Master Communicatiewetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Samen werken aan een duurzame civil society
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Wil Weg Dagen Voorlichting Internationalisering Sociologie
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Engelse Taal en Cultuur
Faculteit Sociale Wetenschappen
Portfolio Faculteit der Letteren
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Radboud Universiteit Nijmegen
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Professionele ontwikkeling
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.
Enkele voorbeelden.
Samen werken aan een gezonde regio!
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Honoursonderwijs in HBO
De eisen aan de (aankomende) student
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Kennismanagement & Sociale media
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Startcollege B2 Psychologie
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
TRENDS 2014 Hafida
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Premasters Communicatie- en Informatiewetenschappen Communicatie en Beïnvloeding International Business Communication Mw. Lucie Botterhuis - studieadviseur.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Instructie studieplanning Bachelor 2/3 De invulling van jouw Bachelor programma.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Master studieadviseur Joleen de Jong
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Workshop academisch schrijven
Informatie over universitaire bacheloropleidingen
Maatschappij Wetenschappen
Opleiding, onderzoek en werkveld
Enkele interessante vragen!
Transparantie over Toegang master
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Master Communicatiewetenschap Faculteit der Sociale Wetenschappen Dr. Liesbeth Hermans Student: Jasper Peeters

Vandaag Communicatiewetenschap Masterspecialisaties Voorbereidende minoren Toelatingsprocedure Beroepsperspectieven facebook.com/communicatiewetenschapnijmegen linkedin.com/groups/Communicatiewetenschap-Nijmegen Twitter: @CW-RU

Communicatiewetenschap in Nijmegen Sterk samenhangend programma waarin alles aan bod komt over de werking van media Kenmerkend voor Nijmegen is dat een gecombineerde gedragswetenschappelijke en maatschappijwetenschappelijke benadering centraal staat: aan de ene kant wordt gekeken naar de individuele verwerking en effecten van mediaboodschappen en aan de andere kant aandacht is voor de sociale context waarbinnen die mediaboodschappen worden gemaakt en gebruikt.

Één Masterdiploma Communicatiewetenschap met keuze uit 2 masterspecialisaties Media & Beïnvloeding Media, Journalistiek & Nieuwsgebruik Sluiten aan bij werkveld van CW-ers Belangrijke onderzoeksthema’s Communicatiewetenschap

Programma

Gezamenlijk programma Wetenschapscommunicatie berichten uit de ivoren toren: schrijven voor een lekenpubliek Héléne van Beek Merel van Ommen Onderzoeksmethoden

Masterspecialisatie Media, Journalistiek en nieuwsgebruik Theorie, onderzoek en praktijk naar nieuws en informatie- overdracht Het professionele handelen van informatieprofessionals/journalisten De inhoud van het nieuws/informatie De wijze waarop gebruikers nieuws/informatie verwerken

Programma Onderdeel Inhoud Theorie Journalistiek en samenleving in transitie Nieuws als journalistiek product Actuele vraagstukken De informatie-explosie, nieuwsconsumptie, en nieuwsverwerking Internet en sociale media in de journalistiek Praktijkopdracht Praktijkproject: Onderzoek bij een nieuwsredactie Thesis Individueel afstudeerproject

Theorie 1: Journalistiek en samenleving in transitie Maatschappelijke informatievoorziening (publieke opinie, openbaarheid) Normatieve aspecten van professionele ethiek; diversiteit transparantie de rol van het publiek. 2: Nieuws als journalistiek product Journalism Studies: nieuwsproductie, nieuwsinhoud en nieuwsverwerking

Veld: actuele problemen 1: De informatie-explosie, nieuwsconsumptie, en nieuwsverwerking Gevolgen toegenomen beschikbare informatie binnen onze samenleving 2: Internet en sociale media in de journalistiek Gevolgen van internet en sociale media: productie, gebruik en inhoud

Praktijkproject: Onderzoek op een nieuwsredactie Student maakt kennis met de dagelijkse praktijk van een nieuwsredactie; observaties, interviews. Onderzoek rond organisatieprobleem. Buzzproject regionale media http://nos.nl/op3/video/574138-mensen-hebben-privacyallergie.html

