1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Workshop Handelingsgericht werken
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Coöperatieve leerstrategieën
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Blok 2 les 1.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Opvoeden van drukke kinderen
Al doende leren training docenten
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Pass’t Montessorionderwijs ?
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Met handen en voeten geloven 1
De oudere stagiaire.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Effectief rekenonderwijs
Structureel Coöperatief Leren
Druppels van gedachten
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Heel interessant !.
Paniek !!!.
Portfolio Presentatie
Welkom in groep 7C: Los Angeles
PESTEN JULIANASCHOOL.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Spreekbeurt in groep 4.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Wat is coöperatief leren?
Didactische structuren
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”

2 Even voorstellen •Désirée Rombouts –Leerkracht van Basisschool wethouder van Eupen in Eindhoven •Martijn Smoors –DOBA Onderwijsadviseurs in Eindhoven

3 Opzet workshop •Inleiding Structureel Coöperatief Leren •Video/Praktijkervaringen in groep 1-2

4 Structureel coöperatief leren… is altijd interactief en leidt tot leren We doen dat met elkaar; soms in de klas, soms in een team, soms in een tweetal

5 Samenwerken = Coöperatief leren

6 Stiltesignaal voor het kind: • hand omhoog, • stop met praten, stop met doen • waarschuw anderen • kijk • luister

7 Zelf ervaren •Groepswerk •Coöperatief werken

8 Groepswerk •Rijmwoorden

9 Coöperatief werken: Rondpraat 1.Docent geeft opdracht De leerkracht geeft een opdracht of stelt een vraag waarop meerdere tamelijk korte antwoorden mogelijk zijn. 2. De leerlingen geven om de beurt antwoord Na even wat Denktijd wordt bepaald welke leerling er begint. De leerlingen geven om de beurt een korte reactie op de vraag of opdracht.

10 Coöperatief leren … •brengt structuur in de interactie •heeft didactische structuren; leersucces voor zoveel mogelijk kinderen •is interactief leren •is sociaal leren

11 Meer leren door interactie kind leest kind luistert kind denkt na over woorden Kind denkt en praat met anderen

12 Tegemoet komen aan behoeften van kinderen : praten & doen, actief en betrokken

13 Sociale vaardigheden •Elkaar bedanken •Complimentjes geven •Luisteren naar elkaar •Wachten op elkaar •Elkaar uit laten praten •Je inleven in anderen Het werken aan sociale vaardigheden gebeurt tijdens coöperatief leren niet apart

14 Mix Tweetal Gesprek 1.Mix totdat de muziek stopt •Vorm een koppel: hand omhoog, heb je een partner: hand omlaag •Er wordt een open vraag gesteld met DenkTijd •Koppels discussiëren  Tweegesprek op Tijd of Tweepraat

15 Tweegesprek op Tijd 1.Opdracht De leerkracht geeft een opdracht en geeft aan hoeveel tijd iedere leerling heeft om iets te vertellen. 2.Denktijd De leerkracht geeft denktijd. Kinderen denken na over de vraag 3.A vertelt B luistert 4.B vat samen of geeft positieve reactie 5.B vertelt, A luistert 6.A vat samen of geeft positieve reactie

16 Je hebt een hele dag voor jezelf, wat ga je doen?

17 Praktijkervaringen in groep 1-2 •Werken met didactische structuren –Binnenkring Buitenkring –Zoek Iemand Die

18 Vragen Opmerkingen?

19 Veel succes! Voor informatie: