Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De nieuwste uitspraken
Concept-context ook voor vmbo-t
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Psalm 25.
"in geen ding bezorgd" 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Schitterende Organisaties®
Analyseren van spotprenten
Vroomheid en verontreiniging wat een verstandige discipel hoort te weten Dalfsen, 2 maart 2006.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring: Stebo – Den Haag
Leren lezen op de Wijngaard : kern 2 door juf Martine
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren... 1Korinthe
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Tto: de laatste ontwikkelingen
Evidence-Based Medicine
Transcript van de presentatie:

Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag

KNCV 25 april van 26 Wie is ? •Chemicus –Rijksuniversiteit Groningen •Docent (meer dan 15 jaar) –HBO (milieukunde; landbouw; verpleegkunde; diermanagement) –VO (Luzac; )

KNCV 25 april van 26 •Schrijver en (wetenschaps)journalist •Onderzoeker coauteur: Anna Weierink Wie is ?

KNCV 25 april van 26 Nieuwe Wereld •Gaf ik op een verkeerde manier onderwijs? –Mentaal model –Schema –Cognitieve structuur –Context vs content –Concept map –Dual code theorie –……

KNCV 25 april van 26 Waarom is scheikunde zo moeilijk? •Chemici zijn vreemde denkers. •Chemici zijn lui. H 2 O (s)  H 2 O (l) echte wereld nanoscopische wereld symbolische wereld

KNCV 25 april van 26 Drie chemische werelden •Ervaren chemici kunnen goed ‘heen en weer denken’ tussen deze drie werelden. •Scholieren kunnen dit nog niet. Kozma & Russell (1997). Journal of Research in Science Teaching •Scholieren halen betere resultaten als zij ook leren ‘heen en weer te denken’. Herron (1996). The Chemistry Classroom

KNCV 25 april van 26 Nieuwe kennis •Nanoscopische en symbolische wereld is nieuwe kennis voor scholieren. •Claim: nieuwe kennis is gemakkelijker aan te leren binnen een context. Herron (1996). The Chemistry Classroom Wilson & Cole (2000). Educational Technology Research and Development H 2 O (s)

KNCV 25 april van 26 Glycerolesters (Heer Bommel en de pronen, 1973/74)

KNCV 25 april van 26 Mogelijke voordelen van context •Geeft betekenis en coherentie aan nieuwe kennis. •Motiveert. •Kennis wordt sneller opgenomen. •Kennis blijft beter hangen. •Meer kennis opgenomen. •Vraagstukken worden beter gemaakt.

KNCV 25 april van 26 Mogelijke nadelen van context worden nauwelijks genoemd.

KNCV 25 april van 26 Onderzoek Weinig … “Given their widespread use and claims for their benefits, one of the most interesting features of context-based approaches is the comparitive lack of research-based evaluation into the effects of their use.” Bennet & Holman (2002). Chemical Education: Towards Research-based Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Press.

KNCV 25 april van 26 Onderzoek •Een paar studies laten een positief effect zien. Schwartz-Bloom & Halpin (2003). Journal of Research in Science Teaching •Net zo veel studies laten een (sterk) negatief effect zien. De Bock et al (2003). Learning and Instruction •Andere studies laten geen effect zien. Bennet & Holman (2002). Chemical Education: Towards Research-based Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Press. Vermaat (not published)

KNCV 25 april van 26 De toekomst? •Grote contexten (de oceanen, forensisch onderzoek) waarin de chemische concepten geperst worden, of het nu past of niet.

KNCV 25 april van 26 Discussie is nauwelijks mogelijk. Uitzondering: Martin Goedhart (2004), NVOX

KNCV 25 april van 26 De praktijk •Navraag bij ervaringsdeskundigen:

KNCV 25 april van 26 Interesse bij de scholieren? •Groot!

KNCV 25 april van 26 Behoefte? •Bij scholieren een enorme behoefte aan structuur. •Deze structuur is heel slecht te vinden in de meeste schoolboeken.

KNCV 25 april van 26 Mijn angst •De huidige voorstellen zullen de structuur nog verder verbergen. •Scholieren zien dan door de bomen het bos niet meer.

KNCV 25 april van 26 Structuur

KNCV 25 april van 26 Ben ik tegen contexten? Nee, maar gebruik ze goed.

KNCV 25 april van 26 Gebruik van context •Uitgaan van de structuur van de chemische begrippen. •Contexten gebruiken voor: –Introductie nieuw onderwerp. –Verheldering. –Toepassing van begrippen in alledaagse situaties. •Gebruik ‘kleine’ contexten.

KNCV 25 april van 26 •Introductie zouten: Voorbeeld 1

KNCV 25 april van 26 Voorbeeld 2 •Introductie waterstofbruggen en ruimtelijke structuur van ijs:

KNCV 25 april van 26 Voorbeeld 3 (Heer Bommel en de loodhervormer, 1972) •Rekenen aan dichtheid.

KNCV 25 april van 26 Conclusie •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •video/DVD, computerpracticum, •Ga uit van de structuur van de chemische begrippen. •Geef afwisseling in de lessen: •contexten, •video/DVD, computerpracticum, •scheikundepracticum.

KNCV 25 april van 26 Einde