Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs Snelheid en grafieken Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Lessenreeks snelheid en grafieken Projectgroep STEFF Prof. Koeno Gravemeijer (ESoE) Frans van Galen (Freudenthal Instituut) Frans van Mulken, Femke Dijkers, Angela van Wijk (Avans Pabo Breda) Huub de Beer (ESoE) Elise Quant (ESoE) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Lessenreeks snelheid en grafieken Combinatie ontwerpen lesmateriaal met onderzoek VTB pro Eerste test januari 2010 bs ‘t Palet, Den Bosch Keuzeonderdeel AVANS Pabo Breda: 4 maal door lio’s, voorjaar 2010 Vervolg dit schooljaar, ook publicatie Docenten enthousiast: dit jaar weer! 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Lessenreeks snelheid en grafieken Waarom snelheid? Bekend en aansprekend Complex Waarom grafieken? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Grafieken zijn overal! Formules en grafieken: taal van de wetenschap 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Grafieken interpreteren: wat doet de lift na 15 seconden? Snelheid (m/s) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Lessenreeks snelheid en grafieken Les 1: vraag: hoe kun je snelheid meten, video met streepjes Les 2: a. zelf meten b. metingen in grafiek Les 3:tekening maken Les 4: treinbaan opdrachten Les 5: nabespreken 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Les 1. Hoe meet je snelheid? Startvraag: rijden de auto’s bij school te hard? Hoe kun je dat meten? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Leerlingen denken ingewikkelde apparaten nodig te hebben Ervaringen les 1 Ongeluk niet te heftig Leerlingen denken ingewikkelde apparaten nodig te hebben 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Piepenteller: http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html Les 2a. Zelf meten Speelgoedauto’s Piepenteller: http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Praktijk 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Les 2b Verwerken tot grafiek Serie stroken bij constante snelheid Gekantelde stroken: aanzet grafiek snelheid 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Ervaringen Meetfouten 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Les 3. Hoe teken je snelheid? Treinbaan Hoe denkt u dat leerlingen dit doen? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Voorbeelden tekeningen 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Zelfde als in video en zelf meten Soort grafiek Analyse tekeningen Alleen cartoon (wind) Zelfde als in video en zelf meten Soort grafiek Met getallen/ betekenis Stil staan bij station? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Lessenreeks snelheid en grafieken Les 1: vraag: hoe kun je snelheid meten, video met streepjes Les 2: a. zelf meten; b. metingen in grafiek Les 3: tekening maken Les 4: treinbaan opdrachten 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Grafiekenmaker http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Voorbeeldopgave treinmachinist Maak de grafieken (ongeveer) na op de computer. Bij welke grafiek heeft de trein het langst gereden? het verst gereden? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Groot verschil tussen leerlingen Ervaringen Op de weektaak Groot verschil tussen leerlingen Activiteiten bieden veel aanknopingspunten voor napraten/ verbanden leggen door leerlingen 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Interviews leerlingen 50 km per uur Gemiddelde vs momentane snelheid 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Activiteit nieuwe reeks Maat voor snelheid Twee stroken Verhoudingstabel 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Nog een keer de lift Snelheid (m/s) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Start eigen ervaring en ideeën Conclusie Start eigen ervaring en ideeën Waarnemingen gekoppeld aan abstracte weergave Kracht van ICT Samenwerken 4-4-2017 Snelheid en Grafieken
Als u hiermee aan de slag wilt…. www.esoe.nl/innovatie/steff Vragen: e.quant@tue.nl / 040-247 3984 4-4-2017 Snelheid en Grafieken