Geen woorden, maar beelden Ben Vollaard, woensdag 21 februari
Outline Waarom beeld? Huidige situatie Hoe het anders kan: voorbeelden Hoe te bereiken?
Beeld vergroot toegankelijkheid Verliezen van Napoleons leger tijdens mars op Moskou, (Charles Joseph Minard)
Beeld: vooral foto en tekening Ma 12Di 13Wo 14Do 15Vr 16Ma 19Di 20 Foto33 (64) Tek Kaart Gr Tabel Excl. alle andere bijlages dan economie, weerbericht Foto (33) Tekening (5) Kaart (1) Grafiek (2) Tabel (0) Infographic (0)
‘Plaatjes’ ‘Graphics’ Frequentie van beeldtype (dagelijks gemiddelde) 90% ‘plaatjes’, 10% graphics
In •next zien we hetzelfde Frequentie van beeldtype (dagelijks gemiddelde, in %) ‘Plaatjes’ ‘Graphics’
Voorbeelden uit Handelsblad/Next ► Beeldverhaal
Libanon campagne IDF (Anita Slagter)
Incontinentie (Roland Blokhuizen)
Chinezen schieten satelliet uit de lucht (Yassine Salihine)
Voorbeelden uit Handelsblad/Next ► Ondersteunend beeld
Olie en gasleidingen in Rusland (Roland Blokhuizen)
‘Megasteden’ (YS)
Hoe meer en betere graphics? NIEUWS (‘s ochtends snel) Standaard graphics: bewustheid redacteur zelf (in beelden denken) ‘Intelligent’ ondersteunend beeld: € (extra personeel nodig dat kan ‘meedenken’) Beeldverhalen: € (‘beeldredacteuren’) ACHTERGROND Bewust en middelen (vb. Gaza, Regeerakkoord)
Conclusie Nu keuze voor ‘plaatjes’, geen graphics Andere keuze voor betere toegankelijkheid Maar… bewustheid ontbreekt bij redacteuren beperkte middelen studio geld schuiven van tekst naar beeld ‘beeldredacteuren’