Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Masterproef DGK
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Inleiding en Ontwerpen voor het semantische web : 2 cursussen
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Linked Open Data – Een inleiding Raf Guns
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Informatiebeheer.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Conversie programma’s Woensdag 12 januari Wat is conversie? Het omzetten van een media-file (tekst, geluid, foto, video) van het ene formaat naar.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Datavisualisatie als informatie: research into design
ONLINE VERBONDEN EN INTELLIGENTE COMPUTERS Semantisch web Tom Schurmans Gunter Fransen Nand Truyen Nele Lieben.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Media en creativiteit Herfst les 3.
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Medmec04 Engagement.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Datavisualisatie: design > flow minor I research Crosslab winter 2011 I
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Social work Week 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het onderzoeksverslag
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Participatory Action Research
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie: design > relationeel visualiseren: semantisch web minor I research Crosslab winter 2011 I 121211

12 dec 11 Datavisualisatie > design > betekenis thema: semantische verbanden bespreking opdracht 2 en 3 bespreking onderzoeksopzet

opdracht 2: bespreking 5 dec 11 research Definieer metafoor volgens Lakoff / Johnson. Zoek 3 metaforen die een herkenbare culturele betekenis hebben. Omschrijf deze betekenis en onderzoek de oorsprong van deze metafoor. Analyseer voor welk doel / doelgroep deze worden gebruikt. Zoek een specifiek artikel over datavisualisatie en metaforen. lezen George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors We Live By, (1980), p103-114 http://www.pineforge.com/upm-data/6031_Chapter_10_O'Brien_I_Proof_5.pdf formuleer een voorlopige onderzoeksopzet [1 A4] - specificeer je onderzoeksvraag a.h.v. design - hoe ga je dit onderzoeken / welke bronnen? / welk fieldresearch?

vraag vorige les: Hoe ontwerp je flow / gedrag in een datavisualisatie? eigenschappen van flow: user complete concentrated involvement in the task a sense of ecstasy - of being outside everyday reality great inner clarity - knowledge of what needs to be done knowledge that the activity is doable a feeling of timelessness intrinsic motivation

flow model Csikszentmihalyi [1990]

opdracht 3: bespreking les 12 december flow Definieer ‘flow’ en onderzoek de werking. Hoe wordt flow in een statische en een dynamische visualisatie gecreëerd? Vergelijk 1 infographic met 1 datavisualisatie die beide voor hetzelfde doel zijn gemaakt en beschrijf hoe de informatiestroom is ontworpen [volgens de uitgangspunten van het flow model!]. onderzoeksverslag Maak een opzet voor je onderzoeksverslag met als kernvraag: welke rol speelt design [metafoor, flow] in relatie tot jouw onderzoeksvraag? [aanscherping onderzoeksvraag] - aanpak: hoe ga je dit thema onderzoeken?

lezen: Lev Manovich, Jeremy Douglass, Visualizing temporal patterns in visual media, 2010, p. 1 -6 http://softwarestudies.com/cultural_analytics/visualizing_temporal_patterns.pdf bestuderen http://boxesandarrows.com/view/design-for-emotion http://reload1.noorderlicht.vpro.nl/dossiers/10720669/hoofdstuk/10726907/

onderzoeksopzet: onderzoeksdocument 1500 woorden onderzoeksontwerp: 0. kwartaal 1: vooronderzoek / inventarisatie, actueel debat 1. onderzoeksvraag: specificeren m.b.t 1 aspect design 2. concept: aanvullend bronnenonderzoek [deskresearch] - wat is het theoretische kader? welke methode? - reflecteren, reflectie verwerken in concept praktijkopdr. 3. uitvoering: nieuwe data verzamelen [fieldresearch] - welke data heb je nodig voor je onderzoek? - experimenteren, veldonderzoek, interviews, case analyse - reflecteren, reflectie verwerken in document EN praktijkopdr. 4. concluderen / reflecteren

stappenplan 3. aanscherping onderzoeksvraag / opzet 4. uitvoeren onderzoek: les 2 - 6 > doel: beantwoorden onderzoeksvraag > data verzamelen: welke data heb je nodig voor je onderzoek? > fieldresearch [case analyse,experimenteren, interviews etc.] > reflecteren 5. concluderen : les 7-8 - verwerk de conclusies in je praktijkopdracht / onderzoeksdoc.

