College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit module 8 Engagement
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Marketing voor ZZP-ers
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Over consumenten, gedrag en marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel.
Geld verdienen met trends
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
College 1, jaar 2, Zomer 2010 Customer insights Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Toine nagel TU/e. ‘Marketing’ 23 juli Eindhoven TU/e - Summerschool Toine Nagel.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Ster van Succes.
Visie & Strategie.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Visie & Strategie.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
De dag van het solliciteren Blok 1
Medmec04 les 1 Engagement.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Online filmpjes maken. (
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Transcript van de presentatie:

College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel

Agenda •Waardecreatie •Aan de slag •Huiswerk

Beoordeling kwartaal •Eén opdracht... Als jullie tenminste een goede opdracht hebben geformuleerd. •Zo niet, dan is dit het alternatief:

Opdracht deel 1: Achterhalen heldere customerinsights Als je niet kunt observeren, dan kom je ook nooit achter de echte customer insights. Volgens Roland van Kralingen, marketeer, moeten bedrijven “zich gedragen als Madonna, die al meer dan twintig jaar de signs of the times herkent en haar identiteit daaraan aanpast.” In deze opdracht ga je op zoek naar de succesfactoren en de customer insights van Hema, Coca Cola, Harley Davidson, Marlies Dekkers, Apple of Starbucks (je kiest dus 1 merk). Met deze bagage schrijf je een kort advies voor een merk dat het in jouw ogen “slecht doet”. De gevonden insights voor het merk naar eigen keuze werk je uit in 8 visuals waarop maximaal 5 woorden worden gebruikt. Iedere visual dient krachtig te communiceren zowel in beeld als tekst. Het advies voor het “slecht presterende merk “werk je uit in een paper van maximaal 250 woorden (excl. bronvermelding). Beoordelingscriteria: Visuals Insights merk (4 punten) Hoe relevant zijn je visuals? Wat is de communicatieve waarde? Advies “slecht merk” (4 punten) Hoe is je advies onderbouwd, hoe bouw je de gevonden argumenten om naar een visie en een advies? Rapportagetechniek (2 punten) Bronnenvermelding, leesbaarheid, spelling, verzorgd, stijl, gedrag

Opdracht – deel 2: Businessmodel Je gaat een businessmodel ontwikkelen voor de game industrie. Volgens onderzoekers van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) is onbetaald downloaden goed voor de welvaart. “Consumenten krijgen als gevolg van file sharing toegang tot een breed scala aan cultuurproducten. Daar staat tegenover dat een daling van de omzet uit de verkoop van geluidsdragers, dvd’s en games als gevolg daarvan aannemelijk is”. Meer over dit onderzoek lees je op: economie.html Met deze gegevens in je achterhoofd ontwikkel je een businessmodel voor de gameindustrie gericht op een specifieke doelgroep. Dat doe je aan de hand van een doelgroeponderzoek waarbij je écht in de huid kruipt van je doelgroep én de customerinsights weet te benoemen.. Doelgroeponderzoek Je begint je doelgroeponderzoek met desk-research. Adhv je bevindingen kies en benoem je een doelgroep-segment. In de stad leg je precies dat doelgroep-segment vast op beeld. Bespreek met hen hun game lifestyle en daarmee dus verschillende segmenten, en leg je verschillende doelgroepsegmenten vast in beeld. Op basis van visuele kenmerken in samenhang met de lifestyle / het segment.

Businessmodel Je ontwikkelt een businessmodel voor een gamebedrijf naar eigen keuze. Het is de bedoeling dat jullie businessmodel verschillende doelgroepsegmenten van de gamers doelgroep aanspreekt. Je leest ter verdieping eerst het volgende document: Je ontwikkelt een businessmodel dat gecombineerde elementen van gratis en betaald bevat. Dit businessmodel leg je vast in 9 bouwstenen model van Alex Osterwalder. Marketing Rationale In een kort marketingdocument van 300 woorden leg je uit waarom en hoe je tot bepaalde keuzen bent gekomen. Als bijlage van je rationale neem het 9 bouwstenen businessmodel op. Presentatie Je presenteert de resultaten van deze opdracht tijdens de les in week X in de vorm van een pitch à la Dragons Den. Je hebt per 10 minuten voor de presentatie. Beoordeling Doelgroeponderzoek, doelgroepomschrijving: (2 punten) Is je doelgroepomschrijving effectief en overtuigend? Goed afgebakend, levensecht? Is de lifestyle doeltreffend bepaald? Beeldonderzoek: (1 punt) Hoe goed heb je je doelgroep vastgelegd in beeld. Laat het beeld ook echt de ziel van de klant zien, zijn de customerinsights zichtbaar? Businessmodel: (4 punten) Is je businessmodel innovatief, onderscheidend en compleet? Gaat het werken?

We starten met een filmpje • &ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nlhttp://video.google.nl/videoplay?docid= &ei=RowGSsHmGMHB- Ab00Yn3Bw&q=value+creation&hl=nl •Wat is de essentie van dit filmpje?

Waardecreatie •Marketing kan je op vele manier beschrijven •Maar Marketing gaat altijd over hoe je waarde voor klanten kan creëeren door het oplossen van hun “probleem” of voorzien in hun behoefte en wel op een dusdanige manier dat de klant tevreden is

Waardecreatie •Eigenlijk moet je de klant beter kennen dan hij zichzelf kent •Dáárom zijn die customerinsights zo belangrijk •Pas dan kom je toe aan echte waardecreatie

Waardecreatie •In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren

Waardecreatie •Maar ja dan is het recessie en heb je als bedrijf een te grote voorraad en te lage omzet. •Dan geef je snel: tien, twintig, dertig of veertig procent korting of alles voor de halve prijs. •Kortom: afgezakt tot commodity… •Eind vorig jaar zagen we maffe voorbeelden

Waardecreatie •Een dealer die bij de aanschaf van een Renault Espace gratis een Twingo weggaf •Of Heijmans die korting gaf van € op een nieuwbouwhuis (zie •Het boek beleveniseconomie van Pine en Gilmore uit 1999 stelt juist dat het belangrijk is om uit de prijsspiraal te komen door serieus werk te maken van waardecreatie

Waardecreatie Pine en Gilmore •

Opdracht vorige week... Vervolg op ‘segmentering’ opdracht; 1. Zoek min 1 / max 3 (prijs)acties op 2. Wat houdt de actie in? 3. What’s in it for the customer? Wat is het klantvoordeel? Wat is de “waarde voor de klant” 4. Wat is de waardecreatie voor het merk? 5. Hoe kan jij één van de drie uitgekozen acties aanpassen waardoor er minder op de prijs en meer op de waardecreatie wordt gefocust? C

Nog een filmpje •Een korte lecture ( 5 minuten) •Hierop aaansluitend (1 minuut): Wat bedoelt Tim Brown? Hebben jullie voorbeelden? Leg uit, voeg toe?

Vragen? •Download college: via mijn blog