Beeld zegt meer dan duizend woorden….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij de 4e workshop over:
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Lessenreeks debatteren
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Welkom bij de 4e workshop over:
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Clusteroverleg groen ’11
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Communicatie en relatie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Bijeenkomst startende mentoren
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Communicatie 5e les.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Beeld zegt meer dan duizend woorden…. Starten met voorstellen en metafoor: Beeld zegt meer dan duizend woorden… Vraag: welke ervaringen hebben jullie met het werken met beelden (filmen). Wat vind je van deze uitspraak? Waarom zegt het je wel/ niet iets? (10 minuten) Workshop t.b.v. RIZO Achterhoek 11 maart 2014

Beeld zegt meer dan duizend woorden? Wat zie je? |wat zegt het beeld zonder woorden? Wat zouden woorden zeggen, zonder beeld. Je vormt je een beeld in je hoofd. Wat doet beeld “ effect van beeld” ? (5 min)

Kijkrichting oefening observeren Tel hoe vaak, de mensen die in het wit zijn, de bal overgooien. Observatie Opdracht : Tel hoe vaak de mensen die in het wit zijn de bal overgooien!! 16 is het juiste antwoord. 7 min

Workshop doelen Indruk wat je met filmbeelden kunt doen binnen je werkgebied. ( Het effect van beelden) Ervaren van het nut en de noodzaak van gebruik/ inzet van Video interactie begeleiding (video feedback) Je weet wat VIB is en kent de globale mogelijkheden. 2 min

Beelden spreken Oefening Kaarten neerleggen: pak er maar 1 uit die je aanspreekt. Objectieve weergave: wat zie je en wat roept het beeld bij je op? Waarom kies je voor dit beeld en waarom spreekt het je aan? Kijkrichting: bepaald door mijn vraag: Wat spreekt je aan. Middelen: associatie kaarten ( vertellen wat je ziet (objectief) Wat roept het beeld bij je op? 15 min

Video Interactie Begeleiding Methode die zicht geeft in communicatiegedrag (omgang) tussen mensen onderling in alledaagse (werk) situaties. Doel: inzicht verkrijgen in en verbeteren/ optimaliseren van, de communicatie Effect van de communicatie Uitgaan van basiscommunicatie principes Ontstaan rond 1980 binnen de hulpverlening Video Home Training VHT, The Nanny, Video Feedback, intervisie, Video Coaching etc. Analyse van de beelden VHT= gericht op ontwikkeling in gezinnen, contact ouder- kind VIB = gericht op ontwikkeling van de professional. Geslaagde communicatie vergroten, uitbouwen. Laagdrempelige methode gericht op het vergroten van de zelfreflectie Kijken naar wat goed gaat Voorbeeld DVD Fragment 1 tot blokken Daan VIB als deskundigheidbevorderingsinstrument VIB aan laten sluiten op je visie. Visie ontwikkelen door VIB of VIB versterkt en geeft handen en voeten aan je visie (bijv. Client centraal) Bijv. EIM de cliënt door middel van VIB volgen; kijken hoe dit gebeurd en o[ op welke wijze volgt de begeleider de cliënt . Wie neemt het initiatief?? 15min

Basiscommunicatie Cluster 1: basis van de interactie attent zijn (toewenden, aankijken, vriendelijke intonatie, vriendelijke gezichtsexpressie, vriendelijke houding, gebaren) Afstemmen ( Meedoen, ja-knikken, benoemen van jezelf (gedachten, gevoelens handelen en intenties), benoemen van de ander, ja-zeggen, aanraken, ontvangstbevestiging geven en vragen Basiscommunicatie heeft betrekking op de manier waarop mensen geslaagd contact kunnen vormgeven. Centraal in de basiscommunicatie staande principes die aan een geslaagd contact ten grondslag liggen. Interacties zijn manieren van contact en uitwisseling tussen mensen onderling. (5 min) Attent zijn= aandacht voor elkaar. Men maakt kenbaar aandacht te hebben voor elkaar Communicatie initiatieven: zijn gericht op de interactie met de ander. Is uitnodigend, geeft een open sfeer, Afstemmen: vormt de basis of het begin van een goede communicatie. Elkaar begrijpen, contact uitbouwen. Afstemmen is aanlsuiten op hetgeen de ander aanreikt.

