Sociale media als wervingstool Marc Roodveldt Brainycloud Marketing & Design @Brainycloud_NL
Agenda 16.15 – 16.25 Social Media Code (MR) 16.25 – 16.55 Kansen (Reviews / Social) (JF)
En iedereen maakt fouten…
Zelfs Yolanthe…
#yolanthetweet
Maar hoe zit dat met reclame? #spon
De Reclamecode Reclame Code Social Media (RSM) Vanaf 1 januari 2014 Initiatief van DDMA Reclame moet herkenbaar zijn (art. 11 Nederlandse Reclame Code) Voorheen niet altijd duidelijk bij Social Media
Samengevat De relatie moet duidelijk zijn Indien de adverteerder iemand voordeel biedt Voor het verspreiden van reclame via Social Media
Voor wie? De code is Bindend voor alle bedrijven Als het publiek met een (financiële) beloning wordt aangespoord om via Social Media Reclame voor een bedrijf te maken, dan is er sprake van Social Media Marketing. De RSM verbiedt dit in beginsel niet, maar eist wel dat hier openheid over wordt gegeven. Reclame mag niet misleidend zijn!
Waarom? Juristen zijn bekend met het feit dat reclame herkenbaar moet zijn Marketeers vaak niet Ontvangt de verspreider een vergoeding in geld of natura (een product om te reviewen) van de adverteerder, dan dient dat uitdrukkelijk in de reclame-uiting te worden vermeld.
Waar? Alle Social Media, dus ook blogs!
Toepassen . Geen vertekend beeld creeren, niet partijdig moderaten #spon, #paid, #adv, #sample, #prom (ook voor retweets!) “Ik ontving product X van merk X”, “Bedrijf X vroeg mij om...” Blogs: Maak relevantie duidelijk door een disclosure op te nemen / Vermelding in Bio dat je werkt voor bedrijf X. Geen astroturfing / Geen vertekend beeld creëren. . Geen vertekend beeld creeren, niet partijdig moderaten Geen bulk nep socal accounts gebruiken (astroturfing)
Do’s en Dont’s Herkenbaarheid Relatie bekendmaken (#adv) Like en Win toevoegen Geen eenzijdig beeld Geen (kans op) voordeel = Geen RSM Misleiding In voordeel filteren Astroturfing Kinderen van 12j of jonger stimuleren tot het maken van reclame
Voorbeelden
Consequenties Geen boete Publieke tik Reclame stoppen Eerst een klacht Niet actief monitoren
Test
Test
Test
Voorkomen Verplaats je in de lezer. Zal je het zelf herkennen als reclame? Geniet de “reclamemaker” voordeel? Implementeer je eigen gedragscode voor je medewerkers Informeer je medewerkers: laat de buitenwereld merken dat ze werkzaam zijn voor jouw bedrijf
Vertrouwen – de basis voor social media success Jillian Falconi - Global Director of Demand Generation
Het gaat nog steeds over mensen en communicatie De basics zijn nooit veranderd
Hoe beinvloedt social media het koopgedrag? Helpt met het vergelijken hoe je presteert t.o.v de concurrentie Consument wordt adviseur, tester, doorverwijzer Positieve koopervaringen moedigen klanten aan om de conversatie met je aan te gaan Merkambassadeur Ervaren Binding Kopen Overwegen Evalueer
5 Pijlers van Social Media Success LUISTER ENGAGE VERBETER ONTWERP VERFIJN
Luister Meer dan je Praat Begin met je eigen profiel & brand Analyseer relevante stakeholders Monitor je concurrent en doelgroep Wees alert!
Het gaat niet alleen om het medium en het gaat om meer dan de boodschap Creatieve & oorspronkelijke content Moderne marketing is geïntegreerd Wees jezelf!
Breng je merk in beweging Toon Engagement: Social is een voortdurende relatie Zet de klant centraal – vraag om feedback Social Media is meer dan een wervingstool Wees transparant
Doelgroepgericht Content Blog content Reviews Infographics & Video Overwegen Demand Generation Evaluatie Webinar Presentaties Kopen? Gidsen, Reviews Klantenwerving
Verfijn & Verbeter Meten is Weten Bepaal je Success Criteria Bouw een Social Media Toolbox “Sweat your Assets”
“Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal nimmer het vertrouwen van de anderen winnen.” Lao-Tse, Chinees filosoof [± 600 v.C.]
Bedankt! jfa@trustpilot.com +45 31 43 46 65 Business.trustpilot.nl @JillianFalconi Bedankt!