Gastcolleges/workshops door journalisten uit het werkveld

Media, Journalistiek en nieuwsgebruik: Thesis/onderzoeksthema’s Mulltitasken Geïnformeerde burger (?) Informatie-overload Veranderende rol journalisten

Media, Journalistiek en nieuwsgebruik Thesisthema’s: Professionaliteit van de beroepsgroep Innovatie en journalistiek Effecten van brongebruik/emoties in nieuws etc Jongeren en nieuws (gebruik en verwerking) Gevolgen van mulltitasken op verwerking nieuws Constructie van de werkelijkheid in het nieuws

Media, Journalistiek en nieuwsgebruik Thesisonderwerpen: Beautyblogs: het model voor de journalistiek? Een onderzoek naar motieven om beautyblogs te lezen   Follow the leader Een netwerkanalytisch onderzoek naar het professionele relatienetwerk van journalisten op Twitter DeBuzz: Burgeroffensief of liever innovatief? Een onderzoek naar de publieksopvattingen over deBuzz en de regionale journalistiek Burgerbronnen in nieuwsberichten De effecten van verschillende typen burgerbronnen in, en de nabijheid van een nieuwsbericht Van Zonnekoning tot Goddelijke dikkerd Een inhoudsanalyse naar het gebruik van raciale stereotypen in Nederlandse dagbladen

Jireel Verhage Van Zonnekoning tot Goddelijke dikkerd Een inhoudsanalyse naar het gebruik van raciale stereotypen in Nederlandse dagbladen

Waar je het allemaal voor doet Aan de slag bij: Nieuwsmedia, uitgevers Communicatie- en onderzoeksbureau’s Overheids- en nonprofitinstellingen Freelancer; zelfstandig ondernemer maar ook communicatie bureaus, voorlichting… Of door in de wetenschap: Research master / PhD

Masterspecialisatie Media en Beinvloeding Theorie, onderzoek en praktijk van strategische en persuasieve communicatie Zowel commerciële als maatschappelijke doelstellingen Focus op onderliggende processen (hoe werkt het?) Rol van sociaal-culturele context in het beïnvloedingsproces Ontwikkelingen in het medialandschap: innovatieve mediatechnologieën (bijv. smartphones en tablets) Oog voor de “echte wereld”: relevantie voor maatschappij en bedrijfsleven

Media, communicatie en beïnvloeding Afsluitende werkstukken Beïnvloeding in entertainment media laten zien als voorbeeld Spel Crunch Time https://www.youtube.com/watch?v=hdVqDkou-VM https://www.youtube.com/watch?v=o2nK89zlHI0

Thema’s Onderdeel Inhoud Theorie Persuasion in the social context Beïnvloeding in entertainment-media Actuele vraagstukken Weerstand tegen beïnvloeding Innovaties in marketingcommunicatie Praktijkopdracht Company-meets-student Thesis Individueel afstudeerproject Verder ook: onderzoeksdesign & analyse, wetenschapscommunicatie

Theorie 1: Persuasion in the social context Mediagebruik in sociale context Sociale beïnvloeding (bijv. via sociale media) Sociale gevolgen voor individu en maatschappij: collectief wereldbeeld, moraal, identiteit 2: Beïnvloeding in entertainment-media Geïntegreerde vormen van persuasieve communicatie Bijvoorbeeld: Brand placement Advergames Entertainment-education

Veld: Actuele vragen 1: Weerstand tegen beïnvloeding Waar beïnvloeding is…is weerstand Hoe kan de ontvanger geholpen worden om meer weerstand te bieden aan bepaalde boodschappen? Wat kan de zender (in de boodschap) doen om weerstand ten opzichte van de boodschap te verkleinen? 2: innovaties in marketingcommunicatie Ontwikkelingen in medialandschap: Location-based marketing Augmented reality Behavioral targeting (social media) Viral marketing Etc.

