Module Consumptie Hoofdstuk 1:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
5 Mijn inkomen volstaat niet
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Over consumenten, gedrag en marketing
H1 wikken en wegen Paragraaf
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Goedemorgen …….en.
KRITISCHE KOPER?.
Productdossier-Breechpocket
Kopen en werken Hoofdstuk 5: Een eigen bedrijf
Hoofdstuk 1.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
Havo 4: Werk Hoofdstuk 1: Werken of vrije tijd
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Lesplanning Binnenkomst
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 4: Loonvorming in de praktijk
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3 Uitgedeelde stencil Rekentrainer!
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Samenvatting Intro Samenvatting:
Samenvatting hoofdstuk 2
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
Reclame.
Goede tijden, slechte tijden
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Welkom bij het vak economie!
Jezelf kort voorstellen.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Herhaling Hoofdstuk 1.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
§1.2 Waar blijft je geld? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Hoofdstuk 5.
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Welkom havo 4..
Keuzes maken Hoofdstuk 1 H3 & v3.
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Welkom havo 3..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Geld en Welvaart Exameneenheid Consumptie
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Verkoopt en handelt verkoop af
Economische kringloop
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Verkoopt en handelt verkoop af
Nederland en de rest van de wereld
Niet alleen op de wereld
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Module Consumptie Hoofdstuk 1: Wikken en wegen

§1.1 Kopen is kiezen Basisbehoeften Producten die nodig zijn om ‘gezond’ in leven te blijven. Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Eten & drinken, kleding, medicijnen, dak boven je hoofd Overige behoeften óf luxe behoeften Producten die niet nodig zijn om in leven te blijven Televisie, telefoon, zwembad, I-pod

Consumeren Bevredigen van een behoefte 1. kopen van producten Goederen Diensten Producten die je kan aanraken Producten die je niet kan aanraken Te weinig middelen om in alle behoeften te kunnen voorzien - Schaarste in middelen Prioriteiten stellen Keuzes maken wat belangrijk is - Schaarste in tijd

§1.1 Rekenen … per week  … per maand 1. … per week x 52 weken = … per jaar 2. … per jaar : 12 maanden = … per maand … per maand  … per week 1. … per maand x 12 maanden = … per jaar 2. … per jaar : 52 weken = … per week

§1.2 Consumeren met en zonder geld 1. Kopen van producten 2. Zelfvoorziening 3. Natuur Grondstoffen productie, natuurschoon 4. Collectieve voorzieningen gebruiken Overheidsvoorziening die geheel of grotendeels betaald wordt uit belastinggeld Straat, park, openbaar vervoer, onderwijs, fietspaden Produceren Iets doen of maken voor de bevrediging van behoeften

§1.2 Rekenen Met hoeveel procent is iets gestegen of gedaald? Ik had een maandloon van € 75,- per maand en heb nu een maandloon van € 110,- per maand.  Met hoeveel procent is mijn loon gestegen? 110 – 75 75 x 100%= 46,7 % 2. De iPod nano was € 200,- nu is hij nog maar € 180,-  Moet hoeveel procent is de prijs gedaald? 180 – 200 200 x 100%= - 10%

§1.3 Kopen onder invloed Invloed op consumentengedrag/koopgedrag; 1. Mening vrienden, kennissen, familie 2. Eigen smaak 3. Leeftijd 4. Financiële mogelijkheden 5. Reclame 6. Kennis van zaken door consument 7. Gezinssamenstelling

Koopgedrag consumenten verandert in loop van tijd: - Inkomen stijgt - Technische ontwikkeling - Veranderingen samenleving op behoeften Vergrijzing Milieuproblemen Veiligheidsproblemen

§1.4 Verkopen een kunst Marketing Kunst van het verkopen Doelgroep P roduct P laats P romotie Marketingmix P rijs

Productbeleid Kwaliteit, assortiment, soort product Prijsbeleid Goedkope aanbiedingen, hoge prijs Plaatsbeleid Internet, welke winkels, parkeergelegenheid Promotiebeleid Commerciële reclame op tv/radio, adverteren huis-aan-huis bladen

Ideële reclame Reclame die gedrag wil veranderen of idee verspreiden zonder bedoeling er geld mee te verdienen.

Jongeren zijn een belangrijke doelgroep: - Veel geld te besteden - Veel invloed op aankopen thuis - Blijven koopgewoonten trouw

§1.5 Kopen een kunst Invloeden omgeving Invloeden bedrijven Koopgedrag consument Goede informatie Merkreclame Verschillende winkels Onafhankelijke deskundigen Van consumentenorganisaties Vergelijkend warenonderzoeken Waarschuwen misleidende reclame risico’s e-commerce (test van verschillende merken en typen van hetzelfde product) (koop en verkoop via internet)

§1.5 Rekenen Procenten: iets uitdrukken in iets anders. Hoeveel procent is dit van dat? Ik heb een brutoloon van € 1400,- en een nettoloon van € 1000,-  Hoeveel procent is het nettoloon van het brutoloon? 1000 1400 x 100%= 71,4 % 2. Ik geef € 2,- aan Simone van mijn € 30,- die ik heb.  Hoeveel procent krijgt Simone van mijn geld? 2 30 x 100%= 6,7 %

§1.6 Spijt achteraf Koopovereenkomst Verkoper Koper Plicht: Recht: Levering van een deugdelijk product Plicht: Recht: Betalen van product Ontvangst geld van koper Ontvangen van een deugdelijk product Algemene voorwaarden

Koopovereenkomst ongeldig verklaren door rechter: - Minderjarigen bij extreme gevallen Volwassenen onder curatele (onder toezicht staan met je geld) - Bedreiging, dwaling, bedrog door verkoper. Ondeugdelijk product: 1. reparatie Meningsverschil 2. ander exemplaar - Geschillencommissie 3. geld terug - Consumentenorganisatie

Colportagewet Aankopen aan deur en houseparty’s. Consument heeft 8 dagen de tijd om evt. van de koop af te zien als het meer dan € 34,- is. Wet kopen op afstand Aankopen via internet, per post of telefoon Consument kan binnen 7 dagen na levering van goederen van de koop af & bij diensten 7 dagen na de bestelling.

§1.7 Kopen met gevoel Consumenten kunnen bij hun aankopen rekening houden met: Werkgelegenheid Milieu Armoede in ontwikkelingslanden Kinderarbeid in ontwikkelingslanden Invloed van consumenten op wat er geproduceerd wordt; - Groot  Met velen voor een product kiezen - Klein  Met weinigen voor een product kiezen

Informatie over aard van het product vindt de consument op keurmerken en labels, zoals; Milieukeur Milieuvriendelijke producten Garantielabel tegen kinderarbeid Max Havelaar keurmerk Op producten waar een redelijke prijs voor de grondstoffen is betaald.

Bronnen: Dia 1: Kubus  http://post-evangelisch.typepad.com/photos/uncategorized/kubus_1.jpg Dia 2: http://www.beweegt.nl Pictogrammen: http://www.sclera.be http://www.verkiezingen.1850.be/wp-content/uploads/2006/09/jongeren2.jpg http://www.trosradar.nl/uploads/pics/Anticolportage2.jpg http://tweakers.net/ext/i.dsp/1072294735.png Rugmark: http://www.theculturalconnect.com/images/magazines/desi/email/2006-01-24_rugmark_logo_n.gif