de minste doden te betreuren? A.Fiets B. Motorfiets C. Bromfiets Nieuwsbladnof.nl
Statistieken (2010) Omroepbrabant.nl Fransnieuws.com
FTVO/VOA Omroepzuidplas.nl
Subjectieve onveiligheid jcvaught.wordpress.com
Toekomst Topspeed.com
Transport per spoor Spoorwegmaterieel.nl
Amsterdam 2012 Vorkskrant.nl
Lichtseinen Wikipedia.org/wiki/spoorwegen
Werking lichtseinen wikipedia.org/wiki/Spoorwegsein
Vraag • Sinds wanneer worden lichtseinen gebruikt? A.1920 B.1935 C.1950 D.1955 E.1960 F.1962
Harmelen
ATB-EG wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
Doorgeven van snelheid wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie
Vraag • Wat gebeurt er als een trein niet harder kan dan 130km/h? A.Dan zal evengoed het gele sein te zien zijn met 120 pulsen per minuut B.De treinen worden aangepast zodat het wel haalbaar is C.De trein mag niet op het traject rijden D.De trein krijg het groene sein: volle materieelsnelheid E.Trein rijd door, maar de machinist moet goed achterom kijken of er geen trein van achter komt. F.Alle treinen rijden harder dan 130 km/h
Amsterdam
Nadelen ATB-EG
ATB-vv
Missen rood sein
Terugblik Amsterdam 2012 Vorkskrant.nl
Veiligheidsmaatregelen welke maatregel die bij de auto goed werkt overweegt men toe te passen bij de trein? a)Lane keeping. b)Veiligheidsgordel. c)Een dodehoekspiegel. d)De airbag.
European Train Control System
Baanvakken met ETCS
Wintermaatregelen
Gelinstallatie
Wisselverwarmingssysteem
Is dit de toekomst? a.Treinverkeer moet serieus genomen worden, het is geen speelgoed. b.Er gebeuren minder ongelukken als de trein volledig automatisch bestuurd wordt. c.Ouderwetse seinen, gewoon met een rood licht langs de baan, is uiteindelijk toch het veiligst. d.Machinisten moeten eerst oefenen met een schaalmodel.
Bedankt voor uw aandacht • Bronnen verkeersonveiligheid: - Wikipedia, Verkeersonveiligheid (2012). Geraadpleegd op 16 december OECD/ITF, IRTAD International transport forum (Z.D.). Geraadpleegd op 16 december Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS – Verkeer en vervoer (2012). Geraadpleegd op 16 december Wikipedia, Verkeers Ongevallen Analyse (2012). Geraadpleegd op 16 december SWOV, Subjectieve verkeersonveiligheden-factsheet (2012). Geraadpleegd op 16 december • Bronnen transport per spoor: - Wikipedia, European Train Control System. Geraadpleegd op 16 december Marc r. Pieters, ATB vv. Geraadpleegd op 15 december SpoorPro, Wisselverwarmingssysteem. Geraadpleegd op 17 december volkskrant, treinongeluk amsterdam. Geraadpleegd op 15 december dag-voor-het-spoor.dhtml - SpoorPro, STS-Passages. Geraadpleegd op 15 december