Communicatie in de praktijk: Student meets Company Focusgroeponderzoek rond marketing- of organisatieprobleem

Media & Beïnvloeding Thesis Thema’s: Jonge Consument Reclamevermijding Narratieve reclame Social marketing

Thesis onderwerpen voorbeelden Een originele boodschap doet waarderen & communiceren: De invloed van guerrillamarketing op jongeren Waargenomen effecten van gepersonaliseerde reclame op Facebook door tieners Kracht van Merkassociaties: Een onderzoek naar processen die een rol spelen bij het tot stand komen van merkassociaties bij jonge consumenten Before its in fashion its in Vogue, een kwalitatief onderzoek naar verschuivingen binnen de mode-industrie als gevolg van de opkomst van modeblogs. WIVAH, een onderzoek naar sneakerliefhebbers op online sneakerfora.(Wat Ik Vandaag Aanheb) The impact of prosocial behavior in television news on children's prosocial behavior

Waar je het allemaal voor doet Aan de slag als: Beleids- of communicatieadviseur Communicatieonderzoeker Etc. Of door in de wetenschap: Research master / PhD

Instroom in master communicatiewetenschap Communicatiewetenschap bachelor Nederlandse Universiteit hebben zonder meer toegang tot beide masterspecialisaties Overig: afhankelijk van vooropleiding twee routes: 1. Voorbereidende minoren voor specifieke masterspecialisatie [2. Pre-master toelating tot beide masterspecialisaties]

Route 1: Voorbereidende minoren Bereidt voor op specifieke masterspecialisatie Voor wie? Studenten met een verwante WO-bachelor: Sociale wetenschappen: sociologie, culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, pedagogiek en onderwijskunde, psychologie Letteren: Communicatie- en Informatiewetenschappen, Geschiedenis*, Nederlands* Managementwetenschappen: Politicologie* * alleen masterspecialisatie Media, journalistiek en nieuwsgebruik 29

Route 1: Voorbereidende minoren Minoren met omvang van 18-30 ec, afhankelijk van voorkennis: veelal Inleiding in de CW, veldvakken… Te behalen tijdens eigen bachelor Toestemming via studieadviseur CW 30

Route 2: Toelatingsprocedure premaster Voorwaarden: In bezit van WO/HBO bachelordiploma Voldoen aan wiskunde-eis wiskunde toets is 6 juni 12.45-15.30 http://www.ru.nl/pwo/onderwijs/bachelor/bacheloropleiding/wiskundetoets-hbo/ Schrijf-eis Motivatie Ongeveer 25 plekken Eenmalige wiskundetoets en schrijftoets Brief examencommissie: voor 1 juli 2013 Kopie diploma + cijferlijst (of verklaring) Bewijsstuk wiskunde-eis Werkstuk/scriptie of bewijsstuk taaltoets Motivatiebrief half juli bericht over toelating 31

Route 2: Pre-master (60ec = 1 studiejaar) Theorie Inleiding in de CW Theorieën Mediaboodschappen Theorieën Media-effecten Media, Journalistiek en Beleid Veld Strategische Communicatie Media, Cultuur en Gemeenschap Onderzoek - Methoden van Onderzoek B - Statistiek A + B Integratie: theorie en onderzoek Leerproject 2: kwalitatief onderzoek

Aansluiting HBO-WO Grote overgang: - andere manier van denken: know how- know why - veel zelfstudie: discipline Engelse / Nederlandse literatuur (60 / 40)

Waarom Nijmegen? Communicatiewetenschap in Nijmegen: Master met gedragsgeoriënteerde en maatschappijgeoriënteerde benadering Goede begeleiding door docenten/korte lijnen Sterk samenhangend programma Koppeling praktijk Goede beoordeling door studenten in Elsevier en Keuzegids Nijmegen als studentenstad studievereniging

Bedankt voor jullie aandacht! Studieadviseur Esther Marsman: E.Marsman@maw.ru.nl Verdere informatie? Neem een brochure mee  Meer informatie over de opleiding,voorlichtingsactiviteiten en aanmelding vind je op: www.studereninnijmegen.nl facebook.com/communicatiewetenschapnijmegen linkedin.com/groups/Communicatiewetenschap-Nijmegen Twitter: @CW-RU