model onderzoeksverslag inleiding / motivatie onderzoeksvraag: onderbouwing incl. bronnen [wie zegt wat] concept / theoretisch kader 4. aanpak / methode: welke informatie om je vraag te beantwoorden? 5. uitvoering: analyse van deze informatie 6. conclusie / reflectie 7. literatuurlijst

> Data design: semantic web betekenisverbanden leggen en visualiseren > hoe kunnen we relaties in informatie visualiseren? The Semantic Web is not a separate Web but an extension of the current one, in which information is given well-defined meaning, better enabling computers and people to work in cooperation. It is a source to retrieve information from the web (using the web spiders from RDF files) and access the data through Semantic Web Agents or Semantic Web Services. The semantic web, Tim Berners Lee, The Scientific American, 2001 http://www.youtube.com/watch?v=HeUrEh-nqtU

betekenisverbanden leggen: inhoudelijke relaties tussen data semantisch: betekenisverbanden leggen: inhoudelijke relaties tussen data semantic web, web 3.0’ [marketing term] Tim Berners Lee uitvinder www / Cern http://www.w3.org/People/Berners-Lee/ - vervolg op www http://www.w3.org/2001/sw/ inhoudelijke structurering: ontologie Een strikt en uitputtend schema voor een bepaald onderwerpsdomein, meestal in een hierarchische structuur, die alle relevante grootheden en hun relaties bevat, alsmede de regels waaraan die grootheden en relaties binnen dat domein voldoen. -> computer kan relaties tussen data vinden

inhoudelijke structurering / metadata: codering: inhoudelijke benoeming van codes in RDF /XML naast de functie / opmaak ook de inhoud beschrijven <rdf:Description rdf: about=#Jan Peter Balkendeî>
isMinisterOf rdf:resource=î#The Netherlands ì/> - tools: http://www.w3.org/wiki/ConverterToRdf http://www.opencalais.com/ annotaties: tags beschrijven de content van een object personalisering, subjectieve betekenis - visualisering van deze relaties

voordelen: diverse typen media objecten [video, foto, tekst] kunnen op grond van inhoud worden verbonden: bv voor archiveren koppeling is mogelijk op basis van persoonlijke tags resultaat is geen statische lijst data maar info-cloud contextualisering = visualisering : subjectief, associatief Wat betekent dat voor de interpretatie van de data? [denk aan transparantie, gebruik van verschillende bronnen etc.]

aquabrowser: http://zoeken.bibliotheek.nl/

Digital Depot, Lust: http://lust.nl/#projects-8

tags en clouds: wordl http://www.wordle.net/

nadelen m.b.t. datavisualisatie? tag clouds are the mullets of the internet lezen: Word clouds considered harmful, Jacob Harris http://www.niemanlab.org/2011/10/word-clouds-considered-harmful/ noem 3 bezwaren volgens de auteur.

Mapping The Archive: 30 Years of Ars Electronica case: Mapping The Archive: 30 Years of Ars Electronica http://infosthetics.com/archives/2009/09/mapping_the_archive_30_years_of_ars_electronica.html

Wat zouden uitgangspunten kunnen zijn voor het visualiseren van semantische verbanden?

opdracht 4: bespreking les 19 december semantic web Onderzoek hoe 1 actueel thema in 5 verschillende kranten wordt beschreven. Paste en visualiseer de tekst in wordl http://www.wordle.net/. Wat kan je concluderen over de standpunten van de kranten op grond van deze verschillende tekstclouds? research - Beschrijf de semantische structuur van je praktijkopdracht. Hoe visualiseer je betekenisverbanden? lezen The semantic web, Tim Berners Lee, The Scientific American, 2001 http://www-sop.inria.fr/acacia/personnel/Fabien.Gandon/lecture/licence_travaux_etude2002/TheSemanticWeb/

bronnen http://www.w3.org/People/Berners-Lee/ http://www.w3.org/2001/sw/ http://www.frankwatching.com/archive/2009/02/18/semantic-web-hoe-werkt-het-nou-echt/ http://infosthetics.com/cgi-bin/mt/mt-search.cgi?search=semantic&IncludeBlogs=1&limit=20