Wat een feest! Paul Zuijdgeest
Wat gaan we doen? Ervaringen delen uit het onderzoek Benchmarken
Verkiezing in 7 ronden Ronde 1: Vragenlijst Ronde 2: Reiscasus Ronde 3: Vragenlijst en Marketingcasus Ronde 4: Bezoekronde Ronde 5: Jurybijeenkomst om Provinciaal Winnaars te bepalen
Verkiezing in 7 ronden Ronde 6: Mystery Shopper Onderzoek uitgevoerd door Store Support Ronde 7: Jurybijeenkomst om Landelijk Winnaar te bepalen
Na elke ronde
Dit jaar geen thema! Maar beoordeling op alle aspecten van bedrijfsvoering
Beoordelingscriteria Heldere strategie en uitvoering; Duidelijke doelgroepen; Heldere (verkoop)doelen; Betrokkenheid medewerkers; Innovatie; Kwaliteit van de reisadviezen;
Beoordelingscriteria Marketingactiviteiten; Multichannelbeleid; Omzet en omzetstijging; Arbeidsproductiviteit (omzet per medewerker) Gemiddelde reissom per pax; Rendement/marge;
De deelnemers? 40% meer dan 2007! 65% deed voor het eerst mee
Herkomst deelnemers:
Kenmerken deelnemers: Gemiddeld 4 FTE Gemiddeld 100 m2 verkoopruimte Omzet tussen € 700.000,- en € 7.000.000,-
Opvallende zaken
Opvallende zaken Het gaat goed met het reisbureau Er is een grote “drang” om te verbeteren Er wordt steeds meer gemeten ondanks slechte informatiesystemen Nauwelijks echte focus op multichannelbeleid
Opvallende zaken Steeds vaker persoonlijke doelen en prestatiebeloning En salescoaching Veel beleving in advies en offerte Steeds vaker bedrijfskleding
Benchmark Werken op afspraak Assortimentsbeleid Multichannel Verzekeringen Kostprijs per boeking
Benchmark Aantal afspraken per week
Benchmark Keuze in assortiment
Benchmark Multichannel
Benchmark Verzekeringen
Benchmark Kostprijs per boeking ligt tussen € 120,- en € 250,-
Benchmark Provinciaal Winnaars Gemiddelde omzet: € 3,5 mln Omzet per FTE: € 652.000,- Gemiddeld rendement voor belasting: 3,3% Reissom per pax: € 693,- Omzetgroei 2006 – 2007: 15%
Waarom winnaars? Hebben lef en zijn innovatief Hebben een duidelijke strategie Grote diversiteit in activiteiten Werken zeer planmatig Hebben zeer concrete doelen Passie en creativiteit Hanteren prestatiebeloning Goede financiële indicatoren
And the winner is ….. in 2009
U winnaar in 2009? Zorg voor een heldere strategie en handel daar naar Formuleer heldere doelen Meet …………….. Onderzoek …………. Formuleer een helder multichannelbeleid Goede arbeidsproductiviteit en marge Heb lef! Durf te doen Wees creatief! Bewaak uw kwaliteit altijd!
Geniet van uw feestje in 2009