Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
= 1 uur vóór zonsondergang uur
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Het verschil tussen momentane en gemiddelde snelheid.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
VTB Technasium Vakcollege
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Leren programmeren door spelletjes te maken
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wandel en gedrag Romeinen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Naam: lieneke Mijn hobby : scouting Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
De FFT spectrumanalyzer
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Wat is de verplaatsing? Wat is de afgelegde weg?
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
2.1 Vergrotingsfactor Vergrotingsfactor cm : 40 cm = 787,5
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Onze maatschappij vraagt andere wiskundekennis Pilotproject ‘Reken-wiskundeonderwijs voor de informatiemaatschappij’ Frans van Galen Wim van Velthoven.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Is de vereniging auti-proof?
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Centrummaten en Boxplot
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
JOUW WERELD MIJN WERELD
Maandag 30 mei corveerooster Corvee rooster week 25 (20 juni t/m 24 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2Y Melkweg en Grote Beer
Toets 1 Examen Reinder Reen.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
soorten beweging groot- en eenheden de formule soorten diagrammen .
Natuur en Techniek in de Basisschool
G13 2 Recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R T X I
Transcript van de presentatie:

Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs Snelheid en grafieken Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs

Lessenreeks snelheid en grafieken Projectgroep STEFF Prof. Koeno Gravemeijer (ESoE) Frans van Galen (Freudenthal Instituut) Frans van Mulken, Femke Dijkers, Angela van Wijk (Avans Pabo Breda) Huub de Beer (ESoE) Elise Quant (ESoE) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Lessenreeks snelheid en grafieken Combinatie ontwerpen lesmateriaal met onderzoek VTB pro Eerste test januari 2010 bs ‘t Palet, Den Bosch Keuzeonderdeel AVANS Pabo Breda: 4 maal door lio’s, voorjaar 2010 Vervolg dit schooljaar, ook publicatie Docenten enthousiast: dit jaar weer! 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Lessenreeks snelheid en grafieken Waarom snelheid? Bekend en aansprekend Complex Waarom grafieken? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Grafieken zijn overal! Formules en grafieken: taal van de wetenschap 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Grafieken interpreteren: wat doet de lift na 15 seconden? Snelheid (m/s) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Lessenreeks snelheid en grafieken Les 1: vraag: hoe kun je snelheid meten, video met streepjes Les 2: a. zelf meten b. metingen in grafiek Les 3:tekening maken Les 4: treinbaan opdrachten Les 5: nabespreken 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Les 1. Hoe meet je snelheid? Startvraag: rijden de auto’s bij school te hard? Hoe kun je dat meten? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Leerlingen denken ingewikkelde apparaten nodig te hebben Ervaringen les 1 Ongeluk niet te heftig Leerlingen denken ingewikkelde apparaten nodig te hebben 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Piepenteller: http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html Les 2a. Zelf meten Speelgoedauto’s Piepenteller: http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Praktijk 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Les 2b Verwerken tot grafiek Serie stroken bij constante snelheid Gekantelde stroken: aanzet grafiek snelheid 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Ervaringen Meetfouten 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Les 3. Hoe teken je snelheid? Treinbaan Hoe denkt u dat leerlingen dit doen? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Voorbeelden tekeningen 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Zelfde als in video en zelf meten Soort grafiek Analyse tekeningen Alleen cartoon (wind) Zelfde als in video en zelf meten Soort grafiek Met getallen/ betekenis Stil staan bij station? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Lessenreeks snelheid en grafieken Les 1: vraag: hoe kun je snelheid meten, video met streepjes Les 2: a. zelf meten; b. metingen in grafiek Les 3: tekening maken Les 4: treinbaan opdrachten 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Grafiekenmaker http://www.fi.uu.nl/experimenteel/ververs/palet.html 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Voorbeeldopgave treinmachinist Maak de grafieken (ongeveer) na op de computer. Bij welke grafiek heeft de trein het langst gereden? het verst gereden? 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Groot verschil tussen leerlingen Ervaringen Op de weektaak Groot verschil tussen leerlingen Activiteiten bieden veel aanknopingspunten voor napraten/ verbanden leggen door leerlingen 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Interviews leerlingen 50 km per uur Gemiddelde vs momentane snelheid 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Activiteit nieuwe reeks Maat voor snelheid Twee stroken Verhoudingstabel 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Nog een keer de lift Snelheid (m/s) 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Start eigen ervaring en ideeën Conclusie Start eigen ervaring en ideeën Waarnemingen gekoppeld aan abstracte weergave Kracht van ICT Samenwerken 4-4-2017 Snelheid en Grafieken

Als u hiermee aan de slag wilt…. www.esoe.nl/innovatie/steff Vragen: e.quant@tue.nl / 040-247 3984 4-4-2017 Snelheid en Grafieken