Branche-analyse Boekenbranche 26-03-2014 Tim te Slaa, Frank Sterk, Tyrone Smit, Anne-Claire Spruijt Minor Marketing Tomorrow Hogeschool van Amsterdam
Algemene cijfers Aantal Op dit moment zijn er 1144 boekhandels lid van de bond. Zelfstandigen: 35%, Ketens: 39%, Educatief: 1% , Online: 0%, Inkoopcombinaties: 25% Marktomzetten Zelfstandigen: 15%, Ketens: 22%, Educatief 35%, Online 13%, Inkoopcombinaties: 13% Omzetontwikkeling 2006: 596,1 2007: 627,8 2008: 640,6 2009: 641,7 2010: 619 2011: 587,5 2012: 544,8 2013: 508,7 1 tot 2 slides met puntsgewijs algemene cijfers over de branche(s) (bijvoorbeeld aantal bedrijven, omzetontwikkeling, etc.)
Trends Trend 1: Online groei neemt af Trend 2: Partijen als Bol.com zijn afhankelijk van de andere grote toetreders online (Amazon). Het huidige marktaandeel is 15% en kan nog met een paar procent toenemen. Trend 2: 1 tot 2 slides met puntsgewijs de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online ondernemen in de branche(s)
Trends Trend 3: Auteurs waarderen de kleinere spelers Auteurs zullen niet meer vanzelfsprekend naar de grote bekende uitgeverijen stappen nu de kleine uitgevers ook online te vinden zijn. Trend 4: Concurrentie op de boekenmarkt Het internet is de grootste concurrent voor de boekhandelaar door de Wet Vaste Boekenprijs. Trend 4: Auteurs waarderen de kleinere spelers Ook zullen auteurs niet meer vanzelfsprekend naar de grote bekende uitgeverijen stappen. Zij hebben eisen die wellicht alleen kunnen worden waargemaakt door kleinere uitgeverijen. De komst van het e-book en de online verkooppartijen maakt de kleine uitgever enorm slagvaardig. Zij kunnen nu gaan concurreren met de grote instituten van vroeger. Trend 6: Concurrentie op de boekenmarkt De boekhandel heeft zich decennialang geen zorgen hoeven maken om concurrentie. Concurrentie tussen boekhandelaren was onmogelijk door de Wet Vaste Boekenprijs. Een boek was in elke boekhandel even duur, dus de taart werd eerlijk verdeeld. Het internet is de grootste concurrent voor de boekhandelaar en de vraag is of de boekhandelaar deze strijd überhaupt aan kan. Laat staan of zij de strijd kunnen winnen. Met liefde voor boeken en papier, kan een concurrentiestrijd niet worden gewonnen. Deze strijd zal zich in alle hevigheid gaan uitbreiden in 2012. Met de nodige verliezers tot gevolg.
Opzet onderzoek Doelstelling onderzoek: Online readiness van de boekenbranche analyseren door te kijken naar de volgende activiteiten: Social media, website, web shop, mobiele website App, online tools, klantencontacten en strategieën. 5. 1 slide met de opzet/methodologie van het onderzoek (bijvoorbeeld doelstelling onderzoek, aantal cases, periode dataverzameling, type onderzoek (kwantitatief, enquête), type analyses (beschrijvend versus verklarend)
6. 10 tot 20 slides met de belangrijkste resultaten van het onderzoek (resultaten verwerken tot grafieken en tabellen met een heldere en aansprekende slide titel)
Conclusie 1/2 Verkoop voornamelijk via fysieke vestiging. Belangrijkste manier van communiceren voornamelijk online. Facebook & Twitter zeer populair, andere sociale media blijven achter. Lage gebruiksfrequentie van internettools, wel plannen (SEO, Adwords, Analytics).
Conclusie 2/2 Website momenteel voornamelijk informatieve dienst. Belangrijkste communicatiemiddelen: Website, social media, e-mail nieuwsbrief. Zeer gestage ontwikkeling online verkoop.
Docenten noemen? Of wat doen jullie hier normaal? Afsluitende slides