Branche-analyse Boekenbranche

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
•Groei in smartphone gebruik •Smartphone altijd bij de hand •Steeds sneller mobiel internet •Eenvoudige en snelle communicatie.
Advertisements

Self Supporting Groups DOEL WAT WIE WANNEER. Self Supporting Groups DOEL De mogelijkheden van het internet leren kennen en benutten voor mijn zaak. Wat.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Billboard.com Wat zijn de trends op de website
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
VVV nieuwe stijl Marco Esser directeur Den Haag Marketing.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Facebook. Martin Bos MM1B.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Marketing & Communicatie Barry Jung & Alexander van der Mije.
Nieuw relatiemanagement / scrm
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Marieke Verdonk, hoofdredacteur EventsDigitaalPrint Cursus- sen.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
DE GROTE REGIOBEURS Stadskanaal. TRENDS Vergrijzing Vergrijzing Social media Social media Mobiele telefonie Mobiele telefonie.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
10 redenen om facebook zakelijk in te zetten Anne Raaymakers.
Social Media Audit. Deel 3 Concurrenten – XXXLutz Group.
Aan de slag met Stelselpedia
Branche analyse Boekhandels 2014
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Inbound Marketing Plan
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Grip op IT.
7 strategieën voor een digitale overwinning Willem Hendrikx Internet als markt & strijd.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
1 Bijblijven met het web: attenderingen en spionnen Jeroen Bosman VOGIN, 6 november 2014 Wageningen.
4. Online strategie Internet scorecard
6. Conversie Minor Digital Marketing E-commerce is vooral gericht op conversie Doelstellingen zijn vaak gericht op conversie Conversie is succesfactor.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Minor digital marketing Esmé van der Klei Laura Niessen Hotel-eventmanagent TIO Amsterdam.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
SEO Hoger in Google.
Klanttevredenheidsonderzoek
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Social Media.
Analyse Analyseren van sociale media
Marketingplan.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Minor Digital Marketing
Het nieuwe Meldpunt.
marten nubé uitgeverij digitalis
Naam docent | cursusnummer
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Branche-analyse Boekenbranche 26-03-2014 Tim te Slaa, Frank Sterk, Tyrone Smit, Anne-Claire Spruijt Minor Marketing Tomorrow Hogeschool van Amsterdam

Algemene cijfers Aantal Op dit moment zijn er 1144 boekhandels lid van de bond. Zelfstandigen: 35%, Ketens: 39%, Educatief: 1% , Online: 0%, Inkoopcombinaties: 25% Marktomzetten Zelfstandigen: 15%, Ketens: 22%, Educatief 35%, Online 13%, Inkoopcombinaties: 13% Omzetontwikkeling 2006: 596,1 2007: 627,8 2008: 640,6 2009: 641,7 2010: 619 2011: 587,5 2012: 544,8 2013: 508,7 1 tot 2 slides met puntsgewijs algemene cijfers over de branche(s) (bijvoorbeeld aantal bedrijven, omzetontwikkeling, etc.)

Trends Trend 1: Online groei neemt af Trend 2: Partijen als Bol.com zijn afhankelijk van de andere grote toetreders online (Amazon). Het huidige marktaandeel is 15% en kan nog met een paar procent toenemen. Trend 2: 1 tot 2 slides met puntsgewijs de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online ondernemen in de branche(s)

Trends Trend 3: Auteurs waarderen de kleinere spelers Auteurs zullen niet meer vanzelfsprekend naar de grote bekende uitgeverijen stappen nu de kleine uitgevers ook online te vinden zijn. Trend 4: Concurrentie op de boekenmarkt Het internet is de grootste concurrent voor de boekhandelaar door de Wet Vaste Boekenprijs. Trend 4: Auteurs waarderen de kleinere spelers Ook zullen auteurs niet meer vanzelfsprekend naar de grote bekende uitgeverijen stappen. Zij hebben eisen die wellicht alleen kunnen worden waargemaakt door kleinere uitgeverijen. De komst van het e-book en de online verkooppartijen maakt de kleine uitgever enorm slagvaardig. Zij kunnen nu gaan concurreren met de grote instituten van vroeger. Trend 6: Concurrentie op de boekenmarkt De boekhandel heeft zich decennialang geen zorgen hoeven maken om concurrentie. Concurrentie tussen boekhandelaren was onmogelijk door de Wet Vaste Boekenprijs. Een boek was in elke boekhandel even duur, dus de taart werd eerlijk verdeeld. Het internet is de grootste concurrent voor de boekhandelaar en de vraag is of de boekhandelaar deze strijd überhaupt aan kan. Laat staan of zij de strijd kunnen winnen. Met liefde voor boeken en papier, kan een concurrentiestrijd niet worden gewonnen. Deze strijd zal zich in alle hevigheid gaan uitbreiden in 2012. Met de nodige verliezers tot gevolg.

Opzet onderzoek Doelstelling onderzoek: Online readiness van de boekenbranche analyseren door te kijken naar de volgende activiteiten: Social media, website, web shop, mobiele website App, online tools, klantencontacten en strategieën. 5. 1 slide met de opzet/methodologie van het onderzoek (bijvoorbeeld doelstelling onderzoek, aantal cases, periode dataverzameling, type onderzoek (kwantitatief, enquête), type analyses (beschrijvend versus verklarend)

6. 10 tot 20 slides met de belangrijkste resultaten van het onderzoek (resultaten verwerken tot grafieken en tabellen met een heldere en aansprekende slide titel)

Conclusie 1/2 Verkoop voornamelijk via fysieke vestiging. Belangrijkste manier van communiceren voornamelijk online. Facebook & Twitter zeer populair, andere sociale media blijven achter. Lage gebruiksfrequentie van internettools, wel plannen (SEO, Adwords, Analytics).

Conclusie 2/2 Website momenteel voornamelijk informatieve dienst. Belangrijkste communicatiemiddelen: Website, social media, e-mail nieuwsbrief. Zeer gestage ontwikkeling online verkoop.

Docenten noemen? Of wat doen jullie hier normaal? Afsluitende slides