Preventieve instructiemethodiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Informatieavond groep 4 5 september 2013
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
De ondersteuning van Connect lezen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Het cito-leerlingvolgsysteem
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voortgezet technisch lezen
Informatieavond Pelikanen
Rekenmethodes.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief spellingonderwijs
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Voor leesplezier én resultaat!
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Welkom in groep 3 en 4.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
WELKOM.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Lezen leren.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Lees- en schrijfvoorwaarden
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Bijeenkomst September 2015
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Informatieavond groep 5
Snappet.
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Informatieavond groep 6
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in het eerste leerjaar
informatieavond groep 3
Effectief lees- en spellingonderwijs
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Preventieve instructiemethodiek

Doelgroep Leerkrachten basis en speciaal basisonderwijs

Doel Inzicht geven in de hoofdelementen van het technisch lees- en spellingproces. Verbeteren van het instructiegedrag van leerkrachten Eigen methode effectiever te maken

Belangrijke uitgangspunten INSTRUCTIE STAAT CENTRAAL oriënteren, isoleren, generaliseren PREVENTIE directe instructie expliciete uitleg en instructie ALGEMENE METHODIEK bij iedere methode te gebruiken GROEPSGERICHTE AANPAK

Denkkader

Adaptief onderwijs Competentie: ‘Ik kan het’ Onafhankelijkheid: ‘Ik kan het zelf’ Relatie:’Ik hoor erbij’ waardering

Succeservaring Motivatie

Groepsopstelling

Instructieles CONCRETE DOELEN ORDENING (denkkader) VAST LESRITME ELKE DAG HERHALEN MULTISENSORIEEL auditief, visueel, motorisch

TWEE PERIODES KLANKZUIVERE PERIODE NIET KLANKZUIVERE PERIODE

Belangrijke uitgangspunten klankzuivere periode KLANKSYNTHESE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING DAGELIJKS AUDITIEF DICTEE ALS INOEFENSTRATEGIE

Deel 1 Klankzuivere periode KERNONDERDELEN 1 Aanleren van de letters 2 Visuele discriminatie 3 Auditieve synthese 4 Woorden, tekst lezen 5 Auditieve discriminatie 6 Auditieve analyse 7 Auditief dictee, letters,woorden,zinnen Twee lessen: begin en einde periode KLANKGEBAREN

Per kernonderdeel Wordt verteld wat het onderdeel inhoudt Hoe dat er in de klas uitziet Differentiatie-mogelijkheden tijdcode: video - map

Niet klankzuivere periode

Belangrijke uitgangspunten niet-klankzuivere periode ORDENING OP OVEREENKOMSTIGE LEES-SCHRIJFWIJZE REGELS ALS DENKSTRATEGIE SPELLING KRIJGT VANAF HET BEGIN EVENVEEL AANDACHT EN OEFENING

Voortgezet lezen Elke week expliciet een nieuwe categorie begeleid inoefenen in groep 4 en 5 Elke dag herhalen En vervolgens veel boeken lezen

Voortgezet spellen Elke dag auditief dictee als inoefenstrategie Vooraf oriënteren en meteen aansluitend nabespreken Blijven herhalen van eerder aangeleerde categorieën

Denkkader GEEN INPRENTING maar ORDENING aan de kinderen aanleren - Waar hoort het woord (stukje van het woord) bij? - Hoe moet je dan denken

Niet klankzuivere periode, deel 2 Kernonderdelen: 1. letters en klankgroepen 2. woorden lezen 3. klankvoeten 4. lange woorden lezen 5. tekst lezen 6. auditieve analyse 7. auditief dictee als inoefenstrategie

Planningsschema’s voor elke groep dit zijn de concrete leerlijnen voor lezen en spellen

www.annabosman.eu www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl

DMT 1a in aantal woorden per minuut

DMT 2a in aantal woorden per minuut

DMT 3a in aantal woorden per minuut

Spelling E3b niveaus in juni