Basiscommunicatie Cluster 2:Uitwisseling in de kring Kring vormen: in de kring betrekken, rondkijken, ontvangstbevestiging geven Beurten maken: beurt geven, gelijke beurtverdeling, beurten doorgeven Coöperatie: samen handelen, elkaar helpen, fysiek ondersteunen. (5 min)

Basiscommunicatie Cluster 3: Overleg Meningsvorming: mening geven: aannemen, uitwisselen onderzoeken Inhoudelijkheid: onderwerpen aanreiken, uitwerken en uitdiepen Besluitvorming afspraken over: voorstellen, overeenkomen en bijstellen. (5 min)

Basiscomunicatie Cluster 4: Conflicthantering Tegenstelling benoemen: intenties onderzoeken Contact herstellen: terugvoeren naar clusters 1,2,3 Onderhandelen: Standpunten vaststellen en regelingen overeenkomen (5 min)

Voorbeeld: observeren cluster 1 DVD: Fragment Geert-Daan blokken bouwen. Filmpje blokken bouwen (extra’s) Kijken naar Cluster 1. Eventueel nog andere twee fragmenten. 20 min

Gedrag bespreekbaar maken Oefening: gesprek voeren in tweetallen+ 1 observator. Ronde 1: Deelnemer 1 vertelt iets over zichzelf, deelnemer 2 luistert niet. Na een paar min. De rollen wisselen. De observator blijft in zijn rol. Ronde 2: Deelnemer 1 vertelt iets, deelnemer 2 reageert slechts non-verbaal. Weer de rollen wisselen. Observator blijft in zijn rol Ronde 3: Beide deelnemers vertellen elkaar iets. De deelnemers mogen nu zowel verbaal als non-verbaal reageren. Observator blijft in zijn rol Centraal nabespreken INDIEN TIJD OVER!!! Oefening duurt 20 min met nabespreken. Vooraf op bord schrijven waar de observatoren op letten!!! Opdracht kort inleiden Subgroepjes maken (3 personen) Observatoren letten op: Op welke manier er niet geluisterd wordt Hoe reageert de verteller hierop (concreet gedrag benoemen; dus wat je ziet) OP welke manier zag je actief non-verbaal contact in ronde 3: knikken ,toewenden, oogcontact, ontspannen open houding, voldoende stiltes, niet te snel en niet te veel vragen etc. Vragen voor de gesprekspartners: Hoe voelde je je toen de ander niet luisterde? Wat deed je? Wat doe je in het dagelijkse leven als dit gebeurt?

Ervaringen uit de praktijk Toepassing Deskundigheidsbevordering (voorbeeld EIM) Voorbeeld SIZA: zie werkmap; gekoppeld aan nieuw team en opzet methodiek Door filmen van situatie moeder en kind werd duidelijk dat moeder het kind nog klein houdt. Gaat niet mee in de ontwikkelingsfasen van het kind. Begeleider kon hierover vragen aan moeder stellen en haar bewust maken dat het kind toe is aan de volgende stap van moeder…. In school: terugkijken van lessituaties. Collega’s ervaren het als leerzaam en toegankelijk. Ook al is het spannend, ruimte aan geven. Geen oordeel, maar juist aansluiten bij vraag van de collega. Leerkracht van mijn zoon, neemt initiatief om te vragen of ik een keer kom filmen (kijken naar eigen interactie) Inzicht Werkdoelen Sterke kanten methodiek: gaat uit van wat goed gaat: dat versterken. Kijken naar wat niet goed gaat, doen we allemaal al heel snel, leggen er een vergrootglas op. 15 min

Evaluatie Doelen Waarvan ben je je bewust geworden door deze workshop? Zie je mogelijkheden voor gebruik van VIB in jouw werkgebied? Wat neem je hiervan mee? 10.30u starten met evaluatie!! 10.40u uiterlijk eindigen

Afsluiting Verzoek om naar volgende workshop te gaan of in het lokaal te blijven. Prettige en leerzame dag toewensen.