Sociale media als wervingstool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Hoe ontstond dit initiatief ?
Business mapping Business model canvas.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Ondernemen in de praktijk
Hoe maak ik een goed online cv?
Welkom bij de 4e workshop over:
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Welkom op onze thema-avond
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Quality Function Deployment
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Social Media Door Dyonne en Yanthe
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Inbound Marketing Plan
Het nieuwe solliciteren:
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Loyaliteit begint met een warm welkom
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Social media.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Social media voor statenleden/politici
Inspelen op innovaties
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing & Design @Brainycloud_NL

Agenda 16.15 – 16.25 Social Media Code (MR) 16.25 – 16.55 Kansen (Reviews / Social) (JF)

En iedereen maakt fouten…

Zelfs Yolanthe…

#yolanthetweet

Maar hoe zit dat met reclame? #spon

De Reclamecode Reclame Code Social Media (RSM) Vanaf 1 januari 2014 Initiatief van DDMA Reclame moet herkenbaar zijn (art. 11 Nederlandse Reclame Code) Voorheen niet altijd duidelijk bij Social Media

Samengevat De relatie moet duidelijk zijn Indien de adverteerder iemand voordeel biedt Voor het verspreiden van reclame via Social Media

Voor wie? De code is Bindend voor alle bedrijven Als het publiek met een (financiële) beloning wordt aangespoord om via Social Media Reclame voor een bedrijf te maken, dan is er sprake van Social Media Marketing. De RSM verbiedt dit in beginsel niet, maar eist wel dat hier openheid over wordt gegeven. Reclame mag niet misleidend zijn!

Waarom? Juristen zijn bekend met het feit dat reclame herkenbaar moet zijn Marketeers vaak niet Ontvangt de verspreider een vergoeding in geld of natura (een product om te reviewen) van de adverteerder, dan dient dat uitdrukkelijk in de reclame-uiting te worden vermeld.

Waar? Alle Social Media, dus ook blogs!

Toepassen . Geen vertekend beeld creeren, niet partijdig moderaten #spon, #paid, #adv, #sample, #prom (ook voor retweets!) “Ik ontving product X van merk X”, “Bedrijf X vroeg mij om...” Blogs: Maak relevantie duidelijk door een disclosure op te nemen / Vermelding in Bio dat je werkt voor bedrijf X. Geen astroturfing / Geen vertekend beeld creëren. . Geen vertekend beeld creeren, niet partijdig moderaten Geen bulk nep socal accounts gebruiken (astroturfing)

Do’s en Dont’s Herkenbaarheid Relatie bekendmaken (#adv) Like en Win toevoegen Geen eenzijdig beeld Geen (kans op) voordeel = Geen RSM Misleiding In voordeel filteren Astroturfing Kinderen van 12j of jonger stimuleren tot het maken van reclame

Voorbeelden

Consequenties Geen boete Publieke tik Reclame stoppen Eerst een klacht Niet actief monitoren

Test

Test

Test

Voorkomen Verplaats je in de lezer. Zal je het zelf herkennen als reclame? Geniet de “reclamemaker” voordeel? Implementeer je eigen gedragscode voor je medewerkers Informeer je medewerkers: laat de buitenwereld merken dat ze werkzaam zijn voor jouw bedrijf

Vertrouwen – de basis voor social media success Jillian Falconi - Global Director of Demand Generation

Het gaat nog steeds over mensen en communicatie De basics zijn nooit veranderd

Hoe beinvloedt social media het koopgedrag? Helpt met het vergelijken hoe je presteert t.o.v de concurrentie Consument wordt adviseur, tester, doorverwijzer Positieve koopervaringen moedigen klanten aan om de conversatie met je aan te gaan Merkambassadeur Ervaren Binding Kopen Overwegen Evalueer

5 Pijlers van Social Media Success LUISTER ENGAGE VERBETER ONTWERP VERFIJN

Luister Meer dan je Praat Begin met je eigen profiel & brand Analyseer relevante stakeholders Monitor je concurrent en doelgroep Wees alert!

Het gaat niet alleen om het medium en het gaat om meer dan de boodschap Creatieve & oorspronkelijke content Moderne marketing is geïntegreerd Wees jezelf!

Breng je merk in beweging Toon Engagement: Social is een voortdurende relatie Zet de klant centraal – vraag om feedback Social Media is meer dan een wervingstool Wees transparant

Doelgroepgericht Content Blog content Reviews Infographics & Video Overwegen Demand Generation Evaluatie Webinar Presentaties Kopen? Gidsen, Reviews Klantenwerving

Verfijn & Verbeter Meten is Weten Bepaal je Success Criteria Bouw een Social Media Toolbox “Sweat your Assets”

“Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal nimmer het vertrouwen van de anderen winnen.” Lao-Tse, Chinees filosoof [± 600 v.C.]

Bedankt! jfa@trustpilot.com +45 31 43 46 65 Business.trustpilot.nl @JillianFalconi Bedankt!