Preventieve instructiemethodiek
Doelgroep Leerkrachten basis en speciaal basisonderwijs
Doel Inzicht geven in de hoofdelementen van het technisch lees- en spellingproces. Verbeteren van het instructiegedrag van leerkrachten Eigen methode effectiever te maken
Belangrijke uitgangspunten INSTRUCTIE STAAT CENTRAAL oriënteren, isoleren, generaliseren PREVENTIE directe instructie expliciete uitleg en instructie ALGEMENE METHODIEK bij iedere methode te gebruiken GROEPSGERICHTE AANPAK
Denkkader
Adaptief onderwijs Competentie: ‘Ik kan het’ Onafhankelijkheid: ‘Ik kan het zelf’ Relatie:’Ik hoor erbij’ waardering
Succeservaring Motivatie
Groepsopstelling
Instructieles CONCRETE DOELEN ORDENING (denkkader) VAST LESRITME ELKE DAG HERHALEN MULTISENSORIEEL auditief, visueel, motorisch
TWEE PERIODES KLANKZUIVERE PERIODE NIET KLANKZUIVERE PERIODE
Belangrijke uitgangspunten klankzuivere periode KLANKSYNTHESE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING DAGELIJKS AUDITIEF DICTEE ALS INOEFENSTRATEGIE
Deel 1 Klankzuivere periode KERNONDERDELEN 1 Aanleren van de letters 2 Visuele discriminatie 3 Auditieve synthese 4 Woorden, tekst lezen 5 Auditieve discriminatie 6 Auditieve analyse 7 Auditief dictee, letters,woorden,zinnen Twee lessen: begin en einde periode KLANKGEBAREN
Per kernonderdeel Wordt verteld wat het onderdeel inhoudt Hoe dat er in de klas uitziet Differentiatie-mogelijkheden tijdcode: video - map
Niet klankzuivere periode
Belangrijke uitgangspunten niet-klankzuivere periode ORDENING OP OVEREENKOMSTIGE LEES-SCHRIJFWIJZE REGELS ALS DENKSTRATEGIE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING
Voortgezet lezen Elke week expliciet een nieuwe categorie begeleid inoefenen in groep 4 en 5 Elke dag herhalen En vervolgens veel boeken lezen
Voortgezet spellen Elke dag auditief dictee als inoefenstrategie Vooraf oriënteren en meteen aansluitend nabespreken Blijven herhalen van eerder aangeleerde categorieën
Denkkader GEEN INPRENTING maar ORDENING aan de kinderen aanleren - Waar hoort het woord (stukje van het woord) bij? - Hoe moet je dan denken
Niet klankzuivere periode, deel 2 Kernonderdelen: 1. letters en klankgroepen 2. woorden lezen 3. klankvoeten 4. lange woorden lezen 5. tekst lezen 6. auditieve analyse 7. auditief dictee als inoefenstrategie
Planningsschema’s voor elke groep dit zijn de concrete leerlijnen voor lezen en spellen
www.annabosman.eu www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl
DMT 1a in aantal woorden per minuut
DMT 2a in aantal woorden per minuut
DMT 3a in aantal woorden per minuut
Spelling E3b niveaus in juni